Heupdysplasie

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Edr89, Jul 18, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Edr89

Edr89 Bekend lid

Jun 20, 2016
    678
    1,073
    93
    Om te beginnen weet ik niet of dit topic hier op de goede plaats staat, dus als het verplaatst moet worden, prima!

Vandaag een echo en foto gehad van de heup van mijn dochter (6 maanden) en rechts is niet goed. Ze hebben me verder niets willen vertellen. Ik weet geen graden, niet hoe ernstig of mild het is, niks. Morgen kan ik de huisarts bellen, die vertelt dan wanneer ik een afspraak in het Sofia kinderziekenhuis heb maar ook niks inhoudelijks.

Dus graag informatie gevraagd: iemand ervaring met het Sofia ziekenhuis wat dit betreft? Ik ga er vanuit dat het dus ernstig is, anders hadden ze het in mijn eigen ziekenhuis wel kunnen behandelen, klopt dat? Iemand ervaring met welke arts daar wel of niet aan te raden is? Wachttijden? Wat is handig om te vragen aan de orthopeed? Enz.?

(Bij behandeling van de hevige reflux en koemelkallergie zijn we bij artsen terecht gekomen waar we hele slechte ervaringen mee hebben gehad, dus als ik dat in dit geval kan voorkomen.. graag)

2. Roty

Roty Actief lid

Apr 22, 2015
    449
    74
    28
    Geen ervaring met betreffende ziekenhuis. Wel met heupdysplasie.
    Ik kreeg ook via huisarts te horen dat mijn kind ernstige heupdysplasie had. Huisarts had verslag van radioloog gekregen. Ik heb een afspraak gemaakt bij orthopeed (kon ik gelukkig dezelfde week terecht). Hij legde het ons uit, hoe het traject eruit kwam te zien. Hij kon toen niet zeggen hoe lang, onze dochter heeft er ruim 6 maanden één gehad. Wij zijn diezelfde week nog met spreidbroek gestart en elke 6-8 weken een röntgenfoto om te kijken of er progressie inzat.

Het maakt op zich niet uit of de afwijking ernstig of licht is zei de orthopeed tegen ons.
    Tenzij het een luxatie is, dan moeten ze in het ziekenhuis blijven, maar daar is bij jouw geen sprake van volgens mij,
    De behandeling van een lichte afwijking aan de heup kan net zo lang duren als een ernstige dus grote afwijking,
    Het licht eraan of je de heup van je dochter goed reageert op de spreidbroek, dus dat de afwijking zich aanpast.
    Dus mijn advies is echt continue dragen van de spreidbroek. Alleen bij verschonen en badderen af. Ik vond het heerlijk om te douchen, dan kon ik haar heerlijk tegen mij aanhouden voor 10 min. Onze dochter heeft er helemaal geen last van gehad. Wij vonden het vervelender dan zij.
    Veel leggings en jurkjes aandoen, en voor hoogzomer had ik tubifast of tubigrip om haar benen, een soort kousje wat ik om de spreidbeugels heen kon doen. Zodat ze nog blote benen had
    Slaapzak van de hema paste nog gewoon.

Switi and Edr89 like this.
  3. Jenala

Jenala Fanatiek lid

Apr 16, 2010
    1,906
    60
    48
    Mijn dochter had ernstige heupdysplasie en een luxatie. Wij konden gelijk bij de orthopeed terecht. Wij liepen bij het LUMC.
    Ze heeft een half jaar een spreidbroek gehad (2 verschillende). Toen mocht ze zonder. Maar bij de controle toen ze eenmaal los kon lopen, bleek dat het toch niet goed zat. Er werd toen ook over een operatie gesproken, maar de arts wilde eerst afwachten of het door belasting beter zou worden.
    En uiteindelijk is het vanzelf een stuk beter geworden. Als het goed is heeft ze over een half jaar de laatste controle, dan is ze 7.

Edr89 likes this.
  4. Edr89

Edr89 Bekend lid

Jun 20, 2016
    678
    1,073
    93
    @Roty en @Jenala bedankt voor jullie reacties. Het helpt mij al om er over te lezen.

Gisteren heb ik gehoord dat haar linkerheup goed is en haar rechterheup op de echo 50 graden is waar het 60 graden zou moeten zijn. Het zegt mij zelf niet zoveel, maar de arts die de echo heeft gemaakt zei dat het een grensgeval is (tussen mild en ernstig in) en dat ik daarom ben doorgestuurd naar het Sophia. Er is ook een foto gemaakt en daar wist hij de uitslagen niet van, dat kon het nog iets anders maken, zei hij. Volgens mij is het geen luxatie dan, toch? Ik weet nog niet wanneer ik in het Sophia terecht kan.

Ik heb inmiddels -soort van- geaccepteerd dat ze een spreidbroek nodig heeft. Ik zou het alleen echt erg vinden als ze gips nodig heeft of nog erger.. een operatie/tractie. Maar alles voor de gezondheid van je kind :)

Share This Page