onze dochter van 4 zit al een tijdje in badje 2 van zwemles. Ze vindt het erg leuk. Nu werd ze er deze week uitgehaald door dr juf en moest ze een stukje lopen. Toen riep ze ons er bij en vroeg ze of we met haar bij de fysio liepen. Nou niet dus, dus wij vragen waarom. Ze blijkt de vissenstaart beweging niet echt te kunnen. Ook loopt ze met 1 voet en been wat naar binnen gebogen volgend haar. Ik zie het zelf alleen niet echt. Zou dit heupdysplasie kunnen zijn? Ze heeft als baby een echo gehad omdat ik het als baby heb gehad. Kan het zijn dat ze het alsnog heeft? Iemand ervaring?
Als de echo toen goed was heb je daar geen kans op hoor daarom doen ze zo vroeg die echo’s. Misschien even met haar meekijken wat ze bedoelt bij dochter en dan eventueel als je denkt het klopt het met de huisarts bespreken? Kan zijn dat het niks is als jij het ook al niet echt ziet.
Je kan zonder verwijzing een afspraak maken met een kinderfysiotherapeut die de beweeglijkheid van de heup kan beoordelen en ook het looppatroon etc. Deze kan beoordelen of er behandeling, verder onderzoek of helemaal niets nodig is. Kinderfysiotherapie zit in het basispakket van de verzekering, dus kost je verder ook niets. (Ben zelf kinderfysiotherapeut, liever een keer te veel gekeken dan te weinig)
Mijn dochter is zeer hypermobiel in haar benen en bekken en kan de vissenstaart ook niet goed symmetrisch hoe hij 'hoort'. De zwemjuf zei dat dat bij de nieuee ABC zwemnormen niet erg is. Het gaat om resultaat en nief om technisch perfect zwemmen. De vissenstaart bij de schoolslag is motorisch ook best lastig. In alle andere landen behalve NL wordt de schoolslag daarom ook pas veel later aangeleerd, als kinderen minimaal 8 jaar zijn. Volgens de fysio van mijn dochter gaan we dat hier over 10 jaar ook krijgen.
Mijn dochter heeft als baby ook een echo gehad vanwege afwijkende houding benen (waarschijnlijk door verdrukking in buik tijdens zwangerschap). Daar kwam niets bijzonders uit. Echter toen ze 6 maanden oud was door het CB doorverwezen naar de orthopeed. Een röntgenfoto gemaakt waaruit bleek dat ze wel heupdysplasie had. Het zegt dus niets als je kind op jonge leeftijd een echo heeft gehad of er wel of geen sprake is van heupdysplasie.