Hoofdpijn 4-jarige

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Lumiere, Nov 5, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    3,622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Onze zoon van 4,5 jaar geeft regelmatig aan "even" hoofdpijn te hebben. Dan zegt hij vanuit het niets "mama ik heb hoofdpijn" dan gaat hij even een paar minuten zitten en dan is het weer weg. In de zomer was het erger dan nu, maar toen weet ik het aan onvoldoende drinken. Hij vergeet namelijk vaak om te drinken, moeten we echt stimuleren. Daarbij is hij een kindje dat erg veel zweet. Ik vraag me af of dit iemand bekend voorkomt en zoja, waar zou het aan kunnen liggen?

Hij is absoluut niet ziek, is altijd druk en wild en actief. Ik heb ook niet de indruk dat hij slecht ziet. Ik heb het ooit aangekaart bij de laatste kinderartscontrole (ivm huisstofmijtallergie en hoesten) en zij hoorde niets alarmerends, waarsch gewoon veel indrukken en prikkels. Lichamelijke oorzaken kon zij niet vinden. Aanwijzingen dat zijn visus niet in orde is ook niet.

Nu moet ik wel zeggen dat onze zoon heel snel "iets voelt", hij klaagt vrij snel over allerhande pijntjes en kriebeltjes en vermoeide beentjes bij wandelen. Meestal als we zeggen "ja, dat is vervelend, maar goh, zullen we …." ofwel, afleiden, dan vergeet hij het ook snel weer. Als we dan later vroegen hoe het met de pijn was dan was hij alweer vergeten dat hij pijn had. Bv, hij klaagt dat zijn beentjes zooooo moe zijn, en dat hij in de auto wil zitten. Maar als hij dan verderop een vriendje ziet dan rent hij er heel hard en enthousiast naartoe.

Zou dit toch gewoon een kwestie zijn van indrukken en prikkels? Hij is verder gewoon hartstikke gezond, geen koorts, eet goed, beweegt veel, wil het liefst de hele dag stoeien.

2. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

Nov 28, 2010
    3,509
    295
    83
    Onze zoon klaagt af en toe ook over hoofdpijn. Wij gaan zn ogen nog een keer laten checken. Weet je zeker dat zijn ogen oke zijn?

3. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    3,622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik zie hem nooit knijpen als hij ver van de tv af zit, en ook niet als hij iets van dichtbij kijkt. Omdat zijn vader wel een nogal complexe oogafwijking heeft is onze zoon ook een keer vaker getest ervoor op cb, maar daar slaagde hij met vlag en wimpel.

Hij klaagt ook als hij de hele dag niets intensiefs doet met zijn ogen, geen tv, knutselen, boekje lezen of iets waarvoor hij goed moet kijken. Ik zie eigenlijk helemaal geen verband met iets, nu het niet meer zo warm is.

4. maliro

maliro Niet meer actief

Mijn dochter is op grond van hoofdpijn bij de oogarts terecht gekomen. Ik zag haar verder ook niet knijpen of te dicht op tv zitten etc. Nog steeds slaagt ze zonder bril op met vlag en wimpel voor alle testen, zelfs de onderste rijtjes kan ze goed zien. Toch glazen van +3 en cilinder aan beide kanten.
    Ik denk dus dat ogen laten checken geen kwaad kan.
    Mijn dochter is overigens ook een heel gevoelig meisje. Teveel lawaai geeft haar ook hoofdpijn, licht doet pijn aan dr ogen etc.

5. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    3,622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Mijn vriend heeft ook een cilinderafwijking. Kan een kind van 4 al bij de opticien daarop getest worden of is dat nog te jong? Want bij CB komen we niet meer en schoolarts gaat volgens mij nog wel even duren.

6. maliro

maliro Niet meer actief

je kan altijd via de huisarts om een doorverwijzing vragen naar het ziekenhuis. Voor zover ik weet mag de opticien in de winkel geen bril voorschrijven aan zulke jonge kinderen. Je zou daar natuurlijk wel kunnen vragen of zij een indicatie zien voor een doorverwijzing.,

7. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

Nov 28, 2010
    3,509
    295
    83

Mijn kinderen knijpen ook niet met de ogen en toch een cilinderafwijking gevonden... vandaar mijn vraag. Persoonlijk zou ik het gewoon uit gaan sluiten.

8. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

Oct 15, 2015
    3,446
    1,129
    113
    Hier kwam hoofdpijn bij zoon voort uit een vastzittende nekspier. Na behandeling van osteopaat was het weer opgelost voor weken. Soort spanning hoofdpijn die wij volwassenen ook wel hebben.

9. Hobbelpaardje

Hobbelpaardje Actief lid

Aug 23, 2014
    189
    139
    43
    NULL
    NULL
    Ik zou ook de ogen uit willen sluiten. Hier nooit iets gemerkt, cb test was goed enkel doorgestuurd omdat ze heel af en toe loensde en ik een scheek broertje heb wilde we het even na laten kijken. +6,5 en cilinder..

10. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    Ik zou er absoluut ook even verder naar laten kijken.
    Maar hoofdpijn is voor kinderen een moeilijk begrip.
    Toen ik als 5jarige zelf klaagde over "plekjes hoofdpijn" ben ik helemaal door de molen gehaald inclusief toen beschikbare scans.
    Heel circus voor niets want het was "gewoon" hoofdpijn zoals wij dat ook wel eens hebben.

Of ik ben nog steeds vreemd maar ik weet niet beter met de hoofdpijn en het voelt nog precies zoals ik het toen voelde.

Share This Page