Heupdysplasie

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Kikkertjekwak, 16 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kikkertjekwak

    Kikkertjekwak Fanatiek lid

    5 jan 2017
    1.035
    966
    113
    Goedeavond!

    Excuses als ik dit topic open onder een verkeerde plaats op dit forum :oops:

    Ik heb even een vraagje puur omdat ik ongeduldig ben. Afgelopen woensdag hadden wij in het ziekenhuis een echo van dochterlief haar heupjes omdat ze dachten dat ze tot week 35 in stuit lag. (dit is volgens mij niet zo, maargoed zo stond het bij hun in het systeem). Om deze reden maken ze automatisch een heupjes echo.

    Over m'n dochter er:
    Ze kan supergoed bewegen in de heupen, gelijke bil en knieplooien, en trappelt er op los. Ook cb arts zag niets raars en verwachte geen dysplasie.

    Nou bleek uit die echo dat ze met een bepaalde hoek onder de ondergrens zat. Dus moest ze een foto. Dit ter bevestiging of ontkrachting.

    En dan...
    Die uitslag krijgen we bij onze volgende afspraak met het cb pas.. Das over 1.5 week... Terwijl ze de uitslag al hebben liggen (ik heb namelijk 2x gebeld naar het cb... Maar de uitslag moest met de arts besproken worden dus vandaar...)

    Nu is het niet een hele ernstige uitslag, want ze kunnen in geval van heupdysplasie volgens mij wel veel doen... Maar toch vind ik het vervelend...ik wil het gewoon weten.

    Mijn vraag hier:

    Hebben jullie ervaring met heupdysplasie en zoja... Was het direct duidelijk op de echo? En hadden jullie zelf al wel wat gemerkt of, net zoals mijn dochter, gelijke bilplooien en geen beenlengte verschil etc.?

    En zijn er mensen wiens kindje een echo hebben gehad en hier ook onder de norm scoorden? Waarbij de foto wel uitwees dat het goed was? Moest je toen onder controle blijven?

    Nog even en ik weet het sowieso in ieder geval, maar ik zit zo te malen...
     
  2. Kikkertjekwak

    Kikkertjekwak Fanatiek lid

    5 jan 2017
    1.035
    966
    113
    Ondertussen gebeld met de uitslag. Helaas heeft ze een dysplasie. Is m'n vraag in ieder geval beantwoord. Beleid hoor ik woensdag..
     
  3. MDK

    MDK Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Hier vergelijkbaar verhaal... vanwege stuitligging indicatie voor echo, maar ook cb arts verwachtte (net als wij zelf) geen afwijking. Op de echo was t niet goed te zien aan 1 kant, dus meteen door voor een foto. Op basis van de foto werden we direct doorgestuurd naar de orthopeed om een afspraak te maken ter beoordeling (van 1 heupje, de andere was in orde). Wij kregen dus wel direct de uitslag, maar dat was geen diagnose... alleen een doorverwijzing naar de orthopeed. Een week of 2 weken later konden we terecht bij de orthopeed en die zag ook dat 1 heupje niet zo mooi ontwikkelde als de andere. Maar omdat we niet op basis van klachten waren doorverwezen en ze ook geen heel afwijkende dingen tegenkwam tijdens het lichamelijk onderzoek, ging ze nog niet over tot behandeling. We moesten na 2 maanden ofzo opnieuw een foto laten maken en dan terugkomen om t opnieuw te laten beoordelen. Het zou nl nog vanzelf bij kunnen trekken. En inderdaad, bij de volgende afspraak bleek alles in orde! Daarna hoefden we ook niet meer terug te komen. Ik heb daarna wel steeds aan de cb arts gevraagd om goed de heupjes te controleren, maar ook dat was steeds in orde.

    Hopelijk blijkt t bij jullie ook mee te vallen, aangezien er verder weinig lichamelijke klachten lijken te zijn. En anders is t heel goed te behandelen begreep ik van de orthopeed. Succes!
     
  4. Kikkertjekwak

    Kikkertjekwak Fanatiek lid

    5 jan 2017
    1.035
    966
    113
    Dit klinkt heel fijn en hoop ik op! Bedankt. Hoe oud wa sjou kindje bij de echo? Zoë is nu 5 maanden
     
  5. Edr89

    Edr89 Bekend lid

    20 jun 2016
    675
    1.057
    93
    Hier op 6mnd heupdysplasie geconstateerd. Met 7 maanden in een spreidbroek gegaan. Helaas pas met 14mnd naar alleen de nachten en met 16mnd helemaal klaar. Heupjes nog niet helemaal goed, al wel een stuk beter. Zou nu vanzelf goed moeten komen.
    Ik vond het wel lastig in het begin, maar eigenlijk had zij er zelf weinig last van. Is er zelfs mee gaan staan. Liep ook op 14 mnd, direct toen spreidbroek soms uit mocht.
    Er is een facebookgroep voor, die vond ik erg fijn. Veel praktische tips, maar ook steun.
     
    Kikkertjekwak vindt dit leuk.
  6. suikerklontje

    suikerklontje Fanatiek lid

    23 nov 2015
    1.116
    522
    113
    Onze dochter is getest omdat ik zelf als baby heupdysplasie had.
    Ze dachten dat ze lichte afwijking te hebben aan de echo te zien.
    Op cb had ze zonder echo nooit doorgestuurd geweest omdat er geen bewegings berperking te merken is en idd plooien goed zijn.

    Bij 2 controle is er pas foto gemaakt, toen had ze al een spreidbroek, bleek de afwijking stuk groter te zijn.

    We dachten bij eerste afspraak, dat ze maar kortdurend zou moeten dragen.
    Is uiteindelijk toch 2,5mnd 23 uur geworden en nu draagt ze hem enkel nog met slaapjes.

    Het scheelt dat wij dus heel vroeg al echo hebben gehad en dat ze met 3mnd al spreidbroek redt gekregen en met 8.5mnd er straks uit is.

    Succes verder
     
    Kikkertjekwak vindt dit leuk.
  7. Kikkertjekwak

    Kikkertjekwak Fanatiek lid

    5 jan 2017
    1.035
    966
    113
    Bedankt voor de ervaringen!
    Ik heb me ook meteen aangemeld in de fb groep!
     
  8. MDK

    MDK Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Onze dochter was iets jonger... ik denk 3 of 4 maanden..
     
    Kikkertjekwak vindt dit leuk.
  9. Mammie79

    Mammie79 Actief lid

    28 aug 2014
    266
    81
    28
    Hier met 6 maanden echo omdat er twijfel was (mn bij mij). Na echo een foto gehad welke de heupdysplasie bevestigde. Half jaar campspreider continu aan en daarna nog 3 maanden tijdens het slapen. Lichte verbetering maar helaas niet voldoende. Misschien zou het zichzelf nog corrigeren maar op 3 jarige leeftijd toch geopereerd en daarna 6 weken gipsbroek.
    Ze heeft alles supergoed doorstaan waar wij zelf soms wel eens beren konden zien. Nu springt, rent en danst ze rond!
    Succes
     
    Kikkertjekwak vindt dit leuk.
  10. Kikkertjekwak

    Kikkertjekwak Fanatiek lid

    5 jan 2017
    1.035
    966
    113
    Ze leren snel die kleintjes! Heb er zelf moeite mee dat ze straks zo vast zit. Maar heb ondertussen veel gelezen dat 't vaak moeilijker is voor de ouder dan voor 't kindje om te accepteren. :) we moeten er maar doorheen
     
    MDK en Mammie79 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina