Mijn dochter heeft bijna 5 maanden uitsluitend borstvoeding gehad. Ze heeft koemelkallergie dus ik eet al 4 maanden geen melkproducten meer. Nu is het al een tijdje schipperen en drinkminuten tellen want ze komt niet goed aan. De afgelopen 2 weken maar 100 gram. Het vreet me op dus ik heb besloten 1 voeding per dag kunstvoeding aan te gaan bieden in de hoop dat ze meer gaat aankomen. Wij hebben Althera van Nestle en we proberen het al 5 dagen maar ze weigert en huilt het hele huis bij elkaar Het is dan ook niet erg lekker. Aanlengen met borstvoeding hebben we geprobeerd, wil ze niet. Nu las ik ergens een tip om wat vanillesuiker toe te voegen om ze eraan te laten wennen en dat zsm weer af te bouwen natuurlijk. Ik ben daar alleen helemaal geen voorstander van maar weet niet zo goed meer wat ik moet doen om haar aan de kunstvoeding te krijgen Iemand nog ideeën? Of is die vanillesuiker zo'n gek idee nog niet vinden jullie? Alvast bedankt!
Puur ter info: Je zit in de 4 maanden dip. Deze periode (4/5 maanden), zie je dat veel borstkinderen een stagnatie in de groei vertonen (na aanvankelijk snelle groei). Check het borstvoedingforum maar eens,er komen regelmatig topics langs... Soms willen ze vaker drinken,of juist minder. Het is gelukkig tijdelijk maar wel belangrijk om even de boel op pijl te houden. Afbouwen is dus eigenlijk niet nodig. Je kindje zal weer meer groei gaan vertonen. Overigens zie je die onrust ook rond deze tijd bij kindjes die de fles krijgen. Vanillesuiker zou ik niet aan beginnen...dat is gewoon slecht voor je kindje.
Bedankt voor de info maar dit speelt al enkele maanden. Vanaf week 9 komt ze al niet meer zo fantastisch aan en is het echt hard werken voor mij om er elke dag zoveel mogelijk melk in te krijgen. Dus ik wil echt 1 voeding kv erbij hebben maar de vraag is dus hoe ik haar eraan gewend krijg want het wil nu écht niet.
Oke, duidelijk. Hopelijk trekt je productie 1 voeding minder. Zou je een beetje rijstebloem kunnen bijvoegen? Liever later beginnen met bijvoeding,maar wellicht dat 1 schepje de smaak een beetje veranderd? Enne, maak je geen zorgen over dat vetlaagje.... Heb je overigens enig idee waar dat niet genoeg drinken vandaan komt?
Rijstebloem wil ik niet aan beginnen omdat dat juist zwaarder op de maag ligt en het is toch al geen hongerlap. Ik ben bang dat ze dan alleen maar nog minder wil drinken. Waar het vandaan komt mag Joost weten, ze heeft gewoon niet veel honger lijkt het
Vanille is allergeen, dat lijkt me een slecht idee. Je dochter geeft het duidelijk genoeg aan: ze wil borst. Dus is het gewoon een kwestie van zorgen dat ze daar genoeg aan heeft. Vaak aanleggen, en vooral GOED aanleggen - laat eens iemand meekijken, want een verbeterde drinktechniek kan heel veel problemen oplossen. Laat die kunstvoeding nou maar gewoon zitten, en concentreer je op zelf voeden.
Wat een vreselijke dooddoener. Sorry, vast goed bedoeld maar je helpt me niet. Ik leg haar elke 1.5 uur aan, er is niks mis met haar techniek maar ze komt gewoon niet goed genoeg aan en ik loop inmiddels op mijn tandvlees. Mijn vraag is dus hoe ik haar eraan kan laten wennen.
Je zal het vast al geprobeerd hebben,maar heel langzaam de verhoudingen switchen? Dus echt met 1 schepje beginnen (en de rest melk)?
Een andere voeding? Mijn dochter dronk vooral nutramigen erg goed! Zou het met de kinderarts bespreken dat je iets anders wil proberen. Vervelend als ze zo vaak drinkt en dan zo weinig aankomt, hopelijk lukt het snel om er een flesje in te krijgen zodat je tenminste wat rust heb. Oja en misschien stomme tip maar m'n dochter heeft erg veel drink problemen gehad en ze dronk vaak t beste als ze t niet wist, dus als ze sliep die fles erin. Is natuurlijk niet goed, want ze boerde niet enzo maar t werkte wel.
De kunstvoeding die je noemt ken ik niet. Dus weet ook niet waarmee deze voeding vergelijkbaar is. Ik snap dat je graag wat rust voor jezelf inbouwt en ik denk dan; je hebt het al 4 maanden volgehouden. Wat knap! De smaak van kunstvoeding is al heel anders dan bv en dieetvoedingen al helemaal. Onze oudste was gewend aan nutramigen en was over zijn kea heen gegroeid. Echt niet dat hij gewone melk wou drinken! Ik heb toen heel langzaam de nutramigen gemixt met gewone melk. Dit kan jij natuurlijk ook met de kunstvoeding en bv doen als je kolft. Dus stel je bied 120 cc voeding aan, geef je 30/1 kv aanvullen met bv tot 120/135cc voeding. Het is niet een snelle oplossing, maar wel een die kan werken. Helaas moet je dan dus wel gaan kolven of evt een voorraad aanspreken? Verder moeten kindjes ook gewoon aan de smaak wennen, maar als je weet wat vergelijkbare voeding is kan je ook kijken of een ander merk wel lukt?
Bedankt voor jullie meedenken en begrip. Slaapdrinken werkt inderdaad soms wel, ik haal haar meestal tegen 23.00 uit bed voor nog een voeding en dat gaat er wel in. Alleen aankomen doet ze nog steeds slecht dus het is blijkbaar niet voldoende. Ik heb net een flesje afgekolfde melk van 80 ml aangemaakt met 2/3 schep poeder en dat heeft ze opgedronken! Kan dat geen kwaad op deze manier? 50/50 bv, water en een schepje kv werkte niet maar dit dus wel. Dit wil ik dan langzaam opvoeren, meer kv erin en de bv gaan vervangen door water. Mijn man dacht dat dat misschien teveel van het goeie was maar het zijn extra kcal, dat lijkt me voor haar toch juist winst?
Zou geen kwaad kunnen, zou er niet te lang zo mee doorgaan maar fijn dat ze t zo dronk! Ik zou eerst de 23;00 fles en ochtend fles vervangen en dan de rest langzaam?
Ik wil niet alles gaan vervangen hoor Het drinken aan de borst gaat verder goed en mijn productie is prima dus zonde om het helemaal te gaan vervangen. Ik wil er eigenlijk eerst 1 vervangen door een fles kunstvoeding, kijken of dat verschil maakt. Hoezo zou ik er niet te lang mee door mogen gaan?
Bij fv wordt afgeraden om halve schepjes te geven (omdat de verhouding uit balans is) en meer schepjes dan het advies (dus bijv niet 50/2) omdat dit niet goed zou zijn. Heeft te maken met de niertjes. Hoe dat zit icm bv zoals je nu hebt gedaan weet ik niet, maar ik kan mij voorstellen dat ook dat mogelijk effect kan hebben op de nieren als je dat vaker doet. Nu voor 1x vast niet. Ik denk alleen dat je dan beter 30/1 fv kunt aanmaken en dan 10 cc kv bij de 80cc bv kunt doen. (Restant kv weggooien) Is dat een optie? En dan kan je op die manier eerst 10 cc kv toevoegen, erna 20cc en erna 30cc en erna de 30/1 (is bijna 35 cc voeding). Even afhankelijk van hoe het gaat kun je de snelheid van ophogen bepalen. Of uiteraard stappen van 20cc kv of wat jij denkt dat goed is.
Ik meen, toen het bij ons speelde, ergens gelezen te hebben dat je altijd poeder met water moet mengen en dan pas moet toevoegen aan moedermelk.
Bedankt voor het meedenken Averlhach! Hoezo is dat Hupje? We hebben haar nu vanavond 130 ml bv gegeven met 60ml water en 2 schepjes poeder en dat ging er zonder morren in! Op deze manier ook geen probleem met een dubbele hoeveelheid voedingsstoffen lijkt me? Die 60 ml water werkt samen met 2 schepjes poeder.. (gewoon alles door elkaar gegooid in 1 flesje, schudden en au bain marie opwarmen).