Hoi allemaal, Ik ben al enige tijd op zoek naar een nieuwe vorm van anti conceptie. Afgelopen jaar ben ik bevallen en weer terug aan de pil (voor de zwangerschap ook 13 jaar aan de pil). Maar ik ben de pil eigenlijk wel zat. En ik moet er goed aan denken om hem in te nemen (dat geheugen is nog altijd niet helemaal optimaal ) Nu las ik op anticonceptie.nl over de hormoonpleister en het staafje. Voor mij zijn ze vrij onbekend. Daarom de vraag aan jullie, hebben jullie ervaring met 1 van deze? Hoe is het je bevallen, voor en nadelen? Bleef bijv. de pleister wel goed zitten of deed het staafje zeer onder je huid? En werd je regelmatig/niet/onregelmatig ongesteld? Jullie zien het, veel vragen. Maar ik hoor het graag van vrouwen die ervaring mee hebben dan eerst een gesprek met de huisarts hierover. Alvast bedankt voor jullie reacties meiden!
Hoi hoi, Ik heb alleen ervaring met Implanon, het zogenaamde staafje. Ik ben er heel erg tevreden over geweest en heb deze de eerste keer de volle 3 jaar in mijn arm gehad en daarna volgens mij 1,5 jaar of zoiets voordat ik hem er weer uit liet halen om te kunnen proberen zwanger te raken. De eerste 3 jaar ben ik niet een keer ongesteld geweest (wat een zaligheid!). Bij het tweede staafje werd ik onregelmatig ongesteld, maar kon ik het wel goed voorspellen aan de hand van de symptomen van mijn lichaam (ik stond dus niet ineens voor vervelende verrassingen ). Het staafje voelde ik goed zitten onder mijn huid, maar is gemaakt van een buigzaam materiaal. Ik heb er dus zeker geen last van gehad ofzo. Je houdt er wel een ieniemienie littekentje aan over daar waar het staafje geplaatst wordt. Als onze kleine dadelijk geboren is, plaats ik opnieuw een staafje voor de komende 3 jaar (of korter, mochten we toch ooit nog besluiten voor een 2e te gaan ). Na die drie jaar mag mijn man de anticonceptie voor zijn rekening gaan nemen . Overigens was er voor mij wel één nadeel aan Implanon: lang niet alle artsen willen of kunnen hem zetten. In mijn omgeving heb ik geen positieve artsen gehoord over Implanon, wat ik zelf heel raar vindt, omdat het echt heel makkelijk is. Maar ik denk dat ik wel weet wat het is... er is in het verleden een vrouw geweest bij wie gemeend was dat er een staafje in haar arm was geplaatst, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Zij werd zwanger en de arts kreeg een schadeclaim aan zijn broek. Ik denk dat daar nogal wat artsen bang van zijn geworden ofzo . Overigens vind ik het ook een heel raar verhaal, want je voelt het staafje zelf heel goed zitten, dus daar is echt iets raars mis gegaan... Hoe dan ook: als je het wil, moet je gewoon op je strepen staan en kan je het beste de gynaecologie-afdeling bellen van een ziekenhuis in de buurt. Zij weten vaak wel wie de Implanon kan zetten. Veel succes met het maken van een keuze! Groetjes, Josien
Ik heb ook Implanon gehad na de bevalling van Leo. Het grote voordeel vond ik dat je niet kan vergeten dat je 'm hebt (in tegenstelling tot pil slikken). Bovendien kon ik met staafje gewoon borstvoeding geven. Het staafje heeft een jaar gezeten en toen heb ik het laten verwijderen omdat ik niet meer tevreden was over mijn menstruatie. Die is bijna een jaar helemaal weggebleven (hoera!) om vervolgens heel onregelmatig weer terug te komen, 3 dagen vloeien dan weer een week niet, dan weer een week wel, dan weer een paar dagen niet, enz... En aangezien ik niet bekend sta als een heel geduldige persoon, heb ik het staafje er weer uit laten halen en ben weer over gegaan op de pil. Het inbrengen en verwijderen is onder plaatselijke verdoving gedaan gewoon bij de huisarts (ik heb zo'n knutsel-bob die nog graag dingen zelf wil doen en niet ala routine mensen doorstuurt) Ik heb alleen een blauwe plek gehad (best een grote) bij het inbrengen. Kortom, ik kan het je zeker aanraden. De pleister heb ik geen ervaring mee, maar als je geen last hebt van huidirritaties met pleisters in het algemeen, dan is dat zeker een goed alternatief. Je hoeft er maar 1x per week aan te denken. Succes met je keuze Groetjes van Kiki
Zelf geen ervaring mee, maar een nichtje van mijn man is met het anticonceptiestaafje in haar arm (hij zat er echt in) toch zwanger geworden. Hoor vaker dat juist die twee anticonceptiemiddelen niet de allerveiligste zijn, maar weet niet of dat waar is..niets is 100% veilig natuurlijk