Mijn man en ik hebben vanmorgen te horen gekregen dat mijn man minder dan 10 mil zaadcellen had en 8% was daarvan bewegelijk. Volgende week word het nog een keer getest, hoe groot is die kans dat het dan wel goed is??
Dat is schrikken, zeg... Eigenlijk zou je pas over drie maanden weer een zaadonderzoek moeten doen. Zaadcellen worden namelijk elke 3 maanden nieuw aangemaakt. Als je dan weer een slechte uitslag hebt, weet je dat er structureel iets mis is. Als je binnen drie maanden nog een keer test, heb je zaadcellen van dezelfde aanmaak als van het eerste onderzoek. Dus daar heb je eigenlijk niet zoveel aan. Het is het betrouwbaarst als je meerdere onderzoeken doet met steeds een tussenpoze van tenminste drie maanden. Zaadkwaliteit kan wel heel erg verschillen, koorts kan bijvoorbeeld een rampzalig effect hebben. Maar over het algemeen is een hele slechte uitslag wel een teken dat er iets mis is. Het kan nooit van heel slecht naar perfect gaan, daar zou ik niet op rekenen. Maar het zou wel een stuk beter kunnen zijn (of nog slechter, helaas). Succes!
Wat me goede hoop geeft bij jullie is wel dat jullie al 4 keer zwanger zijn geweest (zie ik in je handtekening). Helaas nog geen wondertje uit gekomen, maar het kan dus wel! (vond ik overigens een enorme dood-doener toen mensen dat zeiden na mijn miskraam) Misschien dat het probleem van je man pas het afgelopen jaar is gaan spelen, dat kan natuurlijk, maar ik zou toch nog even goede hoop houden. Sterkte!!! (en idd, beste is pas over 3 maanden weer een onderzoek te laten doen. In de tussentijd goed alle do's en dont's lezen voor het opkrikken van zaadkwaliteit!! Een test volgende week heeft alleen zin als je man bv van zichzelf weet dat het volume minder was dan normaal of dat hij zich niet aan de geadviseerde aantal dagen onthouding heeft gehouden)
Wellicht zal de test van volgende week weinig verschil maken. Mijn man had ook erg weinig zaad en wat er was, was weinig beweeglijk. Na 3 maanden nog eens, de hoeveelheid was verbeterd! Hij heeft er wel veel voor gedaan. Gezond eten, veel verschillende vitaminepillen, minder roken, niet meer in bad enz.. Toen na 4 maanden (zh was dicht ivm verbouwing) Nog eens zaad en met de 1e icsi gelijk zwanger! Dus het kan wel degelijk verbeteren. Heel veel succes!!