Kattenbak verschonen > katten die binnen leven...

Discussie in 'Gezondheid' gestart door annick1984, 15 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annick1984

annick1984 Bekend lid

18 sep 2013
    969
    47
    28
    Vrouw
    Hoogezand
    Ik weet dat er al vele verhalen gaan over het wel of niet zelf verschonen van de kattenbak, met of zonder handschoenen. de een zegt "doe het helemaal niet", de ander zegt "met handschoenen aan", etc.

Er wordt alleen nooit gepraat over het feit of de katten die dat toilet gebruiken, ook buitenkomen of niet...
    Maakt dit, betreft de Toxoplasma, ook verschil?

De mijne komen niet buiten.

2. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    #2 Damay77, 16 feb 2014
    Laatst bewerkt: 16 feb 2014
    Ook binnenkatten dragen toxo met zich mee. Wel een minder grote kans dan buitenkatten. Maar ook een binne kat kan dus besmet raken door bijv besmette grond die jij meeneemt van buiten naar binnen, een besmette muis die hij in huis vangt of wanneer je rauw vlees voert aan je kat. Sowieso is het zo dat wanneer je dagelijks de ontlasting uit de bak haalt, de kans op toxo nihiel is. Toxo word na 2 of 3 dagen over gebracht. Dus oude ontlasting. Gewoon daarna je handen goed wassen of handschoenen gebruiken. Er word tegenwoordig erg hysterisch gedaan over kattenbakken. Nergens voor nodig. Een kat krijgt maar 1x in zn leven toxo. Als de kat ongeveer een jaar is. Dus dat moment zou je dan net moeten treffen. Vervolgens moet die besmette ontlasting nog in jou komen. Door een open wondje op je hand of via je mond. Ik neem aan dat je de poep er niet met je handen uitschept en dat je na gebruik het schepje niet aflikt, dus die kans is dus ook nihiel:D
    Handen sowieso eerst wassen voordat je ze in je mond steekt. Wel zo fris;)
    Vervolgens moet de toxo nog door jouw immuunsysteem komen en dan nog door de placenta. Die kans is echt superklein. Ik heb jaren bij een dierenasiel gewerkt en toendertijd ging ik echt niet elke keer mn handen wassen:)
    Heb zelf ook katten en ik heb nog steeds geen toxo in mn bloed.
    Sterker nog, de kans is groter dat je toxo van niet goed doorbakken vlees ( biefstuk, filet american enz) krijgt of van verse groenten uit een tuin waar katten met toxo poepen dan dat je het van een kattenbak krijgt.
    30 tot 65% van de toxo besmettingen vind via voedsel plaats. En (dacht) gemiddeld 15% door besmette grond. Dus bij de tuin waar je in zit te wroeten. Dus in de tuin altijd handschoenen aan doen. En de rest van de % is onbekend hoe er aan toxo gekomen word.

3. maartje25

maartje25 Niet meer actief

haha geweldig dit! Ik denk ook dat je er niet druk om hoeft te maken. Ik schep zelf de bakken niet uit (ik heb m'n man voor het karretje gespannen :p ) maar ben absoluut niet bang voor toxoplasmose... ik denk dat je tegenwoordig helemaal gek word gemaakt met de dingen die je niet mag doen. Mensen die zeggen dat je je katten niet mag aaien etc... nou, ik heb 2 binnenkatten en ik knuffel maar raak met ze! Love it! :D

4. Cream86

Cream86 Bekend lid

12 feb 2014
    864
    0
    0
    Grunn
    Ohhh, dat je de katten niet mag aaien hoor ik ook regelmatig! Toen ik bij vrienden op bezoek was en hun kat bij me kwam liggen, moest ik daarna ook verplicht mijn handen gaan wassen van ze. Vond dat zo gek! Hier 3 knuffelmonsters in huis en als ik zou proberen ze niet te aaien, dan vinden ze wel andere manieren om aandacht te krijgen ;)

Maar over de bakken, mijn man verschoont ze hier ook, maar als hij het een keer vergeet verschoon ik ze gewoon. Handschoenen vind ik heel erg vervelend, dus ik was mijn handen goed nadat ik de bakken verschoond heb.

5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Ook hier heb ik het voor elkaar dat mijn man het doet. Katten niet knuffel nou dat is hier onmogelijk met 2 ontzettende knuffelmonsters. Ze zouden helemaal gek/onzeker worden wanneer ik ze niet meer aai.
    Ze mogen zoveel knuffelen als ze willen, wat ik wel doe is voor ik wat eet goed handen wassen.

6. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Uit voorzorg; niet zelf verschonen.

Verder; wij hebben JARENlang katten gehad; ik ben getest of ik ooit toxoplasmose heb gehad (toen was ik niet zwanger dus heb ik niet voorzichtig gedaan) en ik heb het nooit gehad dus zo snel krijg je het blijkbaar niet..

7. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.036
    12
    38
    Vrouw
    lawyer
    Den Haag
    Nepthys, nu je zo overtuigd bent dat je het niet zomaar kunt oplopen, waarom heb je eigenlijk op 2 pagina's de vraag uitgezet of je van 4 zandkorreltjes tussen verwarmde zwarte peper toxaplasma opgelopen zou kunnen hebben?

8. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Omdat ik de zandkorrels echt binnen heb gekregen en ik niet na het kattenbak verschonen mijn handen heb afgelikt.

9. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.036
    12
    38
    Vrouw
    lawyer
    Den Haag
    Ja, en?

10. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Minigirl, ik weet dat het een kleine kans is, maar jij begrijpt duidelijk niet hoe je toxoplasmose kunt krijgen;

Kattenuitwerpselen in zand, toxoplasmoseparasiet overleeft HEEL lang in zand, zand in peperkorrels, peperkorrels niet verwarmd maar alleen gedroogd, toxoplasmoseparasiet dus niet dood, zand binnengekregen...

11. Roderoosjes

Roderoosjes Fanatiek lid

13 apr 2012
    1.119
    111
    63
    Ik ben dierenartsassistente en kom dus geregeld met katten, poep en pies in aanraking. Zelf heb ik 2 binnenkatten, maar mijn man doet nu de bakken. Niet omdat ik het niet wil, maar omdat hij het niet wil.
    Bang voor besmetting ben ik niet. De kans is aanwezig dat ik toch al een keer besmet ben geraakt.

12. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Toxoplasma komt met name voor bij jonge katten. Oudere katten hebben de infectie al eens doorgemaakt en zijn dus immuun. Als jouw katten in de tuin lopen waar ook potentieel jonge katten hun uitwerpselen kunnen doen, dan loop je het gevaar (hoe klein ook) dat jouw katten dit mee naar binnen nemen.
    Komen je katten niet buiten en zijn het geen kittens meer, dan is de kans nihil dat je toxoplasmose van hun oploopt.

13. annick1984

annick1984 Bekend lid

18 sep 2013
    969
    47
    28
    Vrouw
    Hoogezand
    Wat versta jij onder "jonge" katten? Mijn poes wordt in april 7 en mijn kater wordt 5. Beide zijn nog nooit buiten geweest.
    Hoeveel kans op Toxoplasma hebben ze dan?

14. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Jonger dan een jaar. Dus echt jonkies.

Voor de duidelijkheid: een kat blijft hiet besmettelijk. Alleen een actieve infectie kan terug te vinden zijn in de ontlasting en kan dus eventueel een risico vormen voor een zwangere. Een oudere kat, die ooit de infectie heeft opgelopen is inmiddels immuun en zal dus geen risico meer vormen.

Jouw katten, gezien de leeftijd en het feit dat ze niet buiten komen, hebben dus een onwaarschijnlijke kans op toxoplasmose.

15. annick1984

annick1984 Bekend lid

18 sep 2013
    969
    47
    28
    Vrouw
    Hoogezand
    Oke, bedankt, dan weet ik dat.

16. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Ik heb tijdens mn zw de kattenbak met handschoenen gedaan. Heb geprobeerd dat ml het zou doen. Hij heeft het 1x gedaan en sindsdien... als ik het niet gedaan had had ik wel meer als toxoplasmose opgelopen gok ik :D

17. annick1984

annick1984 Bekend lid

18 sep 2013
    969
    47
    28
    Vrouw
    Hoogezand
    Jep, dat idee ken ik.

De katten zijn wel van 'ons', maar ik ben hun baasje. Ik geef ze eten, drinken, etc. Dus de bak doe ik ook altijd. Als ik dit aan mijn vriend zou moeten overlaten, denk ik niet dat het goed gaat..

Maar moet zeggen, de katten zijn beiden wel dol op mijn vriend (de oudste kreeg ik 2 jaar voor mijn vriend leerde kennen, en de jongste kwam zo goed als tegelijkertijd met hem bij mij). Het had ook anders kunnen zijn...

18. BZD

BZD Fanatiek lid

17 jan 2014
    1.059
    166
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    :D Amen

19. LoveShineALight

LoveShineALight Fanatiek lid

16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Het is vooral gericht op de drollen toch? Onze poezen poepen buiten en doen soms een plasje op de kattenbak. In de kattenbak heb ik geen drol meer gevonden. Hoe zit het dan met toxoplasmose?

20. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Gaat inderdaad om de drollen. En dan de drollen van jonge katten van rond een jaar EN het gaat om oude drollen. Dus wanneer de bak dagelijks verschoond word, is de kans op toxo nihiel. Het word actief als de ontlasting wat langer ligt. Je hebt meer kans op toxo door het eten van vlees wat niet goed gaar is dan van de kattenstront.

Deel Deze Pagina