ontpillen

Discussion in 'Zwanger worden' started by anoniempp, Dec 2, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. anoniempp

anoniempp Nieuw lid

Dec 2, 2014
    1
    0
    0
    Hoi
    ik heb een vraagje: ik ben 7 september gestopt met de pil:eek:ngesteld geworden ivm stopweek. Ongeveer 7 dagen daarna tot 25 oktober moeten worden voordat ongesteld werd(geen helder bloedverlies: bruin zwart).en nu nog steed geen menstruatie. Maak me een beetje zorgen omdat ik voor de pil juiste heel veel bloed verlies had. Iemand hier mee ervaring.. Hoe kan ik met een cyclus van 48 dagen me ovulatie uitrekenen, heb ik die eigenlijk wel? Heb op dit moment last van waterige afscheiding. Huisarts zei dat het een jaar kon duren voordat je helder rood bloedverlies hebt.
    Groetjes ik

2. Madelie

Madelie VIP lid

Jun 14, 2014
    11,473
    8,734
    113
    #2 Madelie, Dec 3, 2014
    Last edited: Dec 3, 2014
    Mijn menstruatie werd nadat ik met de pil stopte wel minder zwaar. Maar de menstruatie die in een stopweek van de pil op gang komt is ook eigenlijk geen menstruatie, maar een ontrekkingsbloeding. Die kan je dus eigenlijk niet met een echte menstruatie vergelijken. Dat dus ten eerste.

Je schrijft dat je voordat je de pil ging slikken wel zware menstruaties had.
    Ik weet niet hoeveel jaar je de pil hebt geslikt, maar een cyclus kan in een vrouwenleven veranderen. Voorheen een zware menstruatie, nu een minder zware. Voorheen een lange cyclus, nu een iets kortere cyclus. Maar ook andersom. Alles is mogelijk. Dat dus ten tweede.

Je schrijft dat je nu alleen bruin/zwart bloed verliest.
    Ik had bij mijn eerste echte menstruatie na het stoppen met de pil bloedverlies dat heel donkerrood was, tegen zwart aan.
    Dit is wat ik daarover vond op internet:
    Donkere menstruatie duidt op oud bloed. Het gaat om een roodbruine tot bruinzwarte afscheiding. In veruit de meeste gevallen is er niets aan de hand bij een donkere menstruatie.Het gaat dan om deels uitgedroogde restjes die zijn blijven zitten van de voorafgaande menstruatie.Hieronder bespreken we alles over donkere, bruine en zwarte menstruatie…

Wat is donkere menstruatie?

De afscheiding die tijdens de menstruatie wordt uitgestoten, bestaat uit baarmoederslijmvlies, de onbevruchte eicel en bloed.Als de menstruatie niet volledig wordt uitgestoten, blijven er restjes bloed en slijmvlies achter.Overblijfsel van de vorige menstruatie die rond de eierstokken, in de baarmoederhals of bij de baarmoedermond is blijven zitten kunnen opdrogen.Hoe verder bloed uitdroogt, des te donkerder het wordt.Zoende kan er op den duur sprake zijn van:RoestbruinemenstruatieBruineafscheidingZwartemenstruatie

Hoe ziet donkere menstruatie eruit?

Donkere afscheiding bij ongesteldheid duidt dus op opgedroogd bloed. Bij het uitstoten van de “verse menstruatie komt er opnieuw vocht bij de oude menstruatie. Hierdoor kan het opgedroogde, oude bloed weer wat indikken.Zodoende ontstaan “stukjes” die veel vrouwen ook wel omschrijven als bruine of zwarte “kwabbetjes”, “propjes” of “klontjes”.

Wat ik dus uit dit stuk haal is dat waarschijnlijk oude resten van je ontrekkingsbloedingen nu meekomen met het menstruatiebloed en deze donker kleurt. Ik zou mij vooralsnog dus geen zorgen over maken.

Dan had je nog de vraag of je bij een cyclus van 48 dagen wel een eisprong kunt hebben.
    Dit vond ik op de site van Ik wil zwanger worden:

Voor wie zwanger wil worden kan het handig zijn om meer te weten over de menstruatiecyclus.
    Een gemiddelde cyclus duurt 28 dagen. De menstruatiecyclusbegint op de eerste dag van de menstruatie en eindigt op de dag voor de volgende menstruatie. De eisprong vindt plaats ongeveer veertien dagen voordat je weer ongesteld moet worden.De eerste 3-6 dagen van de cyclus kenmerken zich door bloedverlies (menstruatie). De baarmoeder stoot het overtollige slijmvlies af.De volgende 6-7 dagen herstelt het baarmoederslijmvlies zich weer en rijpt er een eicel in de eierstok.Ongeveer 14 dagen voordat je weer ongesteld moet worden vindt er een eisprong plaats (ovulatie) en ben je dus vruchtbaar. De baarmoeder begint weer met de opbouw van dikker slijmvlies waar straks eventueel een (bevrucht) eitje kan innestelen.Als er geen bevruchting plaatsvindt, dan stoot de baarmoeder na 14 dagen het dikke slijmvlies weer uit (menstruatie) en begint de cyclus opnieuw.De duur van de menstruatiecycluswordt vooral bepaald door de eerste fase (menstruatie tot en met de ovulatie). De tweede fase van de menstruatiecyclus(ovulatie tot aan de menstruatie) duurt vrijwel altijd 14 dagen. Je kunt dus het moment van je ovulatie achteraf bepalen door vanaf je eerste menstruatiedag veertien dagen terug te tellen.

Een AfwijkendeMenstruatiecyclus
    Een menstruatiecyclusvan 28 dagen komt slechts bij 15 % van de vrouwen voor. De meeste vrouwen hebben een menstruatiecyclustussen de 21 en 35 dagen. Bij een langere of kortere menstruatiecyclusdan 28 dagen, vindt de eisprong doorgaans toch 14 dagen voor de verwachte volgende menstruatie plaats.

Een cycluslengte van 21 tot 35 dagen wordt als normaal beschouwd. Vrouwen met een kortere of langere cyclus hebben veelal meer moeite om zwanger te worden omdat de kans groter is dat er geen ovulatie plaatsvindt. Twijfel je of er wel of geen sprake is van een ovulatie dan kan een temperatuurcurve meer inzicht geven (zie ovulatiemethoden).Vrouwen met een cycluslengte van minder dan 21 dagen of meer dan 35 dagen worden geadviseerd om in een in vroeger stadium naar de huisarts te gaan bij ongewilde kinderloosheid.

In jouw geval zou ik het even de tijd geven. Ik geloof niet in ontpillen want na het stoppen van de pil zijn de hormonen vrij snel het lichaam uit. Maar het duurt bij sommige vrouwen wel even voor de cyclus normaliseert.

3. Madelie

Madelie VIP lid

Jun 14, 2014
    11,473
    8,734
    113
    Omdat het bericht wat lang werd ben ik maar even een nieuw bericht begonnen.
    In jouw geval zou ik je cyclus even goed bij gaan houden en temperatuurcurve gaan bijhouden. Dan krijg je inzicht in je cyclus en weet je achteraf of je vermoedelijk een eisprong hebt gehad.
    Ik zou even googelen op temperatuurcurve en je goed inlezen.
    Dit is ook belangrijk voor het geval je geen eisprong hebt na een jaar nog niet zwanger bent geraakt want dan mag je worden doorgestuurd naar een gynaecoloog.

Maar je vooralsnog echt nog geen zorgen maken. De kans dat je cyclus gewoon even de tijd nodig heeft om te normaliseren is heel erg groot. :)

4. Madelie

Madelie VIP lid

Jun 14, 2014
    11,473
    8,734
    113
    En google ook eens op cervixslijm en vruchtbaar slijm.
    Door je afscheiding in de gaten te houden en vruchtbaar slijm te leren herkennen weet je ook wanneer je eisprong eraan komt. Het lijkt op rauw eiwit en je kunt er draden van trekken tussen 2 vingers. En in je ondergoed herken je het vaak als zoals ik het oneerbiedig noem, een slakkenspoor. En bij afvegen na het plassen voelt het vaak iets glibberiger als je met het toiletpapier erlangs gaat. Buiten de vruchtbare periode voelt het droger als je met het toiletpapier erlangs gaat.

Sorry voor al deze misschien 'rare' informatie. Maar het geeft inzicht in je cyclus en je kan er je voordeel mee doen. :D

Share This Page