geen zwangerschapssuiker?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door suus1983, 18 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.249
    36.051
    113
    Hoi,

5 weken geleden ben ik met 42 weken bevallen van een zoontje van 10 pond. (ingeleid + keizersnede).

Mijn huisarts kwam bij mij langs voor een controle. Hij vroeg toen of ik niet was onderzocht op zwangerschapssuiker, omdat het kindje zo groot was. Dit is niet onderzocht, kan dit nog steeds? want ik vraag me ook wel af hoe hij zo groot is gekomen.

Hij vroeg zich ook af waarom ik geen onderzoek in het ziekenhuis heb gehad, mijn zoontje lag bij 39 weken namelijk nog niet vast ingedaald. (1e kindje). Is het standaard dat ze dit wel doen?

Alvast bedankt!

Groetjes suus

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hi suus,

Gefeliciteerd met je hollands welvaren!
    De reden dat je kindje groter is als gemiddeld kan inderdaad een oorzaak zijn van suikerziekte, Je kan het nu ook testen maar suikerziekte kan ook alleen in de zwangerschap bestaan, Bij een eventuele volgende zwangerschap zal er gegarandeerd een suikercontrole worden gedaan. Vroeger werd er inderdaad als bij 38 weken het hoofdje nog niet is ingedaald een consult bij de gynaecoloog gedaan er werd dan met de echo gekeken of er iets in het bekken is dat het kindje er van weerhoud in te dalen.
    Tegenwoordig word er bij de 20 weken echo gekeken of zich iets in het bekken bevind. Er word ook gekeken of de placenta het indalen niet kan verhinderen. Dus daarom word er bij 39 weken en geen ingedaald hoofd niets meer gedaan. Vaak zie je dat als je weeen krijgt het kindje mooi indaald.

Groetjes imke

Deel Deze Pagina