Hallo, Ik ben 48, waarschijnlijk in de overgang, wil nog wel graag een kind en proberen we ook. Nu allerlei zwangerschapssymptomen als gevoeliger tepels, pijn in stuitje? rommelig in buik. En gisteren zie ik opeens een streep op mijn buik vanaf mijn schaamstreek, niet erg donker maar toch duidelijk zichtbaar. 2 weken terug heeeeeeeel licht streepje testresultaat en met andere test daarna helemaal niks. Volgens de dokter dus niet zwanger. Die doet trouwens helemaal negatief bij het idee alleen al, mevrouw weet u wel de risico's? tsss. Maar kan dat streepje ook er al gezeten hebben (nooit een baby gehad) of door de overgang komen? Als ik zwanger zou zijn zou ik ws ergens eind week 13 zitten.
lastig hoor. Misschien moet je nog eens testen. Symptomen van zwangerschap en overgang lijken soms ook op elkaar. Mijn stage begeleidster is nu in de overgang, en af en toe hebben we dezelfde kwaaltjes ( lachen we dan om natuurlijk) Maar ik hoop voor je dat het raak mag zijn. Grappig, je bent net zo oud als mijn moeder. Maar dat maakt natuurlijk niet uit.
Ik heb ook een kennis die dacht in de overgang te zitten maar was hartstikke zwanger!...ze werd op een paar maanden na 50 ! Heeft al twee volwassen kinderen!Ze moest wel ff slikken maar ze geniet er nu volop van!
Tja ik weet het ook niet. Bij mij kwam die streep pas tegen het einde van mijn zwangerschap en dan ook niet heel erg duidelijk. Ik kan me de reactie van je huisarts overigens wel voorstellen. Een zwangerschap kan enorme complicaties met zich mee brengen, zeker als je niet jong meer bent. Bovendien stel dat je idd in de overgang bent, dan geeft je lichaam toch ook een duidelijk signaal dat je vruchtbare jaren voorbij zijn.
In week 13 zou je misschien toch al wel wat merken van de zwangerschap en zou een test zeker positief aangeven.
hai, ik wil je niet ontmoedigen maar ik heb al jaren een streep lopen waarvan mijn vriend ook dacht dat ik eerder zwanger ben geweest......maar dit is echt voor mij de eerste keer dat ik zwanger ben ! dus ik weet niet of die streep alleen verschijnt bij een zwangerschap maar bij mij is dat dus niet het geval ! verder zou ik er denk nog een test tegen aan gooien ! want wat hester ook zegt je zou eigenlijk wel ondertussen posi moeten testen als je in wk 13 zit ! succes !
Dank voor de (meeste)reacties. Blijkbaar is het niet duidelijk dat ik zeg dat ik eigenlijk veel tekenen heb die op zwangerschap wijzen: ja mijn tepels hebben van die bultjes, ja opeens heb ik puistjes, ja mijn buik voelt gezwollen en rommelt, en ik heb pijn in mijn bekken. En dus als ik dit forum lees: een vage streep is ook positief. Ik drink erg veel, dus misschien dat die andere test daarom negatief is? Geen idee. Ik durf niet echt goed weer een test te doen, denk dat ik gewoon af ga wachten, als ik wel zwanger ben, dan kan ik daar op een gegeven moment niet omheen. voor Patrieske, denk je nou echt dat ik daarop zit te wachten? het is voor iemand die niet al jaren een kind wil zo makkelijk om maar voor een ander te zeggen dat het niet meer kan! Weet jij hoeveel verdriet wij daarover hebben gehad? Ik ken zat jonge mensen die ontzettende problemen hebben gehad met hun zwangerschap hoor! In elk geval bedankt voor ieders moeite om te lezen en te reageren. groetjes Hartenvrouw
Met 13 weken moet je echt een positieve test hebben hoor, hoeveel je ook drinkt en welke plas je ook gebruikt, dus ik ben bang dat je niet zwanger bent. En ook al wil je het niet horen ik kan me de reactie van de huisarts wel voorstellen. met een zwangerschap op zo'n leeftijd breng je niet alleen jezelf in gevaar maar ook je kindje en dan zit je met het psychologische deel, hoorde laatst van een meisje die een oudere moeder had dat haar vaak op de basisschool gevraagd werd van oh haalt je oma je op? dat was absoluut vreselijk voor haar en heeft ze het nu nog moeilijk mee. Bovendien als hij/zij kindjes krijgt wil die nog misschien steun van de ouders hebben en allerlei vragen kunnen stellen, als zij er gemiddeld bij zijn dus een jaar of 30 ben je 78 in hoeverre ben je dan nog in staat om ze met raad en daad bij te staan en in hoeverre ben je nog fit genoeg om wat met je kleinkinderen te doen dan.. Maar goed je zal er wel goed over nagedacht hebben en iedereen zijn eigen om het zo maar te zeggen, maar ja mensen reageren dus niet voor niets negatief hierop.
ja ik vind ook niet dat je kan oordelen... ze kan mischien niet de jongste zijn maar wie zegt dat ze niet eerder had gewilt? er zijn zat moeders die wat ouder zijn en die een gezond kind op de wereld zetten...
Ho ho! Je hoeft niet meteen op je achterste benen te gaan staan. Ik heb je echt niet met opzet willen kwetsen. Je geeft zelf aan dat je waarschijnlijk in de overgang bent. Iedereen weet toch dat overgang betekend dat je vruchtbare jaren voorbij gaan zijn? Daar zeg ik toch niks raars mee? Bovendien komt jouw tekst bij mij over alsof je je nu pas realiseerd dat je nog wel een kind wil. Zo van dat doen we nog even gauw. Je kunt natuurlijk niet iemand bij wijze van spreken om de oren gaan slaan als je zelf niet volledig en duidelijk bent. Als je had verteld wat je nu hebt verteld dan had je op veel meer steun kunnen rekenen. Want het is ook heel erg verdrietig als je een jarenlange onvervulde kinderwens hebt.
Waarom eis je geen bloedtest bij de HA? Die streep kwam bij mij volgens mij rond wkn 15! Niet iedereen krijgt een posi test in handen en zijn toch zwanger. Natuurlijk is dat wel de minderheid, maar goed! Als je wkn 13 bent, dan ben je dus al behoorlijk overtijd! Is 48 niet jong voor overgang? Ik snap niet dat ja HA geen actie onderneemt, juist omdat er risico's aan verbonden zijn. Zo ontneemt hij jou wel de kans om bij zwangerschap nog eventueel testen te ondergaan zoals nekplooi en combinatietest.. Waarom bel je niet gewoon een VK? Als je namelijk 13 wkn bent, dan kunnen ze wel hartactie horen!
Ik wil ook graag even reager, ik denk idd dat je beter naar je HA kunt gaan, die kan een bloedtest laten doen (zoals Gupsie ook aangeeft) Maar ik ben het ook eens met Patrieske, dat de HA niet helemaal achter je beslissing staat. De uiteindelijke beslissing neem je nog altijd zelf.
Hallo iedereen, Ik voel me nog niet oud en ik zie er ook niet ouder uit dan mijn man die meer dan 10 jaar jonger is, integendeel, hij heeft meer rimpels dan ik. Eerder heb ik nooit een relatie gehad die goed genoeg was om kinderen te willen. Nooit denk ik: och ik maak even een kind op deze leeftijd, nee, we proberen of het geluk ons gegund wordt, en dus ook niet omdat mijn man jonger is, maar omdat we gewoon graag samen kinderen willen, ik wil graag mijn vrouwzijn volledig mee kunnen maken en heb altijd kinderen gewild. Hier in het westen met gezinsplanning enzo denken we inmiddels dat het niet kan - een oudere mama met een kind, maar in andere culturen is het heel normaal, zo ook in onze familie kennen we vele gezonde kinderen van oudere moeders (die daar namelijk geen anticonceptie gebruiken). Mijn eigen moeder heeft mij ook pas vrij laat gekregen en daar heb ik nooit problemen mee gehad, mijn ouders hadden een jonge, speelse geest en ik denk dat ik ook open genoeg sta voor nieuwe dingen. Er zijn vele dingen die je met een kind kunt doen, je kunt willen voetballen, maar hoeft dat per se? ook als ik 25 was ging ik mooi niet voetballen, vind ik gewoon niet leuk. Nou en dan doet het kind met een ander, misschien met papa, neefjes/nichtjes? Ik voel me niet te oud om snachts op te staan voor voeding of ziekenzorg hoor. En ja ik weet dat het ook fout kan gaan. Wij zijn gelovig en tja we kunnen een test doen voor een mongooltje en dan? doodmaken? nee ook een gehandicapt kind is welkom als het toevallig zo mocht zijn (maar niemand kiest daarvoor natuurlijk als er een keus is). voor ons is elk kind een geschenk van God. duidelijk is dat jullie dus niet gelovig zijn, want kijk in de Bijbel zijn zelfs voorbeelden dat vrouwen na de menopauze nog een gezond kind kregen... maar goed: die eerste test was dus wel positief en ik zie het niet zitten om naar die huisarts terug te gaan voordat ik echt zeker ben dat ik wel zwanger ben, en als ik inderdaad zwanger blijk vraag ik een andere arts. Niet alle artsen staan hier negatief tegenover, in feite is zij de eerste dokter in mijn omgeving die zo reageert, de rest zegt; gewoon proberen. Ik laat het hierbij, ik wilde eigenlijk gewoon antwoord op de vraag, maar merk (nieuw hier immers) dat ik de vraag op de verkeerde plek heb gesteld. groeten en veel plezier met jullie eigen zwangerschap Hartenvrouw
Ik vond dat je in eerste instantie je vraag verkeerd had gesteld, maar de uiteindelijke antwoorden (om naar de HA te gaan), zouden wij ieder ander adviseren, je kunt buiten een test niet uitsluiten of er sprake is van een zwangerschap. Zeker omdat ie, zoals je aangeeft, eerst positief was en daarna negatief. We geven elkaar adviezen die wij denken dat goed is voor een ander.
Maar sommige mensen hebben een antwoord in hun hoofd zie ze graag zien, krijgen ze die niet of kunnen ze niks met de antwoorden die ze krijgen haken ze af.. jammer.. als ze nu nog eens zou testen.. en hij is positief dat is er toch niks om over te praten.. zeker als er al 1 eerder positief was.. dan ga je naar de verlos of de gyn.. een huisarts heeft er dan niet veel meer mee te maken. ik snap niet helemaal wat het probleem is.
Ik kan best begrijpen dat het niet leuk is om te horen of het wel verantwoordelijk is om op je 48e een kind te nemen maar daar moet je je niets van aantrekken, wel rekening mee houden dat het normaal is dat mensen zo reageren... Hoop voor je dat het Positief is en hopelijk ben je niet gelijk beledigd door een paar reactie's (die waarschijnlijk goed bedoeld zijn) maar die je niet wou horen.
en met dat laatste sla jij de spijker op z'n kop miss x.. die goed bedoeld zijn.. en dan baal ik weer dan mensen direct boos zijn.
Als je een vraag stelt, is het logisch, dat je meerdere reacties en meningen krijgt, lijkt me logisch.
Tja ik moet eerlijk zeggen dat ik gewoon erg verbaasd ben over alle verhalen, als je zo goed uitgezocht hebt dat het allemaal nog best kan op zo'n late leeftijd zwanger worden dan zou je toch een aantal antwoorden op jou vragen terug moeten kunnen vinden in alle boeken internet etc: 1) Als je 13 weken zwanger zou zijn dan kan je zoveel drinken als je wilt je zult dan altijd een positieve test hebben 2) Als je in de overgang zit kan je een vals positief resultaat krijgen op je zwangerschapstest 3) Een gehandicapt kind is niet het enige risico bij een late zwangerschap, er zijn gewoon nog veel meer risico's voor zowel moeder als kind Begrijp me niet verkeerd het is heel jammer dat je pas zo laat de man bent tegengekomen waar je kinderen mee zou willen hebben, maar ik denk toch echt dat op den duur hier goed over nadenken geen kwaad kan en je in ieder geval goed inlezen over zwangerschappen, testen en zwangerschap op latere leeftijd is wel het minste wat je kan doen als je op zo'n leeftijd nog zwanger wilt worden.
Ik had eigenlijk vele heftigere reacties verwacht op dit verhaal.. Ik vind dat de reacties erg vriendelijk en goed zijn. Als je op je 48ste voor een kind gaat zou ik er rekening mee houden dat er mensen zullen zijn die hier negatief tegenover staan. Net als bij een meisje van 16 die een kind krijgt. Ik zou proberen dit allemaal niet te zwaar te nemen. Want wat ze ook zeggen het is altijd nog jouw eigen beslissing. Zelfs de huisarts kan je niet zeggen wat je in deze situatie moet doen.. Jij weet de redenen waarom je het doet en jij staat erachter. Mensen in jouw omgeving weten dat niet dus ik zou ook niet al te veel waarde hechten aan hun mening.. Je weet de risicos en wil er toch voor gaan nou lekker doen zou ik zeggen. Ik zou nog een keer testen. En idd naar de huisarts gaan maar ik weet niet hoe het bij jouw huisartsenpraktijk zit maar bij die van mij hoef ik niet perse naar mijn eigen huisarts, als ik zeg dat ik naar een andere wil dan is dat geen probleem. Is dat misschien een idee?