Hoi dames Na mijn 3 zwangerschappen in 2000.2002.2004 die gelukkig goed gegaan zijn zonder problemen en miskramen zit ik met het volgende Na de geboorte van mijn 3 kindje zijn ze er achter gekomen dat ik factor 5 leiden heb In 2007 was ik weer zwanger nu moest ik dus gaan prikken met bloedverdunners ivm. De ontdekking van factor 5 leiden Helaas na hartactie. Een missed abortion gehad. Helaas mischien. Hadden we gewoon pecht. Raakte dat jaar weer zwanger. Weer het zelfde verhaal ik geloofde niet meer zo in pech. Ik heb immers nooit eerder miskramen gehad. Heb heel veel op internet gezocht en stukken uitgeprint over behandeling van zwangerschap en trombose. Zit op het moment in afwachting op mijn miskraam weer het zelfde verhaal als in 2007 heb me papieren van toen weer te voorschijn gehaald en zie nu een zin die ik niet kan plaatsen wie kan me zeggen wat t betekend? Er staat::de mogelijkheden van medicamenteuze behandeling en preventie van veneuze trombo-embolie worden in de zwangerschap en in de kraamperiode beinvloed door de kans op teratogeniciteit en foetotoxiteit en het risico op bloedingen. wie weet mij even makkelijk uit te leggen wat er staat Ik ben zelf zo bang dat het bij mij juist door het prikken fout is gegaan. Hoop dat er iemand reageert en sorry voor t lange verhaal
Wij zijn geen artsen, ik zou het gewoon voorleggen aan een gyn of aan je HA en vragen wat ze daar nu juist mee bedoelen. Voor een deel snap ik wat er staat... maar het laatste deel kan ik ook niet echt iets mee
Ik ben geen arts, maar het lijkt erop dat ze hier waarschuwen voor het volgende. De medicatie is schadelijk voor het ongeboren kind, daarnaast kan het worden overgebracht en is de kans op bloedingen groter als jij bevalt.
Het zegt dat de behandeling met medicatie tijdens zwangerschap en kraamperiode als het ware wordt beperkt door de kans op schade aan het kindje en het risico op bloedingen. Ofwel de keuze aan medicamenten is beperkt. zo lees ik het in ieder geval. Je moet ook naar de rest van de tekst kijken. Uit een enkele zin is geen conclusie te trekken. Ik zou het gewoon met je arts bespreken. Heel veel sterkte met je verlies
Dit is het voorwoord waar dus de zin in staat als aanhalings punt Het is niet dat ik zomaar een zinnetje er tussen uit pluk 😄
Zoals Wachtende het uitlegt. Omdat er medicatie is die schadelijk is voor de ongeboren baby, zijn de mogelijkheden om jou optimaal te behandelen, beperkter. Maar het moet afgewogen worden tegen het risico op bloedingen. Er wordt dus gekeken naar een vorm van behandeling die het minst schadelijk is voor de baby, maar jou toch zo veel mogelijk kan beschermen. Het kan zijn dat je dan nog steeds medicijnen krijgt die enigzins schadelijk kunnen zijn voor de baby, dat zou je met je internist / hematoloog moeten bespreken. Maar goed, niet prikken en dan zelf een bloeding krijgen met alle gevolgen vandien is natuurlijk ook niet echt een optie.
Je zeg dat je trombose spuitjes gebruik? Dat is meestal fragmin en kan geen kwaad voor het ongeboren kind omdat het de vrucht niet kan bereiken. Ik zelf heb zwaren bloedverdunners geslikt zoals fenprocoumon en acenocomarol dit zijn medicatie waar ze het over hebben wat je in de zwangerschap niet mag slikken! Na veel overleg ben ik met alles mogen stoppen maar heb de eerste 2 weken dus voor in nesteling mijn acenocomaroul geslikt en de kleine zit er nog steeds. Het grootste gevaar met bloedverdunners is dat het vitamine k afbouw dit heeft een kindje nodig om kraakbeen om te zetten naar bot. Ik zou het even overleggen maar juist krijgen sommige mensen trombose spuitjes om miskramen te voorkomen.
Teratogeniteit betekend kans op aangeboren afwijkingen zoals bv open ruggetje ed. Foetotoxiciteit betekend dat het medicijn schadelijk is voor de foetus, de ongeboren baby. Ik zou als ik jou was overleggen met je huisarts om te vragen of de medicatie die jij gebruikt schadelijk is voor het ongeboren kind, wat de risico's zijn, en of er veiligere alternatieven zijn. Want een stollingsstoornis zelf geeft waarschijnlijk ook een verhoogde kans op een miskraam en onveilige zwangerschap voor jou zelf. Even ter aanvulling op bovenstaande.