Vandaag bij de verloskundige te horen gekregen dat het lijkt of mijn kindje groter is dan past bij mijn zwangerschapsduur. Ik krijg nu over 2 weken een groei echo en als blijkt dat ze inderdaad groter is dan moet ik een OGTT test. Mijn laatste kind woog bij de geboorte 3940 gram en dit wordt nummer 4. Ik ben bij vorige zwangerschappen nooit gecontroleerd op diabetes. Mijn ouders hebben beiden diabetes type 2 en ik ben ouder dan 35 jaar dus ik zit wel in de risico groep. Heeft er iemand soortgelijke ervaringen? Heb echt geen idee wat ik moet verwachten...
Hi Silverdawn Dat zal schrikken zijn geweest toen je dat hoorde. Ik heb voor de 2e keer zwangerschapsdiabetes. Er is hier een lijntje met meiden die allemaal zwangerschapsdiabetes hebben. Je kunt daar met al je vragen terecht en gezellig mee kletsen. http://www.zwangerschapspagina.nl/gezondheid/588658-zwangerschapsdiabetes.html
Hoi, Het is erg vervelend omdat te horen. Ik heb zelf na de kerst te horen gekregen dat ik suiker heb. Was daar erg van geschrokken. Je gaat meteen een molen in en er komt meteen heel veel informatie op je af. Wacht maar eerst de uitslag af of het echt zo is. Voordat je je zelf helemaal gek maakt. Heel veel succes ermee. Mocht je nog vragen hebben over de begin fase wil ik je graag daarmee helpen als ik dat kan.
Ik zou eerst rustig de test afwachten. Je kan je er natuurlijk alvast in verdiepen maar straks is het loos alarm. Ik heb de test ook gedaan en heb het helaas wel maar had mij er niet in verdiept. Dat komt daarna vanzelf. Succes!
Hoi Silverdawn, Wat vervelend dat je daar nu stress over hebt, terwijl het misschien helemaal niet nodig is! Wat ik wel een beetje gek vind is dat de echo pas over 2 wkn is, best nog een lange tijd. Wellicht is dat een teken dat de verdenking niet hard is, maar dat weet ik natuurlijk niet. Zelf heb ik vorige week een groeiecho gehad waarbij onze zoon bovenaan de groeicurve zit (kanttekening we zijn beide erg lang). 2 dgn later ook de glucose tolerantietest gehad -> iets verhoogd (7.7 na drankje ipv onder de 6.8), gelukkig niet zo hoog dat ik naar het ziekenhuis moet. Wel moet ik proberen de suiker uit mn dieet te halen, probeer dat met name te doen door extra's eruit te laten. Best lastig maar wil ook niet dat onze zoon te hard groeit. Wellicht een idee dat je morgen de vk belt om te overleggen? Als je je zorgen maakt mag je sowieso altijd bellen is mijn ervaring. Veel sterkte/succes ermee!
Ik zou vragen of je die test nu mag doen. Is echt onzin om 2 weken te wachten, dan weet je het maar meteen toch en hoe eerder hoe beter.
@lies30 Vind het een heel apart advies dat je niet naar het ziekenhuis hoeft. 7,7 is niet echt laag en de waardes lopen alleen maar op in de loop van de zwangerschap. @silverdawn: er is inderdaad een andere groep waar je je vragen kwijt kan. Ik zou inderdaad ook zorgen dat je z.s.m de suikertest kan doen. Dan weet je zeker of je verhoogde waardes.
Helemaal mee eens, iets te hoog bestaat niet. Je hebt diabetes if niet. Vind dat een heel slecht advies en zou erop staan dat je doorgestuurd wordt.
@Vaddie Ik heb morgen een controle afspraak, zal dan wel meer horen. Weet niet of het te maken heeft met het (verre) termijn waar ik al in zit, maar pas zeker op nu met wat ik neem!