Hallo allemaal, Helaas heb ik twee weken geleden een miskraam gehad bij 6w6d, begon met wat bruinverlies, gevolgd door twee dagen helderrood bloedverlies zonder stolsels of iets dergelijks, bloedverlies was ook niet meervals normale menstruatie. Uiteindelijk doorverwezen naar het ziekenhuis, in baarmoeder was niets te z ien, maar bij eierstok, klein zwart plekje te zien, omdat hcg nauwelijks daalde hebben ze besloten om toch een laparoscopie uit te voeren, plekje op echo was gelukkig niks, was een zeer klein blaasje gevuld met vocht. Maar nu 2 weken later daalt hcg nogsteeds erg traag, vorige week 157 en vandaag nog 77, volgens gyneacoloog enigzinds zorgwekkend, had het al over allerlei enge medicijnen etc, nu volgende week nog een keer prikken, wat een ellende. Maar zijn er nog meer dames waarbij het hcg maar langzaam daalde en hoe lang heeft dit uiteindelijk geduurd voordat het weer 0 was??? Ik wil niet dat er te snel ingegrepen wordt dmv medicijnen, maar weet dus ook niet wat normaal is. Alle reactie's zijn welkom, zit op moment zo in de put! X dushi
Hoi meid, wat een ellende zeg. Ik heb 4 miskramen gehad (1x mola, 1x bbz, 2x missed abortion). Alle keren zeer problematische nasleep met slecht dalend hcg. Jou w hcg daalt helemaal niet zo ontzettend langzaam hoor. Als je mk 2 weken is en je hcg de afgelopen week nog gehalveerd is, zie ik echt geen reden tot nu al stressen. Halveren in een week tijd is inderdaad niet snel maar keurig binnen de norm hoor! Beetje jammer dat je door de uitspraken van de arts al ongerust gemaakt bent. Die medicatie is methotrexaat, een licht chemo waarna je ook nog eens een half jaar/jaar niet zwanger mag worden. Probeer nog niet teveel op de slechte scenario's voor uit te lopen. (Ter vergelijking: als ik 157 - 77 prikte was ik gerustgesteld niet ongerust) het is natuurlijk spannend en je moet zeker trouw prikken, maar medicatie is nu echt nog niet aan de orde hoor. Heel veel sterkte!!
Hoi Dushi, Ik zou me niet zomaar iets laten "aansmeren" in het ziekenhuis! Ieder lichaam ruimt zo'n miskraam in zijn eigen tempo op, en dat jouw lichaam bezig is met opruimen is wel duidelijk; anders zou je hCG niet dalen! Zolang je je niet al te slecht voelt zou ik zeker nog even voor afwachten kiezen. Sterkte!
Hoi Maja246, Jeetje wat erg dat je dit 4 keer heb mee moeten maken!!! Is jouw HCG uiteindelijk wel uit zichzelf helemaal gedaald of heb je die medicijnen moeten nemen??? Ik vind het ook wel erg snel dat er na 2 weken al geroepen wordt dat ze eventueel gaan ingrijpen dmv deze medicijnen, ik ben helemaal in paniek geraakt, is toch troep! Maar volgens gyneacoloog moet HCG ongeveer 80 per dag dalen en bij mij dus maar 80 in een week. Ik hoop zo dat volgende week de boel weer verder gedaald is! Hoe land heeft het bij jouw geduurd vorodat het HCG weer op 0 stond, en was dit met of zonder medicijnen?? Sorry voor al mijn vragen hoor, maar is de eerste keer dat ik zoiets mee maak niemand in mijn omgeving heeft er ooit van gehoord dat HCG te trag daalt wel mensen in mijn omgeving met miskramen (helaas) maar bij hun is nooit HCG opgevolgd??? Hoop dat je wellicht nog wat antwoorden voor me hebt. Ik hoor het graag, alvast bedankt!! Groetjes Dushi
Hoi Betty Barclay, Ben zeker niet van plan om me iets aan te laten smeren, maar weet ook niet hoe lang je mag afwachten totdat je HCG weer op 0 staat, weet niet of daar een termijn voor staat ofzo....nou ja voorlopig maar weer hopen dat HCG volgende week toch weer verder is gedaald, dinsdag weer prikken en woensdag uitslag, dus duimen!!!!!!!!!!! Groetjes Dushi
Dat kan sowieso wel 6 weken duren, dus voorlopig zou ik me er geen zorgen om maken. De laatste restjes duren altijd het langst. Suus
Nee helemaal niet, maar als het niet helemaal verdwijnt of het neemt toe na een miskraam, dan kan dat duiden op een rest die is achtergebleven. En dat kan wel riskant zijn. Daarom zijn sommige gyns er alert op. Suus
Oow oke! Ja ik las hierboven dat je soort chemo medicijnen krijgt en mag je halfjaar niet zwanger worden! Dat is wel heftig!!
Ja, dat krijg je bij een molazwangerschap of een andere persisterende trofoblast. Is vrij zeldzaam hoor, maak je geen zorgen.
Ik heb er ruim 3 maanden over gedaan om van 800 naar 0 te komen. Moest wel iedere week prikken, omdat het in eerste instantie ging stijgen, maar het is helemaal vanzelf op 0 gekomen uiteindelijk. Sterkte, want het is erg vervelend als het zo lang moet duren allemaal!
Hoi Dushi, Ik heb gelukkig tussen die ellende door wel 2 geweldige dochters gekregen, dus dat maakt het wel draaglijk. De norm dat je hcg 80 per dag zou moeten zakken is echt onzin. Het moet zo ongeveer halveren per week, en het laatste hcg zakt vaak nog langzamer. (dus als het iets minder dan gehalveerd is, is dit ook goed en is er dus ook nog geen reden tot paniek) Hoelang het duurde tot bij mij het hcg was gezakt, zegt niet zoveel omdat iedere situatie anders is. Ik heb bijv restweefsel gehad waardoor het wel bijna 5 maanden duurde voordat mijn hcg op nul was. Het meest vergelijkbare was denk ik mn bbz: vrucht is uiteindelijk vanzelf opgelost en het duurde in mijn herinnering 6 weken voordat het weer nul was, maar ik weet dat niet zeker eigenlijk. Ik heb nooit medicatie nodig gehad gelukkig. Het belangrijkst is dat het hcg zakt, zodra het meerdere weken gelijk blijft of stijgt is methotrexaat helaas wel noodzakelijk. Iedere week prikken dus.. Heel veel sterkte meid, zo'n medische nasleep na een MK is echt zwaar.
hallo allemaal! ik ben nieuw hier op dit forum, maar lees wel al een tijdje mee! ik wilde hier even reageren, omdat ik me een beetje zorgen maak... ik heb bijna 2 wkn geleden een miskraam(ma) gehad( opgewekt met cytotec, vervolgens in het zknhuis beland) op de echo in t zknhuis zagen ze dat ik een complete miskraam heb gehad, dus geen curettage nodig. nuheb ik bijna geen bloedverlies meer, mn borsten zijn nog wel groot, maar minder gevoelig, en ik ben sochtends nog wat misselijk. ik dacht dat na bijna 2 wkn het hcg toch wel flink gedaald zou zijn( alles is toch schoon?) maar had nog steeds een knalpositieve test vanmorgen!! maak me toch wel zorgen....zal er nog iets zitten......??? de test zou nu toch wel lichter moeten zijn???
Het lijkt mij ook niet zorgwekkend hoor, vind het ook helemaal niet zo langzaam lijken bij je. Bij mij duurde het ook een aantal weken hoor, voor de hcg echt gezakt was...
Hallo allemaal, Vandaag weer uitslag van m'n bloed gekregen, HCG staat nu op 31, volgende week dus weer prikken, maar het is gelukkig weer gedaald, ben er nog niet......pffff wat duurt wachten lang, ik hoop dat het uit zichzelf helemaal weggaat, blijf angstig voor die medicijnen!! Blijven duimen!!! X dushi
Meid, dat is een prachtige hcg-daling, helemaal volgens het boekje. Jouw gyn heeft je voor niets zo ongerust gemaakt, want het ziet er allemaal dood- en doodnormaal uit! Echt, relaxxxxx, komt goed dit! xx Suus
hoi meid, zie je.. helemaal prima daling hoor. Het is nu iets meer dan de helft per week. Als het volgende week iets minder dan de helft is, moet je echt niet gaan stressen hoor. Het laatste beetje gaat vaak trager. Je hoeft je echt geen zorgen te maken nu je deze dalingslijn al hebt, dit komt echt goed.
Hier weer een update van mij, vandaag weer uitslag van mijn bloed ontvangen, HCG gelukkig weer gedaald van 31 naar 18, op naar de volgende prik sessie!!! Hopelijk volgende week weer een daling, we blijven positief, maar pfffff wat duurt wachten lang zeg!!!! Weet iemand trouwens hoe snel of wanneer je weer ongesteld wordt nadat je HCG weer op 0 staat??? Bedankt voor jullie berichtjes, heb er veel aan en stelt me erg gerust. Liefs dushi
hey meis, bij mij heeft het ook heel erg lang geduurd voordat het HCG uit mijn bloed was. ik heb op 27 januari een miskraam gehad en mijn vriend en ik wilde als het HCG uit mijn lichaam was weer verder maar de zwangerschapstestjes bleven positief. met de controle echo was niets te zien, alles was goed alleen het HCG zat nog steeds in mijn bloed. vanaf toen moest ik elke week bloed prikken om te kijken hoe het HCG daalde. gelukkig halveerde dat elke week. als het bij mij zou stijgen of gelijk zou blijven 3 opvolgende weken dan moest ik aan de methotrexaat maar gelukkig was het niet nodig. nu staat het HCG sinds een maandje op 0. moet nu elke maand bloed prikken om te kijken of het op 0 blijft staan en ik mag voor de zekerheid 6 maanden niet zwanger worden. ze weten niet waarom het bij mij zolang heeft geduurd. maar wat ik heb komt echt amper voor. heb echt nog niemand gesproken waarbij het ook zolang heeft geduurd voordat het er allemaal uit was. succes meis!
Dat ziet er hartstikke positief uit hoor. Nog een week of twee, en je bent ervanaf, als het zo doorgaat. Je menstruatie hoeft niet zo heel lang op zich te laten wachten. Je cylcus komt alweer op gang als je hcg laag is, niet als het pas op 0 staat. Suus