Hallo, Mijn probleem: Vanaf mijn geboorte heb ik al te korte binnen-beenspieren, dit zagen ze pas met mijn 4e bij zwemles, want mijn benen deed ik niet uit elkaar ik hield mijn benen tot aan de knieën tegen elkaar en deed alleen dat stukje vanaf de knieën uit elkaar om vooruit te komen in het zwembad. Verder heb ik sinds ongeveer 2 jaar nou een slijmbeursontsteking in beide heupen. Hiervoor heb ik zooltjes in mijn schoenen gekregen, maar deze werken niet voldoende. En dan ben ik ook nog hypermobiel, dit zit in de familie. Mijn knieën en heupen kunnen teveel kanten op. Mijn linkerknie is al 2 keer uit de kom geschoten en mijn heupen zitten regelmatig op slot. Mijn vragen: Ten eerste maak ik me grote zorgen dat mijn heupen (en bekken, ik weet niet precies hoe dit zit) het kindje niet gaan houden als het kindje groter wordt. Heb ik nou meer kans op bijvoorbeeld bekkeninstabiliteit? Ten tweede heb ik wel eens naar zo'n bevallingsprogramma gekeken en dan vooral naar hoe de benen van die vrouwen uit elkaar worden gedrukt, dat zie ik niet bepaald gebeuren bij mij. Hoe wordt dit opgelost? Woensdag ga ik ook naar de gyn. waar ik nu nog onder behandeling sta, maar als het goed is moet ik daarna naar de verloskundige. Woensdag wil ik dit dus ook gaan bespreken, maar of zij er wat mee kan weet ik ook niet en het voelt toch ook wel een beetje als een domme vraag. Toch maak ik me er echt zorgen om, de laatste week kom ik opeens moeilijker de trap op en moet mijn man mij af en toe weer helpen. Of dit komt door de veranderingen in mijn lichaam of dat ik weer wat fout heb gedaan weet ik niet. Ik ben 21 en eigenlijk hoort dit niet bij mijn leeftijd, maar maak me echt zorgen. Alvast bedankt voor je antwoord. Groetjes, Carlien
Hallo Carlien. Er zijn geen domme vragen, heel logisch dat je je hier zorgen om maakt, dus bespreek het met je gynaecoloog. Als het goed is ga je daar morgen heen dus ik hoop dat hij jou vragen beantwoord. Een goede houding voor jou om te bevallen moet gezocht worden, vanaf hier is dat lastig te beslissen omdat ik niet kan zien wat je wel en niet kan dus bespreek dit met de gynaecoloog/verloskundige. Ga op tijd naar een fysio, misschien kan deze helpen met je houding e.d Groetjes Ineke.