Heb er elke maand rekening mee gehouden. Foliumzuur: slik ik al vanaf januari. Drankjes: eerste 1,5 week van de menstruatiecyclus wel, daarna tot aan ongesteldheid absoluut niet. Zaad zwemt langzamer, minder goed en kan afwijkingen hebben als een van partners veel drinkt in de maand, zeker op en rond ovulatie. En aangezien na ovulatie langzaam alles goed moet gaan en zelfs een druppel alcohol schade kan toebrengen, heb ik twee weken aan onthouding gedaan, nu sinds kort is het dus 9 maanden niets meer (en langer als ik besluit borstvoeding te geven). Maar ik moet zeggen dat ik daar aan gewend ben. Tijdens het tweede gedeelte van de maand let ik ook op de voeding: bepaalde voeding absoluut niet. Je kindje is iets wat je in één keer maakt en ik zou het me nooit vergeven als door mij iets mis zou gegaan met het kindje.
Bij de eerste deed ik alles volgens het boekje. Geen alcohol (ook niet voor de eisprong), foliumzuur, vitamine D vanaf moment van eisprong, niet te veel zwarte thee. Bij de tweede en derde was ik iets minder strikt. Ik vergat de foliumzuur weleens en ben pas vitamine D gaan slikken op het moment dat ik zwanger bleek. Je hebt een medische indicatie dus ik zou gewoon je huisarts even bellen voor zijn/haar advies.
Toen wij voor een kindje wilde gaan toen heb ik een afspraak gemaakt bij de huisarts om wat dingen te bespreken.. Hij kon mij precies uitleggen waar ik rekening mee moest houden en welke medicijnen ik wel en niet mocht hebben.. gelukkig ben ik assistent drogist dus wist ik al het een en ander maar het was toch fijn om effe met hem te babbelen.. En foliumzuur word aangeraden om minimaal 6 tot 8 weken voordat je eisprong begint te gaan slikken omdat het dan al effect kan hebben op je eitje zeggen ze maar het kan geen kwaad als je er later mee begint.. tot 10 weken maken ze nog gebruik van de extra foliumzuur maar de extra vitamines kunnen nooit geen kwaad.. mijn verloskundige adviseerde om minimaal tot 24 weken zwangerschapsvitamines in te nemen omdat ik ook echt de longen uit me lijf spuugde.. dus ik zou zeggen gewoon lekker beginnen met foliumzuur of alvast zwangerschapsvitamines kwaad kan het zeker niet
Het lijkt me nogal logisch dat je er rekening mee houdt als je zwanger wilt worden. Je kunt het maar 1x goed doen, zeg maar. Als er bv sprake zou zijn van een open ruggetje zul je je altijd afvragen of dat komt door bv het niet innemen van foliumzuur. Er is altijd sprake van een kans. Het wil niet zeggen dát het fout gaat, maar als je het kunt voorkomen, dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat je het gaat voorkomen.
Ik ben toen ik stopte met de pil wel direct foliumzuur gaan slikken, antidepressiva had ik van tevoren al afgebouwd en alcohol dronk ik sowieso nooit.
Ik kan me anders wel voorstellen dat als je heel lang bezig bent dat je dan af en toe even je zwangerschapsregime laat vallen Ik heb tijdens moeie momenten, toen ik echt echt brandstof nodig had, ook naar veel koffie gegrepen. Ik weet dat ik nu niet zwanger ben, dus laat ik het dan even varen