Tuurlijk hielp ik! Mijn ouders zijn ondernemers dus ik kom wel uit een gezin waar gewerkt werd, en het huishouden deden we allemaal samen na het avondeten. Ik kon ook vrij goed koken al toen ik op kamers ging wonen...
hee! ja hoor wij moesten thuis ook wat doen, waren met zn 3e dus iedereen deed wel wat.. vind het maar meer dan normaal eigenlijk dat je thuis wat helpt.. Woon nu op mn eigen en kan alles zelf! fijn hoor! Liefs xx
Wij hielpen thuis ook zeker mee, en ik vind dat ook niet meer dan normaal. Sowieso na het eten de afwas doen, slaapkamer zelf schoonmaken, afstoffen, stofzuigen. Eigenlijk alles wel, behalve de was. Wel moesten we zelf onze kleding in de wasmand gooien natuurlijk. Ik verwacht dit straks ook van Vigo en de andere beeb als ze de juiste leeftijd hebben. Iedereen kan gewoon zijn steentje bijdragen vind ik.
yep was ook nog heel jong. Ik hoefde niet vn me ma maar deed het gewoon omdat ze er alleen voor stond met 3 kids vond het altijd zielig voor dr.
ik moest wel. toen ik 13 werd verviel het recht op thuiszorg bij mijn moeder. waardoor alles op mijn terecht kwam.de zorg voor mij broertje alles. mijn moeder lag 24 uur per dag op bed (2x foutief geopereerd en met 1 been verlamt geraakt) mijn dag zag er zo uit. wakker worden, douchen, aankleden,ontbijt klaar maken, broerje wakker maken,zorgen dat hij aangekleed kwam, ontbijten, naar school, naar huis, eten maken. schoon maken, mijn moeder onder de douche helpen. bed verschonen. ma terug op bed helpen, broertje op bed leggen, even tv kijken. en slapen.
Ja ik heb ook veel moeten doen in het huishouden. Vindt het ook niet meer dan normaal om mee te helpen.. Ik moest met mijn zus altijd afwassen of helpen met afwassen. Toen ik wat ouder werd moest ik mijn kamer opruimen. Weer wat later, rond mn 16e hielp ik met koken (had ook kookles op school), afwassen, stofzuigen enz. Mn kleding moest ik in die tijd ook zelf in de was doen anders werd het niet gewassen. Ben blij dat ik dit allemaal kon toen ik ging samenwonen.
bij ons thuis was het moto; "opruimen doe je zelf schoonmaken doet een ander." ik moest zorgen dat mijn kamer schoon opgeruimt was anders werd er niet schoon gemaakt. vanaf dat ik kon helpen met de tafel dekken en opruimen moesten ik daar bij helpen. vond dit ook eigelijk vanzelfspreekend. later hielp ik door wel eens een klusje te doen, zoals toilet of badkamer schoonmaken, stofzuigen. ramen lappen vond ik het leukste om te doen. en nu nog steeds. ik ben zeker van plan om mijn kinderen toch ook wel "taakjes" te geven in het huishouden. mijn man hoefte praktische nooit wat te doen en ziet nu ook de rommel en vuiligheid niet. (dat beweerd hij )
Mijn ouders hielden niet zo van schoonmaken. Als er wat kwijt was werd er dan ook altijd gezegd:'Vraag maar aan Mientje Opruim' Alleen jammer dat ik er wel een tic aan heb overgehouden, ik kan niet tegen rommel.
hehe ik kan ook niet tegen rommel. Alleen bij ons thuis was altijd alles spik en span! Mochten niet met schoenen binnen, altijd opgeruimd alsof je een showroom in liep en nu kan ik zelf ook niet tegen rommel en wil ik het liefst ook dat mensen hun schoenen uit doen. Het liefst stofzuig ik 2x per dag (we hebben dan wel 2 katten hihi) en rommel op mn aanrecht vind ik al helemaal vreselijk...
ik heb van alles gedaan. moest zelf mijn kamer opruimen (stofzuigde alleen als de stofvlokken rond mijn oren vlogen) als ik 'huisarrest' had (mocht ik bv een zaterdag niet uit) ging ik de vrijdag het hele huis stofzuigen en zorgen dat alles heel netjes was, dan mocht het wel (mijn moeder was niet zo heel streng) ik kon ook gewoon koken (deels een koksopleiding gedaan, maar daarvoor kon ik het ook al) waar ik oppaste was moeders altijd heel verbaasd wat ik allemaal kon, zij kon op haar 17de geen stofzuigerzak verwisselen (is zo simpel) ik ben op mijn 20,5 gaan samenwonen. daarvoor was ik ook al vaak bij mijn vriend (waar ik ook gewoon hielp) aan afwassen heb ik een grote hekel
Erg herkenbaar Zou soms wel fijn zijn als ik het los kan laten. Ben altijd maar bezig,want netjes blijft het hier niet met een dreumes, hond en een man die niet zo van het opruimen is
Wij (mijn zus, broer en ik) moesten altijd met zijn drieen de tafel dekken, afruimen en de afwas doen. Verder moesten wij onze eigen kamer opruimen, als het opgeruimd was werd de stofzuiger er doorheen gehaald, was het niet netjes dan moest ik het zelf doen. Voor de rest moest ik helemaal niks. Ik was de jongste dus als mijn ouders niet of laat thuis waren kookte mijn zus, als die er dan niet was kookte mijn broer, en als ik alleen at dan gooide ik een pizza in de oven. Ik heb nog een tijd elke week de badkamer/wc en woonkamer schoongemaakt en de auto gewassen maar daar kreeg ik dan extra geld voor. Wassen en koken deed ik pas toen mijn broer en zus al het huis uit waren.
De meesten zijn wel 'beter' opgevoed als ik, lees ik wel. Ik vind het ook meer dan normaal hoor, als je als kind wat taken hebt in het huishouden. Mijn moeder vond dat zij het gewoon het beste deed en gaf niet iets makkelijk uit handen. Is nu nog zo trouwens. Misschien is dat wel de reden dat ik thuis niets hoefde te doen. Ik had werkelijk nog geen strijkijzer aangeraakt toen ik dat als au-pair wel moest doen. Verprutste gelijk een kinderjurkje omdat ik het kantje langs de zoom op de warmste stand ging strijken... Ik moest wel altijd boodschappen doen. Dan had m'n moeder uit allerlei krantjes de aanbiedingen gehaald en moest ik van winkel naar winkel. Soms kon ik die aanbieding helemaal niet vinden, maar dan hoefde ik echt niet met iets anders thuis te komen hoor..... Of ik moest een bepaald merk mandarijnen halen, precies niet te vinden natuurlijk.... Mijn man heeft thuis ook nooit iets hoeven te doen. Hij was de laatste die uit huis ging en met 5 zussen boven zich was hij echt verwend. Misschien is dat de reden dat wij niet van de 'huishoudtypes' zijn. Het is hier nogal snel een rommeltje, overal slingert dan wat, en echt helemaal opgeruimd is het nooit. Mijn smoes is dan maar: in een huis moet ook geleefd worden
Wij hoefden niet veel te doen. afdrogen en afwassen toen we de leeftijd hadden en onze eigen kamer opruimen. Later moesten mijn zusje en ik allebei 1 dag in de week koken. op een bepaalde leeftijd ga je zelf dingen zien en doen zoals wassen, opruimen, ramen lappen (mijn moeder had daar een broertje dood aan). Ben na op mijn zelf gewoond te hebben, een keer terug geweet naar mijn ouders dan merk je goed verschil hoor. ga je automatisch alles doen. mijn broertje van 15 moet nu dus de vaawasser uitruimen/inruimen, zijn eigen kamer en stofzuigt of veegt zo af en toe. IK vind zelf ook dat je als kind wel iets mee moet helpen, maar ik verwacht niet erg veel van ze. Vaatwasser en eigen kamer zal het wel op uit draaien. En was niet in de was mand word het niet gewassen, want daar heb ik een gloeiende hekel aan om alles op te rapen. Ik ga wel instellen vanaf een jaar of 16 dat ze 1 x per week of per 2 weken ofzo gaan koken, dit gewoon als voorbereiding op de rest van het leven..
Ik had geen keus! Geen simpele taakje voor het leren van verantwoordelijkheid maar gewoon het hele huis + kinderen verzorgen omdat moeders het te druk had met andere dingen.
ja ik altijd,de was,strijk,honden uitlaten,boodschappen doen,, mn mama heeft een spierziekte dus ik vond/vind dat k haar moet helpen,, ookal zei ze vroeger joh kind dat hoeft toch allemaal niet,, jawel mam doe ik voor jou
Wij hadden thuis een schoonmaakster. Dus qua schoonmaken werd alles voor ons gedaan! We hadden 3 taken die alledrie de kinderen moesten doen. Dus 1 taak per week (elke dag) per kind en dat wisselde iedere week. En de taken waren dan: Vaatwasser uitruimen, tafel dekken en de hond uitlaten! Dus iedere dag van de week had je 1 ding om te doen! En we wisten ook gewoon alledrie waar we aan toe waren!
ik moest mijn eigen kamer schoonhouden en ook helpen met het opruimen van de tafel verder moest deed ik niet veel.
Ik kan ook wel eens heel lui zijn, maar stofzuigen móet ik wel echt elke dag! Het is hier nu nog een zooitje want we zijn zondag verhuisd, maar ik kan niet wachten tot alles af is en ik het netjes kan houden
mijn eigen kamer moest ik schoonhouden en opruimen. Ook moest ik soms afwassen en de hond uitlaten maar verder eigenlijk niet. Dus heel veel heb ik niet hoeven doen.