Zo goed als alles. Niet de keuken soppen en de ramen lappen maar als ik van school naar mijn werk ging en tot 17 uur moest dan nam ik boodschappen mee, deed stofzuigen en kookte daarna ook nog
Ik deed eerlijk gezegd vrijwel niks... ja soms even afwassen of met de hond uit, maar dat was dan ook echt alles. Moet wel erbij zeggen dat ik nog voor mijn 18e het huis uit ging, dus tegen de tijd dat ik een beetje verantwoordelijkheidsgevoel had woonde ik al niet meer thuis.
Hier hielp ik ook, we hadden vaak afwasbeurt, afdroogbeurt (later afwasmachine in- en uitruimen), tafeldekbeurt en gewoon je eigen rommel en kamer opruimen, auto wassen of de hond uit laten, dat soort dingen. Een hoop dingen hoefde ik niet te doen, zoals wassen of koken etc., maar daar hielp ik regelmatig bij, dus toen ik op mezelf ging wonen, wist ik wel hoe dat moest. Daarnaast hielp ik ook altijd met klussen, dat scheelt ook, ik ben behoorlijk handig daardoor en dat komt me regelmatig van pas. Ik vind het niet meer dan normaal dat je als kind wat in het huishouden meehelpt.
Ik heb vroeger in mijn jeugd altijd geholpen in de huishouding. Zo deed ik altijd de afwas,ik waste stofzuigen ed. Ook hielp ik standaard op donderdag oma mee om boodschappen te halen. Dat was altijd hetzelfde eerste naar de aldi en dan naar dirk van den broek. Met zo'n boodschappenwagentje en op een gegeven moment schafte oma er ook 1 voor mij aan Ook als ik ergens ben bijv bij schoonouders dan help ik altijd ff mee al is het maar om af te wassen. Zo ben ik gewoon en dat zal ik ook altijd blijven doen.
Ja ik deed best veel toen ik nog thuis woonde. -Zo moest ik altijd mijn eigen kamer opruimen, soppen en stofzuigen. - ik streek weleens. Toch wel één of twee keer in de week. - stofzuigen deed ik. We hadden een lijstje met een schema met wie elke dag wat moest doen. Vandaar dat ik regelmatig aan de bak kwam. En dat terwijl we op het laatst met z'n viertjes thuis woonden. Maar mijn ouders hadden een fulltime baan.
Van mijn moeder hoefde ik niets te doen. Ze legde ook echt mijn kleding voor me klaar wat ik die dag aan zou doen. En kamde ook mijn haar enz. Maar nadat mijn ouders waren overleden wel. (was 10) maar is ook normaal dat ik toen ging meehelpen
Ow maar koken heb ikvoor het eerst gedaan toen ik getrouwd was. Had zelfs nog nooit macaronie ofzo gemaakt.
ik heb altijd alles moeten doen in het huishouden, dat begon al op mijn zevende, op mijn negende had ik de zorg voor mijn 3 jarige zus en mijn pasgeboren zusje. Mijn ouders gingen dan werken op het land en ik moest op mijn zusjes passen. Uiteraard ging ik wel naar school, maar tussen de middag ging ik dan naar mijn zusjes, die waren dan alleen thuis en na half vier zag ik ze weer, ook al die tijd alleen thuis geweest, in bed. echt verwaarloosd eigenlijk. vanaf 12-13 jaar deed ik het volledige huishouden, poetsen, strijken, de was alles. behalve koken, dat deed mijn moeder. Ik kookte wel voor mijn zusjes, vooral zelfgemaakte frietjes, ik deed mijn zusjes in bad en in bed. Ik verschoonde ook luiers, deed echt alles, totdat ik op mijn 20e uit huis ging. en nu nog ga ik af en toe bij mijn ouders de was strijken en het huis poetsen.
ik laat mijn kinderen dan ook absoluut niks doen in het huishouden, ook niet tafel dekken of afwassen niks. Ik heb er echt een trauma aan overgehouden en wil mijn kinderen dit echt niet aan doen.
vooral in de zomervakanties vond ik het erg, was ik vanaf 's morgens 7 tot 's avonds 7 alleen met mijn zusjes. Mijn jongste zusje zei zelfs mama tegen mij.
Wij hadden van kleins af aan een "taak" op het begin telde het niet zoveel voor. Maar dat werd steeds uitgebreider; eigen kamer schoonouden, bed verschonen, 1x per week koken, afwasmachine uitruimen als je het eerste thuis was en zo nog wel meer dingen die ik me niet meer zo goed kan herinneren. Vind ik eigenlijk ook niet meer dan normaal, dat doe ik met mijn zoontje ook al. Zijn "taak" stelt helemaal niks voor, het gaat sneller als ik het zelf doe maar daar gaat het niet om.
wij hoefden alleen af te wassen na het eten en soms wat boodschappen te halen... verder deed mijn moeder altijd alles... mijn dochters hoeven dat ook niet later hoor... zolang ze nog een onbezorgd leven kunnen leiden wil ik ze dat geven.... ze moeten later als ze groot zijn nog genoeg...
Oef dat is wel erg ja maar je bent nu een super moeder en weet heel goed wat je vooral niet van je eigen kinderen verwacht!
Jeetje zeg krokus , wat erg Je hebt helemaal geen kans gehad om echt kind te zijn ... Nee , ik hoefde nooit mee te helpen en was thuis vroeger ook echt een lui varken , nu schaam ik me er dood voor Ben wel al vroeg uit huis gegaan en toen moest ik wel maar dat liet in het begin echt wel te wensen over Mijn moeder heeft ons ook eigenlijk nooit echt gevraagd of zo misschien dat ik het dan wel gedaan zou hebben ...