Hielpen jullie in het huishouden toen je nog thuis woonde?

Discussie in 'De lounge' gestart door Vollutto, 5 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    idd, ik ging ook vaak met mijn zusjes boodschappen doen, echt een heel stuk lopen naar het winkelcentrum. toen kon dat ook allemaal he, ik laat mijn zoon echt alleen maar voor het huis op het plein spelen en verder mag ie echt niet gaan. Maar toen ging ik met mijn zusjes boodschappen doen, naar de kinderboerderij, speeltuin, alles. Ik was mega zelfstandig.

2. KanjerB

KanjerB VIP lid

24 apr 2007
    5.097
    0
    36
    Dat had ik nadat mijn ouders waren overleden. Van mijn ouders mocht ik echt alleen voor de deur spelen. En dan keek ze echt steeds van balkon om naar me te kijken. En toen mijn ouders waren overleden. Van school kwam en er niemand thuis was, en ik geen sleutels had en geen tel raden waar ze zijn. En lopen maar. Minstens 45 min naar mijn ene half zus en als ze daarnietwaren die 45 min terug en half uur erbij voor mijn andere zus. En niet vergeten de half uur van school naar huis. Misschien ben ik nu wel daarom enorm gehecht aan batuhan. En weet als de beste hoe het is om zonder ouders te leven. Ben ook echt nog nooit sinds hij van de intensive care is ontslagen zonder hem ergens heen geweest.

Ik wil alle liefde die ik na mijn ouders te kort kwam aan hem geven :(

3. meidenhuis

meidenhuis Niet meer actief

uhhhh:

de dagelijkse boodschappen (mijn moeder haalde alleen bier en aardappels en ik werd minimaal 6x per dag naar de buurtsuper 300 meter verder gestuurd om de rest te halen)
    de dagelijkse was (geen stijkwerk godzijdank)
    het dagelijkse poetsen (natte doek, stofzuiger ed)
    het dagelijkse afdrogen
    het dagelijkse tafel opdekken en afhalen
    het 3x per dag de honden uit laten
    het wekelijkse badkamer poetsen
    Mijn eigen kamer opruimen en poetsen (poetsen altijd in het weekend)
    De bedden opdekken.

Off record: moeders is alcoholiste en deed dus niets.

Toen ik op mijzelf woonde zonder kinderen was ik echt een poetsfreak!!!!!!!!!!!!!!!!11 Een MEGA poetsfreak maar nu met 3 kinderen allemaal tussen de 0 en 3 jaar ben ik wel een heeeeeeeeeeeeeeel stuk makkelijker. Stofzuigen dagelijks (hond) koken dagelijks, was dagelijks, natte doek dagelijks..... gewoon het normale dus maar de rest kan er wel bij inschieten: ramen lappen, bedden maar eens in de 3 a 4 weken (shame on me i know!!!) e.d.

Kids hoeven nu nog niet te helpen. Ik heb het echt al K.T ervaren en wil dat mijn kids niet aandoen. Maar wle zelf speelgoed ruimen en bordje in de vaatwasser zetten (met name de oudste van 3 jaar)

4. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.156
    8.130
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    jep.

ik hoefde niets te doen, maar als ik vroeg thuis was van school ging ik vaak wel stofzuigen en opruimen etc zodat mn ouders na lang werken (ma werkt thuis) gewoon konden relaxen.

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik hoefde thuis niets te doen, maar deed wel regelmatig iets, maar dus echt alleen wanneer ik er zin in had :)!

Dingen die ik soms deed was keuken poetsen, badkamer poetsen, huiskamer stoffen en zuigen, wasmachine/droger aanzetten, wasje opvouwen, strijken. Gewoon echt maar net wanneer ik er dus zin in had, en had ik er geen zin in deed ik het gewoon niet. Boodschappen deed ik eigenlijk nooit, ja een keer iets dat mn ma vergeten was dat wel, maar verder vrijwel nooit, alleen soms wanneer ik iets wilde koken dan ging ik zelf de boodschappen daarvoor halen.

De kinderen hier hoeven absoluut niet mee te helpen in het huishouden en gaat dit nooit moeten ook, mogen doen ze het wel ;)! Nu helpen ze ook weleens, met een emmer water en wat doekjes en dat ze dan de keukenkastjes of de deuren mogen 'schoonmaken' vinden ze helemaal geweldig, dus ja waarom niet ;)! Maar hebben ze er geen zin in, dan is dat ook helemaal pirma natuurlijk :D!

Owja, mijn eigen kamer 'moest' ik wel altijd zelf opruimen. Moest tussen haakjes omdat ik dat perse wilde en mijn ma dat echt niet mocht doen :D! Ik vind dus ook dat onze kinderen straks als ze die leeftijd hebben gewoon lekker zelf hun eigen kamer bij mogen/moeten houden, wil ze best helpen dat wel, maar alleen wanneer ze dit zelf willen.

Liefs, Hanneke!

6. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Ik heb nooit iets hoeven doen thuis.
    Mijn moeder vond dat niet nodig omdat mijn broer en ik de hele dag op school zaten,mijn vader werkte en zij altijd thuis was (ze werkte niet).

Soms hielp ik mn moeder weleens met koken of stofzuigen maar het moest nooit. Ze ruimde zelfs mijn kamer op.

Als mijn moeder nu bij mij langs komt heeft ze ook binnen 10 minuten al een emmertje gevuld en gaat ze aan de slag. (Niet dat het hier vies is maar ze doet het graag) Ik zeg altijd dat ze het niet moet doen maar ja..ze kan gewoon niet stilzitten. Dan doen we het maar samen,is wel gezellig.

7. Jep! en ben daar blij mee. we hadden elke dag een taak,de ene avond afwassen de andere stofzuigen rond het huis. En koken moesten we ook mee helpen! Doe nu alles zelfstandig,vind dat ook meer een must.
    En als we meer dan ons weekgeld wilden moesten wij vanaf onze 15e werken voor centjes! heb dv. vakantiebanen gehad!

8. Jarina

Jarina Actief lid

19 apr 2010
    320
    0
    0
    Limburg
    Ik hoefde vroeger niks te doen. Maar mijn moeder verliet het gezin toen ik 12 was. Toen bleef ik alleen achter met mijn vader. Sindsdien doe ik echt alles. Schoonmaken, koken, wassen,strijken dit omdat mijn vader werkt, ik ben echt een poetsmiep. Ik moet het niet maar doe het graag.

9. brenjomi

brenjomi Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.297
    1
    0
    activiteitenbegeleidster
    roze wolk
    dat doet mijn moeder hier ook vaak. komt ze langs gaat ze ramen lappen enz. vind het wel erg lief.
    een tijd geleden was ik ziek en kon niks (griep) toen kwam ze ook samen met mijn zus en hebben ze de gewone dingen gedaan. (en mijn bed afgehaald, dat vond ik wel fris)

op verjaardagen helpt ze ook altijd met drank en taart enzo pakken. ik doe dat thuis nog. bij mijn schoonouders ook.

10. brenjomi

brenjomi Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.297
    1
    0
    activiteitenbegeleidster
    roze wolk
    wij kregen geen zakgeld. we werkten (ik vanaf mijn 13-14de) en daar moesten we van kopen wat we wilden. we moesten niks afgeven. af en toe gingen we shoppen en kregen we wat van mijn ouders, maar het meeste moesten we zelf betalen.
    (heb van mijn 13-14de tot mijn 22ste bijbaantjes gehad, als afwasser en oppas enzo)

11. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Ja,ik ben ook flink ziek geweest (nu nog een beetje) en mn moeder heeft ook mn hele huisje voor me bijgehouden. De was,de vaatwasser,stofzuigen,poetsen,ramen lappen,bedden verschonen..alles deed ze. Ik vind dat ook gewoon superlief!
    Ook als ik heb laten vallen dat ik iets nodig heb komt ze er de volgende dag mee aanzetten,dan rijd ze samen met mn vader ff naar een dorpje verderop of ze neemt het mee vanuit de stad. Van de week kwam ze weer met een rasp,ik heb er echt niet om gevraagd..ze vind het gewoon leuk! Ook neemt ze regelmatig soep mee of macaroni voor in de vriezer..noem maar op:)

12. Mammie van Roy

Mammie van Roy Fanatiek lid

8 jul 2009
    1.445
    0
    0
    Wij hebben thuis een bedrijf en mijn moeder heeft een hele slechte rug en moest vaak plat blijven liggen.
    Daardoor heb ik echt heel veel in huis gedaan, al vanaf dat ik 12 ben of zo. Wassen, koken, bedden opmaken. Mijn moeder vond het heel erg dat ik er alleen voor stond (want mijn vader stond in het bedrijf), maar ik heb dat zelf eigelijk nooit als 'erg' ervaren, ik vond het vanzelfsprekend. Toen ik eenmaal op de MEAO zat en mijn moeder tot 18.00 uur moest werken en ik al rond 14.00 uur thuis was deed ik echt heel veel in huis. Vond het ook helemaal niet erg.

13. 4days

4days Niet meer actief

Nee hier komt helaas nooit iemand poetsen. :p Niet dat ik dat zo erg vind, het is natuurlijk ook wel normaal dat je je huis gewoon zelf poetst. Maar soms is het niet zo praktisch. Toen ons zoontje was geboren woonden we nog vrij klein, en toen kreeg ik mee 3 uur per dag kraamzorg. Met andere woorden, gepoetst ofzo werd er niet, alleen moeder en kind verzorgen. Toen ben ik dus een weekje na de bevalling (toen mijn vriend weer moest werken) zelf weer gaan poetsen. het was kiezen... dat of een vies huis. ;) Hen nu trouwens een ander kraamzorgbureau gekozen. :x Dat ze geen 8 uur per dag kraamzorg geven bij een kleine appartementje, oke. Maar ze hadden toch op zijn minst 1 uurtje ofzo mogen inplannen om te poetsen...

14. dropfruit

dropfruit Bekend lid

4 mrt 2009
    591
    0
    0
    Student
    in een huis
    zeker wel, af en toe koken, boodschappen doen, vaatwasser in en uit ruimen, was doen alleen de wc en badkamer waren voor mn moeder! whaha

15. celia82

celia82 Fanatiek lid

14 apr 2009
    2.077
    0
    36

Hier een soortgelijke verhaal wegens omstandigheden ook deed ik echt alles en had een zorg op me vn me broertje die 10 jaar jonger is.
    Ben ook vn school gegaan toen ik 17 was trok het allemaal niet meer en heb volledig de zorg overgenomen.
    maar goed het maakt je sterker toch?dus nu is alles een makkie voor me baby huishouden blabla.
    Ben trouwens terug na school gegaan op me 22ste heb me kappersdiploma gehaald paar jaar gewerkt en nu zit ik thuis .
    Laat me liever verwennen nu;)

16. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Ik deed ook alles in het huishouden vroeger. Misschien ook iets met cultuur te maken, maar waar ik vandaan kom is het normaal dat meisjes ook iets in de huishouding doen. Nu woon ik al 10 jaar niet meer bij mijn moeder en het huis is echt smerig om te zien.

17. adi

adi Niet meer actief

Ik heb wel veel meegeholpen thuis. Ik had een aantal vaste taken zoals: alle was strijken, mijn eigen was doen, eigen kamer bijhouden, en de afwas. Daarnaast hielp ik mijn moeder met het schoonmaken van het huis, het koken als mijn moeder moest werken en ik paste op mijn zusje.
    Mijn zusje is 7 jaar jonger, en die heeft daartegen nog nooit iets gedaan in het huis.

18. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Thuis hielpen wij erg weinig mee. We deden wel eens de vaat, maar dat was het ook wel. Mijn moeder deed alles (mooi dom, heeft 6 kinderen die ze aan het werk had kunnen zetten ;))

Maar ze helpt mij nu ook niet. Niet dat ik dat verwacht. Zie alleen dat sommige meiden wel een helpende moeder hebben. Ik die alles zelf, samen met mijn vriend dan. Zou het ook niet anders willen.

19. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Ik moest thuis ook mee helpen in het huishouden. De afwas moesten wij thuis altijd doen.
    Toen ik een jaar of twaalf was en mijn moeder ging werken om wat extra's te hebben voor vakanties ed moest ik echt helpen in het huishouden. Eten voorbereiden of koken, stofzuigen, afstoffen, ramen zemen etc.
    Toe ik 18 was en op mezelf ging wonen kon ik dus ook alles!

20. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Toen ik 11 was moest ik mee afdrogen, en steeds een beetje meer meehelpen in het huishouden.
    Mijn bed verschonen, en die van mijn broer.
    Mijn kamer helemaal stoffen,de wc op de bovenverdieping, het kantoor, en de bovenverdieping stofzuigen.
    Mijn broer en ik hadden de hele bovenverdieping voor ons saampjes, dus vandaar.
    Soms boodschappen doen, en soms mee koken, en tussendoor samen de was opvouwen.
    En 2 keer per jaar meehelpen met de grote schoonmaak, als ik dan ook thuis was.

Toen ik 14 was lagen mijn moeder en mijn broertje 2 weken in het ziekenhuis, en toen heb ik alles gewoon over genomen.
    Wassen, koken, boodschappen doen, deed ik allemaal voor en na school.
    Als ik zo terug kijk, denk ik dat er tegenwoordig weinig zijn van 14 die zo veel meehelpen in het huishouden!
    Maar goed, mijn beloning was ook een nieuwe auto toen ik 18 werd!

Deel Deze Pagina