5e ziekte of warmte uitslag?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by lovewinnie, Jul 12, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    Mijn zoontje had gisteren wat rode vlekjes op zijn gezichtje en dacht dat het van de zon kwam of de warmte misschien. vanmorgen haalde ik hem uit bed en stond ineens heel zijn kopje vol. in de loop van de dag is het naar beneden getrokken en nu zit het in zijn nek, armpjes en romp. echt helemaal onder de vlekjes.
    Heb geen andere zonnebrand of wasmiddel en nando heeft verder zelf na mijn idee ok geen last van de vlekjes op wat jeuk na want hij probeerd te krabben
    heb even een fototje van zijn voorkopje. tis niet erg duidelijk op de foto en in werkelijkheid is het veel meer en duidelijker.

tis maar goed dat het nog geen puber is haha dan had die zo echt de deur niet uitgegaan.

nu hoorde ik vandaag dat het leek op de 5e ziekte? dit is niet schadelijk ofzo voor de kleine maar dus wel voor zwangere vrouwen, nou ja hun babytje. kan ik hem het beste voor de zekerheid weg houden bij zwangere vrouwen of is dat overdreven.

2. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    dichtbij

3. zwelgje2000

zwelgje2000 Actief lid

Jun 9, 2009
    224
    0
    0
    Leerkracht
    Brabant
    Hier precies hetzelfde. Begon op het hoofd en ging toen zakken.
    Het zit nu op haar benen.
    Zolang ze geen koort hebben, lijkt me het goed, en dus warmte uitslag.
    Voordat ze gaat slapen, doe ik er wat talkpoeder op.
    Vanmiddag lag ze in een dunne slaapzak, en meteen was het erger.
    Nu dus lekker zonder zak, zo hups in bed. (met rompertje en een pyjamabroek)

Succes ermee!

4. mamasim

mamasim Actief lid

Mar 8, 2009
    255
    0
    0
    Zo ziet mijn zoontje er op het moment ook uit en langzamerhand zijn de vlekjes over zijn hele lichaam getrokken. Merk ook dat het het ene moment heviger is als het anderen (bijv. in bad, of als ie het heel warm heeft).
    Wij denken dat het inderdaad de vijfde ziekte is. De eerste dagen kreeg hij namelijk koorts en vuurrode wangen en geleidelijk steeds meer vlekjes.

heeft jouw zoontje ook verhoging/ koorts (gehad)? En die vuurrode wangen zijn ook wel echt een symptoom.

De vijfde ziekte kan wel gevaarlijk zijn voor zwangere vrouwen die de ziekte zelf als kind niet hebben gehad. Maar op het moment dat de vlekjes zijn verschenen is de vijfde ziekte al niet meer besmettelijk.
    Het gaat dan dus voornamelijk om de twee weken voordat je zoontje de vlekjes kreeg. In die periode kon hij anderen besmetten, dus als hij toen intensief contact heeft gehad met zwangere vrouwen iof hun kinderen is het misschien handig om hen nog even te informeren.

Succes met je puistenkopje :D

5. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

May 6, 2006
    2,258
    2
    38
    West Nederland
    Hé! Hier ook al zoéén. Ook eerst koorts en daarna de vlekjes.
    Dat is typisch voor de 6e ziekte (eerst koorts, daarna vlekjes), alleen heeft onze kleine man dat al gehad.
    Bij de 5e ziekte schijnen ze eerst vlekjes en daarna koorts te krijgen.
    Wij vragen ons dus ook af wat hij nou had... ook van die vuurrode wangen en 40,5 graden koorts..... En de uitslag leek meer op 5e ziekte dan op 6e ziekte.

6. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    het is nu helemaal doorgetrokken en zit ook op zijn armpjes en zelf handjes is het nu heel erg, hji is verder niet ziek en eet drinkt ook gewoon goed en is ook niet hangerig. wel toevallig dat meerder kindjes het nu hebben. zal vast in de lucht hangen

hopelijk trekt het snel weer weg en gaat hij niet nog ziek worden.

thanks voor jullie antwoorden

7. nense

nense Fanatiek lid

Apr 14, 2008
    1,358
    0
    36
    Female
    Gelderland
    Mijn zoontje heeft vorige week hetzelfde gehad. Eerst een nacht koorts en de dag erna rode bultjes over zijn hele lijfje.

8. poema

poema Fanatiek lid

Jul 27, 2007
    4,045
    453
    83
    Female
    Lijkt mij eerder vijfde of zesde ziekte... Warmte bultjes zitten vaak op plekken waar het ook warm is, dus in de nek ofzo. Als hij eerst koorts heeft gehad, dan is kan het de zesde ziekte zijn. Als het eerst vlekjes zijn, dan kan daarna koorts komen en kan het de vijfde ziekte zijn. Gaat vanzelf weer over.

9. annetske

annetske VIP lid

Sep 14, 2007
    5,112
    1
    0
    Friesland
    Mijn zoon had dit laatst ook,maar hij had een paar dagen vooraf 3 dagen hele hoge koorts, en daarna allemaal uitslag. Ik dacht ook warmte uitslag maar het ging niet weg na afkoeling. bleek de 6e ziekte te zijn dus...

10. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    de koorts is begonnen (38,5 en loopt alleen in luier) en hij is toch wat jengelig en slaapt meer. is dan toch niet helemaal lekker

11. mamasim

mamasim Actief lid

Mar 8, 2009
    255
    0
    0
    Ach, beterschap voor het mannetje en sterkte voor jou!

12. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

mijn dochtertje had vorrige week koorts een paar dagen..
    en nu is de koorts weg en heeft ze rode vlekjes..

alleen het lijken meer kleine rode vlekjes die ontstoken zijn (ze zijn niet ontstoken.. het lijkt er een beetje op, ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen).. en ze heeft dit alleen op haar benen (achterkant het meest) en op haar tenen, zijkant van de voet bij de dikke teen..

zou dit dan ook de 5e of 6e ziekte zijn?... ikzelf dacht eerst aan waterpokken, dat de waterpokken op dr voeten en benen beginnen, want ze heeft t nog nergens anders..

13. miranda1983

Jul 13, 2010
    38
    0
    0
    ik werk bij een stomerij als productie medewerker
    hengelo(ov)
    hey,

mijn zoontje heeft ook vaak rode plekken/plekjes vooral als hij in bad is geweest komt het terug en met warm weer.hij had het vooral op zijn benen buik, armen en in zijn nekje. het is nu weer zo goed als weg. en zo ver ik weet heeft hij geen koorts gehad. ik vroeg mij ook af wat dat kan zijn want bij mijn zoontje trekt het weg en komt het weer terug als hij in bad gaat of het warm is.

weet iemand of dit wel door de warmte komt?

14. Uniqua

Uniqua Actief lid

Jul 1, 2010
    167
    0
    16
    Female
    Brabant
    Nu ik dit zo lees, denk ik dat onze meid ook die ziekte heeft gehad.
    Ze heeft vorige week koorts gekregen en ze stond helemaal onder de rode vlekken/bultjes.
    Nu heeft ze ze nog maar dan vooral in het gezicht.

Ze is 3 dagen van slag geweest.

15. sharmila

sharmila Bekend lid

Jan 27, 2009
    589
    0
    0
    Orthodontist-assistente
    Mijn zoontje had de 6e ziekte. heerst enorm op het moment. Tenminste kdv enzo. Het zijn geen bultjes dan maar vlekjes onderhuids. je kan ook even googlen want de 5e ziet er net iets anders uit als de 6e. Jayden had 2 dagen hoge koorts aan vooraf en daar de vlekjes. bij hem begon het eerst op zijn benen en daarna langzaam heel zijn lichaam over. 2 dagen later had ik het. echt heel fijn. was ineens doodziek. Hoge koorts, ijlen, en rillen van de kou(was buiten 30gr) Volgende dag nergens last van. De dag erna allemaal rode vlekjes. heel genant voor mezelf hihi

16. abbey

abbey Actief lid

Aug 23, 2007
    466
    0
    16
    ja hier nog iemand met deze verschijnselen..het begon eerst met vlekjes en ineens gisteren hoge koorts (39.2) vanmorgen naar de huisarts geweest..en die zei niet expliciet de 5e of 6e ziekte...maar wel een virusinfectie..dus gewoon advies: goed in de gaten houden, goed laten drinken,temp checken...en dan moet t weer overgaan...

17. LadyInRed

LadyInRed Actief lid

Feb 3, 2008
    282
    0
    0
    Onze dochter heeft het ook: vlekjes in het gezicht en op de armen. Het wordt langzaam meer. We weten niet of het de 5e of 6e is. Bij de 6e krijgt ze eerst koorts, maar dat kunnen we met dat enorm hete weer best gemist hebben (ze heeft flink gezweet de afgelopen dagen, maar dat is niet vreemd).
    De dag voordat de vlekjes kwamen is ze bij een zwangere vriendin geweest. Dus ik had het graag geweten. Maar goed, de huisarts-assistente weet het ook niet zeker. Ze denkt de 6e, omdat ze daar in de 'leeftijdscategorie' valt. Dus tja, afwachten maar. Er is toch niets aan te doen.

18. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    vanmorgen naar de huisarts geweest en sloot de 5e ziekte uit vanwegen zijn leeftijd. eenmaal thuis werd hij steeds zieker en naast hoge koorts 40,5 en niet willen eten drinken toch nog even net naar de huisartsen post geweest voor duidelijkheid. toch de 6e ziekte en een keelonsteking. advies om de temp in de gaten te houden, 4x 240mg paracetamol en uitzieken maar. hij heeft vanmiddag zelfs over gegeven en verder erg suf en huilerig. zo zielig voor die ukkies.

duurt gemiddeld 3 dagen en je kunt er erg ziek van worden. meestal begint het met koorts en daarna vlekjes maar hier dus met vlekjes en daarna koort.

19. mamasim

mamasim Actief lid

Mar 8, 2009
    255
    0
    0
    Jeetje, arme jongen.
    Hopelijk knapt hij snel op!

Kun je uitleggen wat de huisarts bedoelde met dat het "gezien zijn leeftijd" geen vijfde ziekte kon zijn?
    Ik dacht dat dat wel kon op deze leeftijd? Anders was het bij mijn zoontje waarschijnlijk toch ook de 6e ziekte, terwijl ik dacht dat hij die al gehad had...

20. Sjanienu1

Sjanienu1 VIP lid

Sep 6, 2008
    6,495
    1
    0
    Winkelmedewerkster
    's-Heerenberg
    Mijn zoontje heeft het ook sinds afgelopen woensdag. Het is vandaag erger dan dat het gister was. Ik dacht ook aan beginnende waterpokken maar volgens de huisarts was het een kinderziekte (5e of 6e niet gezegd). Volgens hem kan het verder geen kwaad en we moeten het gewoon even in de gaten houden. Het moet als het goed is vanzelf weer overgaan.

Share This Page