Hallo dames, Hier een berichtje van een moeder die even heel erg sterk aan haarzelf twijfelt of ze het allemaal wel goed doet. We hebben een pittige dametje, echt een rammetje. Een lief meisje met een karaktertje welke weet wat ze wilt. Op dit moment zit ze in een fase, ik hoop zo dat het een fase is, dat ze met name richting mij erg tegendraads is. Als ik links zeg, zegt zij rechts...we hebben erg veel confrontaties samen. Ik wil dat helemaal niet, gewoon gezelligheid. Ik snap ook heus wel dat er regels zijn, maar dat is iets waar ik te veel aan begin te twijfelen zit ik er niet te veel bovenop. Wat nu heel erg speelt is wanneer we bijvoorbeeld op visite zijn bij vrienden. Zij speelt dan met haar vriendinnetje gezellig, maar er komt een tijd dat we weer naar huis gaan. Mmmm dan bereiden we haar al voor met het de mededeling "Noa nog eventjes spelen en dan gaan we naar huisje toe" "Okay mama"......als het dan daadwerkelijk zover is, dan krijg ik met geen mogelijkheid haar jasje aan. Ze gaat in de hoek staan met haar armen over elkaar of begint te rampestampen. Ik natuurlijk proberen rustig te blijven en haar duidelijk aangeven dat het op 2 manieren kan....of we doen het gezellig of mama gaat boos worden. Dat laatste is helaas steeds vaker het geval. Het lijkt wel of ze het neit naar haar zin heeft thuis. Zo zijn er nog meer voorbeelden, het eten gaat ook onwijs traag ze stelt mij/ons heel erg op de proef. Ik heb de hele dag het gevoel dat ik een politieagent ben in mijn eigen huis. Ik hoop dat er meer moeders denken "goh dit is herkenbaar" want een maand geleden was het een heerlijke fase, gezelligheid kent geen tijd! Ben benieuwd watvoor tips jullie hebben, of misschien wel herkenbare verhalen? thanks!
Ja hoor, heel herkenbaar. Ze zijn dan echt toe aan school. Is gewoon nog even doorbijten, die paar maanden.
Ja, idd heel herkenbaar en hier was het ook klaar toen hij naar school ging. Heel veel kinderen hebben zo'n fase met 3+, ze zijn vaak gewoon echt aan die nieuwe uitdaging toe.
ok, dit klinkt mischien een beetje stom....maar hier ook dwarse peuter van 3,5 die regelmatig niet op bed wil, uit bad wil ect ect. sinds kort heb ik een ontdekt dat het erg goed werkt als ik tegen haar zeg nog even spelen en dan als het belletje gaat (de wekker van mn mobiel) dan gaan we zus of zo doen. en ja hoor, tot nu toe vind ze het nog elke keer leuk als dan het belletje gaat en wil ze dan wel gaan luisteren..... ( en dan zet ik die wekker gewoon 5 of tien minuutjes later en dus helemaal niet super veel tijd geef ik haar, maar het werkt ) as donderdag ga ik dit ook toepassen als ik haar ophaal bij mn schoonouders want de laatste weken is dit ophalen echt drama geweest! Dus ik ben benieuwd.....
Klinkt "gewoon" als een meisje van bijna 4 die toe is aan een nieuwe fase; naar school gaan! Mijn oudste was zo en mijn jongste begint nu ook. Mijn oudste heeft nu trouwens weer zo'n fase. Die is toe aan meer uitdaging op school.
Lianna zit nu 'n paar maanden op school en die kan nog van die buien hebben. Yosyp begint er ook al aardig mee en die kleinste doet vanzelf gezellig mee. Vermoeiend is het in ieder geval wel.
Kun je niet eens een ochtend of middag ruilen met een vriendin? Dan kunnen ze samen spelen en heb je zelf even vrije tijd. Ik lees hierboven dat veel kinderen toe zijn aan een nieuwe uitdaging. Helpt het als je thuis meer uitdaging geeft? Misschien kun je beginnen met vouwen, prikken of een moeilijkere puzzel kopen? Je kunt misschien eens wat speelgoed ruilen met een vriendin? Misschien kan ze al wat meer verantwoordelijkheid aan. voor het boodschappen doen kun je haar een boodschappenlijstje laten maken (plaatjes uitknippen uit de folder. Laat haar maar zoeken in de winkel! wat betreft jas aantrekken. Je kunt oefenen om haar zelf haar jas aan te laten trekken, een wedstrijdje doen of een klein snoepje(bijvoorbeeld tumtum) in haar jaszak doen en als de jas aan is mag ze kijken). Ga geen discussie aan. Negeer gezeur. Wees consequent. Kortom de geijkte dingen, ik vind zelf wat ik hier boven schreef wat gezelliger.
misschien is het een idee om in plaats van tegen je dochtertje te zeggen : nog eventjes en dan gaan we naar huis, iets concreters af te spreken. Eventjes is namelijk een groot begrip. Misschien kun je zeggen ; hier heb je een glaasje drinken, als je dat op hebt gaan we naar huis. Of, als mama dr koffie op heeft of wat dan ook. Als je het maar ergens aan koppelt waar ze de 'tijd' op kan afzien. Dus kan zien wat dat eventjes inhoud. Wij gebruiken een speciaal tijdklokje ( de time timer ) is best wel prijzig maar omdat beide kindjes autistisch zijn hebben we het klokje echt nodig. Je hebt ook goedkopere varianten. Succes!
mamavanmeisje goede tips heb je! ga dat van de folder zeker proberen , hier ook een meisje wat echt ons tot het uiterste drijft zon 10x per dag ik hoor mezelf alleen maar zeuren tegen haar en ik voel me dan zo schuldig bah! maar zodra ze rustig en lief is dan complimenteer ik haar steeds daarvoor ik ben dan zo blij dat me liefe oude meisje dan weer tervoorschijn komt , want echt de rollen behang zijn niet om aan te slepn hier het begon rond de tijd van sinterklaas en dacht dat he tmet de feestdagen te maken had, maar ze geeft ook steeds aan dat ze naar de basisshool wilt ze vraagt elke dag mama ga ik vandaag naar schooltje?(creche) ze gaat 3x per week man man man wat ben ik blij te lezen dat ik niet de enigste ben ik moet echt tot 10 tellen vaak en me gedachten opnieuw doen als ze weer iets doet wat stout is maar ook het naar bed gaan word ineens een smoesenboek van hier tot tokio wel 100x vraagt ze van alles ben ff consequent geweest en de laatste 2 avonden lag ze voor half 8 netjes te slapen ik zou van het eten niet zon heel probleem maken want hoe meer je erop gaat storten hoe meer tegenwerking je kan verwachten , mijn nieuwe regel die werkt is , eet je je eten niet....en blijf je niet aan tafel netjes maar gaat spelen of wat dan ook dan gaat ze nadat wij klaar zijn met eten meteen door in bad en in bed en geen verhaaltje .... het werkt...hier zolang.....
pfpfpf het is in ieder geval al een "opluchting" om te lezen dat ik niet de enige ben Inderdaad mamavanmeisje hele leuke tips heb je, zo voor de hand liggend eigenlijk! Ga het ook zeker proberen! Verder ben ik nu heel erg bezig (in gedachten) we gaan namelijk morgenochtend met het gezin foto's laten maken pfpfpf ben benieuwd met ons kleine draakje! Ohja geloof me als ik zeg wanneer ze lief is dat ik haar inderdaad de hemel in prijst en complimentjes geef. Ik ben dan echt een spons en slurp het op
Wat ook vaak helpt is om een kind bij dingen te betrekken,bijv: dat ze jouw horloge,of zelf een kinderhirloge krijgt. En dat zij danmag kijken wanneer de grote wijzer op een bepaalde plek staat. als die dan daar staat dan gaan jullie weg,moet ze naar bed oid. Misschien dat dat helpt?