Bruiloft kort na de bevalling

Discussion in 'Borstvoeding' started by Devero, Apr 21, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Devero

Devero Actief lid

Dec 5, 2010
    250
    0
    0
    Zuid Holland
    Bijna 3 weken na mijn uitgerekende datum gaat de broer van mijn vriend trouwen. Behoorlijk dichtbij dus en als het even kan wil ik toch wel proberen daarbij te zijn. Nu hangt dat natuurlijk erg af van de feitelijke bevaldatum; als dat te kort voor de bruiloft is dan is het waarschijnlijk helemaal niet haalbaar. Maar...als 'beebie' redelijk op tijd komt of zelfs iets eerder en alles gaat goed, dan wil ik de ceremonie en het diner in ieder geval proberen mee te maken.

Ik ga borstvoeding geven en heb in eerste instantie mijn ouders gevraagd om op te passen die dag, zodat wij onze handen vrij hebben. Leuk bedacht, maar niet stil gestaan bij het feit dat het niet aanbevolen is om de eerste weken al te starten met een flesje.
    Dat bedenk ik me nu.

De trouwlocatie is vlak bij huis dus het is easy om heen en weer te rijden, maar goed...voeden op verzoek laat zich niet plannen ;) Ik kan toch moeilijk de gok nemen dat ons kindje nou net tijdens mijn afwezigheid honger krijgt?! En je zal altijd zien... Moet ik het dan maar laten wachten? Dat klopt gevoelsmatig niet.
    Meenemen zou voor een relatief korte ceremonie nog wel kunnen, maar tijdens het eten wordt dat weer lastiger. En dat heen en weer gerace lijkt me voor zo'n kleintje ook niet echt rustgevend. Andere optie is niet gaan 'voor het geval dat' maar dat vind ik ook niet de beste/leukste optie.

Ik had bedacht om gewoon wat melk te kolven en te zorgen dat er in ieder geval een flesje staat...dan kunnen mijn ouders het proberen. Pakt ze het, dan is het mooi meegenomen. Maar ja...dan kom ik op het risico van zuigverwarring. Namelijk geen idee hoe snel dat gaat; zou een kindje daar echt na 1 flesje last van kunnen krijgen als ze verder steeds de borst krijgt? Of kan dat geen kwaad?

Heeft iemand andere tips wat ik verder kan doen/proberen als oplossing om naar die bruiloft te kunnen?

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik weet niet hoor, maar ik kon na 5 weken een blokje rond lopen.

Ik voedde toen om de 2 uur 3 kwartier.

Ik had gruwelijke stuwing en lekte verschrikkelijk.

Ik deed middagdutjes.

Meid; ga even naar de ceremonie en daarna lekker naar huis, naar je baby, dat zal iedereen begrijpen!;)

3. Devero

Devero Actief lid

Dec 5, 2010
    250
    0
    0
    Zuid Holland
    Haha...ja zoals ik al aangaf: het is onder voorbehoud van hoe ik me voel natuurlijk! Hoe korter de bevalling geleden is, hoe groter de kans dat ik sowieso lekker thuis blijf. Maar goed, rond die tijd kan ik het pas goed inschatten natuurlijk. En wat niet lukt dat is pech!

Maar ik wil het niet per definitie uitsluiten en er verder dus maar niet over nadenken. Mijn vraag is meer ter voorbereiding op...stel dat ik kan gaan? Ik weet liever van tevoren wat ik het beste wel/niet kan doen, dan dat ik het tegen die tijd nog moet gaan bedenken ;)

4. zogelukkig

Flesjes zou ik met een paar weken echt nog niet aan beginnen, dat sowieso.

En verder met je maar kijken. Ik hoop dat je voor je baby en de bv gaat ipv een dagje feest.

Maar ik denk echt dat de hele dag te lang is, zo'n etentje paar uur zitten, dat ga je dan echt nog niet redden hoor!;)

5. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Bedenk je dat je in het begin vaak heel lastig kolft dus dat ka tegenvallen. Je kunt je ouders ook vragen om met een spuitje de melk te voeden.

Hier zijn we met 4 weken beginnen met een flesje, zou dan wel een breatsflow (oid) fles halen om de verwarring te voorkomen. Als je kindje nog jonger is dan 3 weken zou ik echt niet langer dan een uurtje weggaan. De melk stroomde uit mijn borsten, mijn baby wilde 12 keer per etmaal drinken ;) Maar goed dat verschilt per keer!

Wij zijn zelf even weggeweest toen onze baby 10 dagen oud was. Had ook flesje in de koelkast staan maar dat had hij niet gedronken denk ik, had ook spuitje klaar staan. Baby sliep 3 uur door (had hem natuurlijk gevoed voor ik ging) en het was dus allemaal niet nodig.

6. Devero

Devero Actief lid

Dec 5, 2010
    250
    0
    0
    Zuid Holland
    Ter info: mijn vraag staat los van wat ik BELANGRIJKER vind.
    Belangrijk vind ik mijn kindje en de juiste aanpak wat betreft voeding. Juist daarom stel ik de vraag, i.p.v. gewoon 'te gaan voor een dagje feest' zonder er verder over na te denken.

Het zou fijn zijn als het lukt, maar ik ga daar zeker niet vanuit (aangezien ik het nu al niet eens volhoud, een paar uur aan tafel zitten, laat staan na een bevalling ;)) Of eigenlijk denk ik zelf ook dat het too much wordt, maar toch...ik wil het op zijn minst in overweging nemen en je kan maar beter voorbereid zijn toch?!

Wie weet...WIL ik dat kleintje straks niet eens achter laten :D

@ JuJu81: ik dacht sowieso aan die nieuwe fles/speen van Medela idd (of een vergelijkbare) maar voeden voor vertrek is ook nog een goeie, of op zijn minst aanleggen en zien wat de behoefte op dat moment is. Thanks!

7. zogelukkig

Ik heb in het begin gecupt, gewoon moedermelk in een medicijncupje, daar kunnen ze instinctief uit drinken. Later met een spuitje gedaan (fingerfeeden) maar dat is helemaal niet handig om te doen voor 1 dag, dat vergt even wat moeite. Ik had een niet borstdrinker heel in het begin, vandaar.;)

En koop vast goede niet zichtbare padjes, anders sta je daar met lekkers in je zomerjurkje, niet handig!:D

8. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Lengte van slaapjes en dus tijd van voeden was hier volkomen onvoorspelbaar de eerste weken. Ging 1x even snel naar de winkel, had ze een kwartier gekrijst tot ik terug was. Voelde me daar ellendig over! En dikke kans dat je kindje maakt niet uit welke fles helemaal niet pakt,m de drinktechniek is anders, dat moeten ze ontdekken.

Oftewel: geen zekerheden :( Ik vond van huis zijn de eerste weken gewoon pure stress!

Goeie tip van Zogelukkig: Lilypadz zijn fijn en behoorlijk onzichtbaar. Wel duur, maar herbruikbaar en sowieso onmisbaar als je het huis wilt verlaten eigenlijk :D

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als het zo dicht bij huis is en je baby is rustig (dat weet je nooit van te voren), dan zou ik denk ik baby meenemen naar ceremonie, met opa en oma op de achtergrond, zodat je makkelijk kunt wegpiepen als het nodig is.
    Voor het eten: ik zou bij baby blijven tot kort voor het eten. Kind beide borsten zo leeg mogelijk laten maken, en dan gewoon naar het eten gaan, met telefoon op trilstand, zodat je opgeroepen kunt worden om naar je kindje te gaan als het nodig is. Of je dan het dessert haalt weet je niet, maar het aperitief en het vooraf moet in elk geval lukken.
    Je kunt inderdaad afgekolfde melk achterlaten om de tijd wat te rekken. Maar inderdaad, liever niet met een flesje geven.
    Je kunt met je ouders oefenen hoe je de melk via cupfeeding kunt geven, of als vingervoeding met een voedingsspuitje.

Goed idee om vooruit te plannen en het allemaal van de situatie af te laten hangen, i.p.v. meteen te zeggen 'kannie'.
    Uiteindelijk, kinderen komen op HUN tijd. Het zou je zomaar kunnen overkomen dat je kindje op de bruiloft al bijna 5 weken is (net zoals je op de bruiloft ook nog in het kraambed kunt liggen).

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik vind vingervoeden juist veel handiger. Heb het bij de jongste 10 weken moeten doen omdat ze niet goed aan de borst kon drinken.

11. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Wij moesten ook naar een huwelijk toen ons zoontje 5 weken oud was. Wij hebben hem meegenomen naar de ceremonie en zijn daarna terug naar huis gegaan. Naar het eten hebben we hem ook weer meegenomen en zijn naar huis gegaan na de openingsdans. Ging perfect, ventje heeft de hele tijd geslapen (en gedronken af en toe).

12. hier ook met 4 weken met een flesje begonnen dus als je baby dan al een paar weekjes is dan zou dat gerust kunnen
    en anders meenemen
    die kleintjes slapen bijna de hele tijd, meestal, dus zal vast goed komen
    en zelf moe is gewoon naar huis

xxxxxxxxx

13. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou zorgen dat je de baby lekker in de draagdoek hebt, die lekker meenemen naar de ceremonie en dan kun je zelf voeden als dat zo uitkomt.
    En daarna lekker naar huis weer :) Dat zal iedereen toch snappen, neem ik aan... :)

14. Ireen

Ireen Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    2,305
    1
    0
    Ik heb niet alle reacties gelezen.

Mijn zus trouwde 4 weken na de geboorte van Jens. Ze trouwde in de middag, aansluitend diner en aansluitend feest.
    Wij hebben Jens meegenomen, met twee vrienden. Zij hielden zich op de achtergrond bij de festiviteiten (dat hoefde trouwens niet maar deden zij zelf) en namen Jens mee als ik het te druk voor hem vond of als hij serieuze aangelegenheden verstoorde. Ik heb gevoed op verzoek, waarbij hij af en toe een kwartiertje moest wachten (hij hoefde dus niet te huilen, maar werd even zoet gehouden). Op een moment zat ik te voeden (in een kamertje) en werd ik door de ceremoniemeester gehaald omdat er iets ging gebeuren en toen heb ik wel gezegd dat ze dat of zonder mij konden doen, of dat ze even moesten wachten en dat het zo strak allemaal niet te plannen viel (was niet echt aardig van mij, maar zij had duidelijk echt niet door waar het om ging en dat er niet echt andere opties waren dan gewoon even te voeden). We zijn vroeg naar huis gegaan van het feest, Jens en ik waren echt kapot.
    Ik had hem ook thuis kunnen laten en heen en weer rijden, maar hij kwam elke 2 uur voor een voeding, clusterde veel en ik kon hem toen echt nog niet alleen laten ;)

Achteraf gezien had ik beter korter kunnen gaan, ik vond het er behoorlijk inhakken, ook omdat ik emotioneel helemaal niet ingesteld was op iets anders dan voeden, troosten, luier verschonen en met Jens knuffelen.

15. Tania

Tania Fanatiek lid

May 13, 2008
    1,240
    0
    0
    Twee weken na mijn bevalling ging mijn vriendin trouwen. Ik was net 4 dagen uit het ziekenhuis maar ik moest en zou erbij zijn. We zijn er dus naartoe gegaan en ik heb J. meegenomen (vonden ze prima). We zijn zo'n drie uurtjes gebleven en toen kon ik echt niet meer zitten. Maar ik ben wel blij dat ik geweest ben.

Ik gaf flesvoeding, maar anders had ik daar wel even apart kunnen zitten om borstvoeding te geven.

16. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    T was euhm ik denk 4 weken toen we naar de bruiloft van mijn schoonzusje gingen. Hij is bij de ceremonie geweest, daarna door naar de borrel + eten en nog een stukje van het feest meegemaakt. T heb ik op een gegeven moment in de draagdoek gedaan, dus lag heerlijk te tukken ;)

Dat zou ik doen :)

17. clarike

clarike Actief lid

Mar 22, 2006
    455
    0
    0
    hier ook na drie weken naar afstudeerceremonie en etentje van zwagerlief aan de andere kant van het land. Oudste bij mij ouders gedropt, baby meegenomen in de wagen met draagdoek erbij. Heeft de hele tijd heerlijk liggen tukken, tijdens eten wat aan het rommelen en heeft toen in de draagdoek gelegen. Was al bedreven in de bv door de oudste, dus kon dat daar gewoon discreet doen, ben toen ook niet apart gaan zitten. Zou het gewoon proberen als je jezelf goed genoeg voelt. Als het niet gaat, ga je gewoon weer lekker terug naar huis.

18. novmama

novmama Fanatiek lid

May 6, 2008
    1,801
    0
    0
    gelderland
    Onze dochter was 6 weken toen onze beste vrienden gingen trouwen ... Wij hebben alle 2 de kinderen meegenomen en ik heb onze jongste gewoon daar gevoed wel in een rustige ruimte ;) ... S' avonds is ze thuis gebleven en had ik een flesje in de koelkast staan ... Om 7 uur heb ik haar gevoed thuis en is mijn moeder gekomen om op te passen .. en om 23.00 ben ik naar huis gegaan omdat ik op knappen stond en heb ik haar gewoon weer gevoed ze was niet wakker geworden rond 22.00 :D

19. Devero

Devero Actief lid

Dec 5, 2010
    250
    0
    0
    Zuid Holland
    Thanks voor alle reacties! Hier kan ik wel wat mee :)

Sowieso bekijk ik lekker per dagdeel wat haalbaar is. Afhankelijk van hoe ik me voel, moet de ceremonie te doen zijn. Het is redelijk in de buurt dus dat scheelt. Ik kijk wel even of ik 'beebie' een uurtje bij mijn ouders laat of anders gewoon mee neem en dan een beetje achteraf ga zitten. Kan ik makkelijk weg sneaken als het nodig is ;)

Het eten duurt natuurlijk langer en dan kan ik haar niet zomaar bij mijn ouders stallen en zelf een paar uur wegblijven. Kan haar eventueel wel gewoon in de kinderwagen leggen als ze slaapt en zonodig tussendoor voeden. Slaapt ze niet en gaat ze herrie maken...dan bedenken we daar wel wat op. Desnoods wordt het dan thuis een boterham voor mij ;)

En het feest gaat hem toch niet worden. Ik voel nu al dat ik daar tegen die tijd echt geen energie voor heb :) Maar dat maakt niet uit...als we maar even ons gezicht kunnen laten zien. Iedereen zal het begrijpen dus daar hoef ik me gelukkig niet druk om te maken...

20. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

May 25, 2010
    7,799
    43
    48
    En anders begrijpen ze het maar niet, dat zal je ook regelmatig gaan meemaken ;) Hun probleem!

Share This Page