Er moet niet vergeten worden dat een groot aantal mensen ook geld zijn gaan lenen bij die Frisia gasten. En nu zitten ze met gebakken peren. Je weet nooit hoe het komt dat iemand bij de kassa zijn dingen niet meer kan betalen. Ooit weleens de mensen met de straatkrant opgemerkt? Ik begrijp nooit zo goed waarom mensen dat ineens zielig vinden. Als een drugsverslaafde zit te trippen op een bankje ofzo loopt iedereen er met een boog omheen en is het eigen schuld dikke bult. Maar als iemand dan geen centjes heeft om zijn boodschappen te betalen is het zielig. Ik zie daar angst in van de mensen zelf, want die man of vrouw bij de kassa, dat hadden ze zelf kunnen zijn. Die drugsverslaafde is een ver van mijn bed show voor velen. Terwijl ieder mens zijn eigen lasten meedraagt en geen enkel mens daar op veroordeelt dient te worden. Dat betekent niet dat zij niet verantwoordelijk zijn. Anyways, ik vind dat altijd een beetje vreemd. Ik heb een tante die haar leven lang arm is maar ik zie haar niet als zielig. Overigens betaald de hele familie gezamenlijk mee voor haar vakantie.
Ik heb dit gisteravond ook even zitten kijken en heb me er eigenlijk kwaad om zitten maken. Er komt zoveel geld binnen waar een normaal standaard gezin van mag dromen. Ik vind als je zoveel binnenkrijg dat je het dan wel heel erg bont maakt om dan in de problemen te komen. Wij mogen ook niet klagen over onze inkomsten al halen wij die 5200 nette niet, maar wij leven best ruim, beide een auto, fijn huis en 2 super kids die niets te kort komen. We zorgen eerst dat alle vaste lasten betaald zijn dan gaat bijna de helft van wat er over is naar de spaar rekening en daarna leven we er de rest van de maand van en tegen de tijd dat het volgende salaris er is gaat wat over is ook naar de spaarrekening. Ik ga me dan echt af zitten vragen waar het dan fout gaat ?? Ja 1700 euro per maand aan t pinnen en zelf niet eens weten waar het aan op gaat .. dan word er gezegd "euhh ja je pint om boodschappen te doen en zo ..." 1700 euro aan boodschappen ?? Tja dan vind ik het niet gek dat ie zoveel is aangekomen en een 2persoonsbed voor zich zelf nodig heeft .. sjeetje zeg .. er word word een gemiddeld salaris gepint om zomaar uit te geven. Als ik dan naar mijn moeder kijk .. die krijgt een uitkering van net geen 1200 euro en die moet het daar de hele maand mee doen. Dan komt er ook nog eens bij dat mijn moeder terminaal kanker patient is en ook nog genoeg moet betalen aan medicijnen, dat komt allemaal wel weer terug maar het moet wel voorgeschoten worden en dat allemaal van dat kleine inkomen, en een belastingdienst waar alles fout gaat met dr huurtoeslag en zorgtoeslag wat nog altijd verkeerd gaat, terwijl ze daar gewoon recht op heeft. Haar schulden lopen ook elke maand steeds meer op en van een schrale 1200 euro is dat niet meer bij te benen. Die moet genoodzaakt naar de schuldhulpverlening omdat het gewoon niet meer te doen is voor haar. Als ze dan toch zo'n programma op de buis willen gooien laten ze dan dit soort gevallen aanpakken, want waar zijn er nog duizenden van in ons land. Ik wil hier niet mensen mee voor hun schenen schoppen maar ik ben van mening dat er mensen zijn die dit soort hulp veel beter kunnen gebruiken dan mensen met een heel goed inkomen en er zelf een zooitje van maken .. Ik heb zelf ook een aantal jaar op bijstandsniveau moeten doen omdat mijn toemalige werkgever gewoon slecht betaalde. Maar ja ik had op dat moment een baan en daar was ik al blij mee, en alle extra uurtjes die ik kon maken deed ik dan ook wel. Kwam hier altijd de maand mee door maar kon ook geen extra dingen doen, ik mocht de auto waar ik in reed voor me werk gelukkig altijd mee naar huis nemen want anders had ik niet eens geld gehad om naar me werk te komen met het OV en geld voor een eigen auto was er op dat moment niet. Dus ik weet hoe het is om op dat niveau te leven. Vandaar dat ik zo pissig word als ik dat soort gevallen zie op tv. Een inkomen per maand wat 4,5x zo hoog was al wat ik toen de tijd had.
Ik heb wel eens meegemaakt dat een zwerver om geld vroeg. Had echt maar een duppie in mijn zak.. die wilde hij niet, hij wilde meer, ga doei.. graag of niet.. In Engeland heb ik eens meegemaakt dat een arme man met een hond in een portiek zat, helemaal zielig zegmaar.. kreeg best wel wat geld. Vanuit de kroeg kon ik zien dat er later een andere, nette man langskwam en al het geld meenam.. en die arme man maar weer opnieuw schooien.. bah.. wat voelde ik me belazerd. Ook heb ik in London mee gemaakt (op schoolreisje) dat we brood hadden gekregen van ons gastgezin maar dat we daar geen zin in hadden (we wilden maccen), een vriendinnetje van mij zag een vrouw in de vuilnis bakken sneupen naar bijna lege mac donalds bekers en halve burgers enzo. Gaf mijn vriendinnetje haar het netjes ingepakte brood met kaas en sla, spuugt die vrouw zo maar op de grond. Boos dat ze was. Stik er dan ook maar in mens.. dat vindt ik niet cool. Hadden we het eerst in de prullenbak gemieterd had ze het wel opgegeten.. Ben blij dat er voedselbanken zijn, maar die hadden er niet moeten zijn. Ik denk dat de omslag van gulden naar euro zeker ook een oorzaak is. Alles id duurder maar de lonen zijn niet hoger geworden (zover ik weet of heb ik iets gemist)
Tja, lastig onderwerp. Ik heb zelf met dak en thuislozen gewerkt. Iedereen heeft recht op een uitkering van 850 euro per maand. Daarbij hebben mensen met een laag inkomen recht op subsidies. Er zijn allerlei instanties die mensen hulp bieden bij het aanvragen van een uitkering en het aanvragen van subsidies. Er wordt zoveel gedaan voor die mensen, maar sommigen die maken er een potje van. Ook een zwerver heeft recht op onderdak, (crisisopvang of nachtopvang) en een uitkering. Hij kan een postbus aanvragen bij het Leger des Heils. Er zijn bepaalde regels waar zij zich aan moeten houden, en sommigen lukt dat niet. Ik ben van mening dat iedereen in heel nederland voldoende kansen en hulp krijgt om alles wat nodig is te kunnen betalen. Ik heb gehoord van zwervers die op het station dagelijks 100 euro binnenhalen. Zwervers die ook mij aanhouden, want de nachtopvang kost per nacht 10 euro. Dan zeg ik doodleuk, nee hoor, 5 euro (want het kost 5 euro per nacht). en je kan een uitkering aanvragen, dan kun je het zelf betalen. Ik heb mensen uit de crisisopvang waar ik werkte, moeten zetten. Dat was niet leuk, maar ze hebben allemaal meerdere kansen gekregen, en sommigen willen gewoon niet anders dan op straat leven. Hebben jullie overigens het nieuwsbericht gelezen over de medewerker in de daklozenopvang die overleden was onlangs? ik ben zelf ook meerdere malen met de dood gedreigd, ben er daarom bij weggegaan. Je komt wat tegen..
Ik vind dat in een rijke samenleving als we hier in Nederland hebben, niemand buiten de boot mag vallen. Of dat nou gaat om een gepensioneerde oude vrouw of man, een bijstandsmoeder met 3 kinderen, mensen met psychische problemen, verslaafden, daklozen, jongeren, ouderen, allochtonen, autochtonen, niemand! Helaas wordt de verzorgingsstaat hier steeds meer uitgekleed met alle gevolgen van dien; zo weinig mensen die zich verantwoordelijk voelen om de samenleving een goede plek te maken voor iedereen. Dat maakt mij nou verdrietig!
Pff als ik dit allemaal lees, dan realiseer ik me dat ik maar een verwend nest bent en echt niets te klagen heb. En dan soms nog stiekem naar meer weelde verlangen. Foei. Mijn hart breekt bij sommige verhalen.
Het vervelende aan dit hele verhaal vind ik dan dat je niet aan die mensen zn neus kan zien of ze wel of niet geholpen kunnen/willen worden. Dan word er veel moeite en geld in zo iemand gestopt en uiteindelijk zit hij weer net als voor de hulp in zn kartonne doosje op straat (bij wijze van). Als al dat geld wat zo verspilt zou worden nou uitgespaart kon worden dan konden die die het wel "waard" waren om tijd geld en energie in te steken grandioos geholpen worden. Maja...zoals gezegd, je ziet het niet aan hun neus. Mijn ouders hebben ooit een ERG slecht ziende vrouw geprobeert het leven beter te maken. Ze kwamen regelmatig langs om haar met alledaagse dingen te helpen zoals eens iets ophangen aan schilderijtjes, verstel werk van gordijnen, hond die naar de dierenarts moest, etc. En gewoon ook zodat zij wat aanspraak had want ze woonden in een dorp en kende door haar handicap vrijwel niemand (en mn vader zelf ziet ook erg slecht dus die kon zich wel inleven in haar problematiek). Op den duur ging zij er zomaar van uit dat mijn ouders tijd maakte voor haar problemen. Dat ze zodra zij belde hun eigen dingen lieten vallen en haar kwamen helpen. Deden ze dat niet dan belde ze nog 3 keer met de meest bizare en vervelende opmerkingen en verwensingen :x Zo ook met een meissie die mn vader ooit tegen kwam bij de kerk. Zij zwierf op straat en liep in vieze kleding en had honger etc. Mn vader heeft haar mee naar huis genomen en onderwijl dat ze wat te eten kreeg en zich douchete waste en droogde mijn moeder haar kleren en kreeg ze nog wat oude kleding van mij mee ook. Uiteindelijk moest ze wel weer weg want we woonden in een 2 kamer flatje en naja...je weet uiteraard niet wie of wat je zo van straat mee naar binnen haalt. Maar ze was iig weer schoon en gevoed. Nou we hebben bijna de politie erbij moeten halen want ze wilde niet meer weg. Hoop ellende en kabaal en gedoe omdat mijn ouders slechte mensen waren om haar zo weer de straat op te sturen (en dat was van te voren gezegd dat ze echt NIET kon blijven slapen ofzo. Alleen eten en schone kleding/douchen was beloofd) En zo zijn er nog n aantal dingen waarbij mn vader en moeder mensen hebben proberen te helpen en op zo'n manier bedankt werden. Enige die ik me kan bedenken die wel blij was met mijn ouders aandacht (buiten mij dan ) was "ome Eddie". Een oudere man die ooit butler was geweest en op een vreselijke manier zn vrouw was kwijt geraakt. Ik ging daar af en toe met mn vader op bezoek en luisterde naar zijn verhalen. Al was het af en toe wel even moeilijk als hij weer begon te huilen over zn vrouw maar dat nam ik voor lief. Was echt een hele lieve oude man, zo zonde dat ze kinderloos gebleven zijn. Helaas had ome Eddie veel geld en was de familie bang dat wij dat zouden erven ipv hun. Dus na n hoop gedoe en geruzie heeft ome Eddie met veel verdriet ons maar gezegd niet meer te komen want hij kon niet meer op tegen zijn zus die er steeds ruzie om maakte en buiten haar had hij verder niemand Moet nog vaak aan hem denken.