Naar aanleiding van een grote mazelenuitbraak, mogelijk gemaakt door een lage vaccinatiegraad als gevolg van een groeiende anti-vaccinatie beweging, stelt Italië verplichte vaccinaties is voor de (staats)scholen. "Italy's health minister Beatrice Lorenzin said on Friday that the government planned to approve legislation banning non-vaccinated children from starting at state schools "by the end of next week". Link: https://www.thelocal.it/20170512/italy-vaccinations-compulsory-children-school-health
Tja. Ik weet niet hoe het onderwijs in Italië geregeld is. Maar hier zou ik het niet zien zitten. Ik ben pro-vaccinatie en zie de vaccinatiegraad liefst zo hoog mogelijk. Maar ik ben nog meer voor keuzevrijheid èn het recht van alle kinderen om onderwijs te volgen.
Verstandig! Zo zou het hier ook moeten zijn. Kinderen naar school, opvang of dagverblijf dan inenten. Kies je ervoor om niet in te enten, wat je recht is, dan mag je mijne inziens geen andere kinderen in gevaar brengen door jouw keuze.
Dat zou voor mij dan het moment zijn om te kiezen voor thuis-onderwijs. Al is het alleen maar vanuit het principe dat ik als moeder zelf bepaal wat er op medisch gebied met mijn kind gebeurd.
Ik ben niet voor het verplicht maken van vaccinaties omdat ik vind dat de overheid niet over dit soort medische dingen zou moeten beslissen. Aleen als, denk aan Italië, de vaccinatiegraad te erg daalt dan komt er een punt waarop je sterk over verplich stellen moet gaan nadenken.
Ik ben ook voor vrije keuze maar niet iedereen kan dit goed. Denkfouten worden helaas door veel mensen snel gemaakt waardoor er erge dingen kunnen gebeuren. Daarom is regulatie nodig in de wereld.
Dit vind ik ook. Het is mijn kind. En dus mijn keuze. School is verplicht, prima. Maar als mij dan verplicht word om andere dingen te doen omdat mn kind naar school moet kun je mij het dak op. Ik bepaal.
Kinderen weigeren op de kinderopvang vind ik nog door de beugel kunnen. Je kunt nl ook een andere vorm van opvang kiezen en je kunt er ook voor kiezen om je kindje thuis te houden. Onderwijs is een recht en plicht voor kinderen, dus niet gevaccineerde kinderen weigeren op school zou ik een brug te ver vinden. Daar zou ik dan ook behoorlijk tegen in opstand komen.
Dit is maar ten dele waar. Als jouw kind een levensbedreigende, maar behandelbare ziekte blijkt te hebben en jij kiest ervoor om niet te behandelen is de kans groot dat er via een rechtzaak wordt bepaald dat het kind alsnog behandeld wordt. Je bepaald als ouders dus niet volledig wat er op medisch gebied gebeurt. Als jouw beslissing het leven van je kindje in gevaar brengt, kan er besloten worden de beslissing niet te honoreren. Vanuit dat oogpunt is de druk vergroten op vaccineren mijn inziens toch wel te verdedigen. On-topic: ik ben echter wel benieuwd wat er dan gebeurt met de kinderen die niet gevaccineerd worden. Thuisonderwijs is veelal toch van lagere kwailteit en de kinderen zouden wat mij betreft niet dubbel moeten betalen voor de stupiditeit van hun ouders. Dan maar liever vaccineren verplichten, zodat alle kinderen naar school kunnen.
Helemaal mee eens. Hier moet het wat mij betreft overal waar kinderen komen ingevoerd worden...kdv's, scholen, sportclubs e.d. Kinderen die vanuit geloof of principe of wat voor idee dan ook niet ingeent worden gewoon weigeren. Dan maar een aparte school oid. Dan kunnen kinderen die om medische redenen niet ingeent kunnen worden gewoon veilig overal komen. Dat medisch moet dan uiteraard wel door 1 of meerdere artsen bevestigd worden. Op de kdv's waar ik gewerkt/stage gelopen heb was het ook verplicht overigens. En ook nu neem ik geen kindjes aan die niet ingeent zijn.
Volgens de wet is het (nog steeds) verboden om niet gevaccineerde kinderen te weigeren op peuterspeelzalen en kinderdagverblijven. Als gastouder ben je uiteraard vrij om kinderen wel of niet aan te nemen.
En nu nog in Nederland....ik weet dat het volgens de wet niet kan, maar ik vind het echt krankzinnig dat er steeds minder kinderen gevaccineerd worden op grond van idiote websites, dubieuze zogenaamde wetenschappelijke onderzoeken en andere vage argumenten. Bij mij in de regio zaten we al onder de norm (bijbelbelt), maar de laatste jaren is dit nog verder gezakt door aanhangers van kritisch prikken en sinds kort blijkt er een imam te zijn die onzin verkondigt. Ineens zien de turken hier af van vaccineren, terwijl deze groep tot een half jaar geleden hun kinderen altijd volgens het programma enten. Kritisch zijn is niet erg, maar verkoop geen onzin. Het is wachten op een uitbraak hier, polio dook hier jaren terug al op...
In mijn woonland is het óók verplicht om je kinderen ingeënt te hebben voordat ze naar kdv en school gaan. Als je niet het vaccinatie boekje kan overleggen kun je je niet eens inschrijven. Prima zaak, de meerderheid hoeft niet te lijden (in dit geval kindjes die ernstig ziek worden of overlijden) omdat een enkeling zich niet wil conformeren. Dan moet die enkeling zijn/haar kind maar een andere onderwijsvorm aanbieden of thuis houden, dat is dan de consequentie van de keus die je maakt voor je kind.
Niet meer als normaal als je het het mij vraagt. Ik snap niet zo goed waarom dit niet in Nederland is, bedoel moet er echt iets gebeuren voordat ze dit invoeren? Niet vaccineren prima, jou kind, jou keus.. maar ik vind niet dat je andere in gevaar mag brengen vanwege jou keuzes.