Zouden we nu meer druppeltjes moeten gaan geven??? Pasgeborene krijgt te weinig vitamine K Uitgegeven: 20 april 2009 11:37 Laatst gewijzigd: 20 april 2009 11:37 UTRECHT - Kinderen die borstvoeding krijgen, zouden zes keer zoveel vitamine K moeten krijgen. Dit zou hen moeten beschermen tegen ernstige bloedingen bij een geblokkeerde galweg. Dit stelt kinderarts Peter van Hasselt in zijn promotieonderzoek. De huidige, preventieve dosis voor Nederlandse pasgeborenen is dagelijks 25 microgram vitamine K. Dit blijkt echter niet genoeg om bloedingen bij een geblokkeerde galweg te voorkomen. In Denemarken krijgen baby's 1 milligram per week. Hier komen tien keer minder bloedingen voor dan in Nederland. De Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde is bezig om de richtlijn aan te passen. Deze geldt alleen voor kinderen die borstvoeding krijgen, in flesvoeding zit voldoende vitamine K. Bloedstolling Bij een geblokkeerde galweg kan de baby geen vitamine K opnemen uit de voeding. Omdat vitamine K nodig is voor de bloedstolling, kan een tekort levensgevaarlijke hersenbloedingen geven in de vierde of vijfde week na de geboorte. Ongeveer zes baby's per jaar lopen hierdoor neurologische schade op of overlijden hieraan.
Vitamine K: zes keer zoveel of ermee stoppen Broer Scholtens gepubliceerd op 21 april 2009 21:15, bijgewerkt op 21:17 AMSTERDAM - Zuigelingen krijgen te weinig vitamine K-druppels. Of je geeft ze zes maal zoveel als nu, of je kunt maar beter stoppen met die druppeltjes want te weinig werkt niet, betoogt kinderarts Peter van Hasselt van het UMC Utrecht in zijn proefschrift. Dinsdag promoveerde hij daarop. Vitamine K is bedoeld voor een goede bloedstolling, het voorkomt bloedingen. Babys krijgen direct na de geboorte extra vitamine K. Babys die vervolgens de fles krijgen, hoeven geen extra vitamine K, dat zit al in flesvoeding. Babys die borstvoeding krijgen zullen moeten blijven bijslikken, is het huidige advies. Zon 25 microgram vitamine K per dag, enkele druppeltjes. Dit ouderadvies geldt voor alle zuigelingen, ook al komen alleen borstvoedingsbabys met een galwegblokkade in de problemen. Dat is maar een beperkte groep. Door zon blokkade zijn zij niet in staat voldoende vitamine K uit voedsel te halen. Door het vitamine K-tekort dat dan ontstaat, is er onvoldoende bloedstolling. Dit kan een hersenbloeding veroorzaken als de babys vier à vijf weken oud zijn. Hierdoor kan neurologische schade ontstaan. In Nederland overlijden gemiddeld zes babys per jaar aan vitamine K-tekort. Van buitenaf is niet te zien wie de risicokinderen zijn. Vandaar het algemene druppeladvies. Promovendus Van Hasselt vergeleek het voorkomen van bloedingen bij zuigelingen in Denemarken en in Nederland met elkaar. In Denemarken krijgen zuigelingen zes maal zoveel vitamine K-druppeltjes. In Nederland komen tien maal zoveel bloedingen voor dan in Denemarken, ontdekte de promovendus. Dus meer vitamine K beschermt veel beter, concludeert Van Hasselt. De Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde werkt aan een nieuwe richtlijn.
Beetje jammer dat nu gesuggereerd wordt dat er in Borstvoeding geen vit. K zit, wat niet zo is. Even afwachten wat de LK´s zeggen. En er wordt kunstmatig vit.K toegevoegd aan melkpoeder, in BV zit er al van nature vit.K in,maar blijkbaar niet genoeg volgens deze promovendus. Ben benieuwd wat de nieuwe richtlijn wordt.
Ik heb het hele uitgebreide stuk gelezen in de NRC next, en het geldt dus alleen voor babies die van nature die galwegafwijking hebben, en daarom onvoldoende vit. D uit de Bv kunnen opnemen. Kijk, dat is alweer een heel ander verhaal. Meteen even met de LK gebeld, en die bevestigde dat verhaal. Fijn dat sommige dingen ook zo lekker genuanceerd in het nieuws komen
Maar het is toch algemeen bekend dat er in bv te weinig vit. K zit? Waar heb je het tegendeel gevonden dan? Ik bedoel: In welk wetenschappelijk onderzoek? Ik heb je dit wel vaker horen zeggen maar ben een beetje bang dat sommige moeders dan denken dat vit. K tijdens bv niet nodig zou zijn...
Maar dat staat toch ook in het stukje, dat het alleen nodig is voor baby's die van nature die galwegafwijking hebben? Uit het stuk op de site van het UMC Utrecht (http://www.umcutrecht.nl/onderwijs/nieu ... -babys.htm), staat dan wel dat risicokinderen niet altijd herkenbaar zijn en daar zal het dus wel om gaan:
Maar als ik bijvoorbeeld op de volgende link kijk (TNO) bij het kopje deficienties, en dan de prevalentie erbij zie denk ik dat vitamine K niet alleen maar bedoelt is voor de zes kinderen uit het artikel van Van Hasselt. Misschien in de context van zijn artikel op deze manier goed omschreven maar volgens andere artikelen ontstaan er wel degelijk tekorten van oa vit. K en kan dat gevolgen hebben voor de bloedstolling. http://www.tno.nl/downloads/PZSCBorstvo ... en2005.pdf
@ Nikita:Er zit van nature genoeg vit. K in BV. En je zal zal mij nooit horen zeggen dat vit. K niet nodig is bij BV moeders, dat maak jij ervan. Ik heb mijn kind zelf ook gewoon vit. K gegeven de eerste 3 maanden.
Zoals ik het begrijp is het bedoeld voor alle kindjes omdat ze niet weten welk kindje een galwegblokkade heeft.
Babies die 10 tot 12 BV per 24 uur krijgen die tenminste 15 minuten duren krijgen voldoende vit. K binnen, dit kan aan iedere LK gevraagd worden. Vit. K is niet alleen van belang voor de bloedstolling, het is ook van belang voor de lever, die kan tot maand 3 na de geboorte nog onvoldoende enzymen afbreken, dit geldt dus ook voor afbraakproducten van bloed. Vandaar dat vit.K zo belangrijk is. Dus niet alleen vanwege de bloedstolling.Velen weten dit helaas niet, jammer genoeg. Dat is voor mij de belangrijkste overweging geweest om wel vit. K te geven.
Misschien is dat wel het verschil dan, mijn lk vertelde bij mijn zoontje dat je acht voedingen minimaal per etmaal moest geven en niets over dat je pas voldoende vt.K doorgeeft wanneer je 10-12 voedingen geeft. Toch is een lk voor mij niet zo betrouwbaar als een wetenschapper. Ik ben dus wel eens benieuwd naar de wetenschappelijke onderbouwing van deze informatie...