Grote baby

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Klavrtje4, 23 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Klavrtje4

Klavrtje4 Bekend lid

15 mrt 2016
    756
    1
    0
    Bij 19 weken kregen we de guo echo, en toen lag de baby een week voor op de groei. Lange armen, lange benen, maar vooral een wat dikker buikje. Verder is echt alles mooi in orde.
    2 weken later hebben we een herhalingsecho gekregen, en nu ligt 'ie al ruim 2 weken voor op schema. Hij stijgt nu ook boven de normale groeilijn uit. Mijn glucosetest OGTT was goed, en die wordt bij 28 weken nog een keer herhaald.

We krijgen nu elke 3 weken voortaan een groeiecho, en als dit zo doorgaat dan wordt hij waarschijnlijk eerder gehaald, en wordt het dus ook een ziekenhuisbevalling op medische indicatie.
    Iemand hier ervaring mee, en hoe is dat toen gegaan.
    Bevallen bij hoeveel weken, en ook bevalling kunstmatig opgewekt?

2. Roodwang83

Roodwang83 Actief lid

12 okt 2015
    263
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben nu bijna 37 weken en ons mannetje loopt ook flink voor op groei, 3 weken. Niet alleen het buikje maar ook de lengte. Op zich niet heel gek want ik ben 1.78 en m'n man ruim 2 meter. Maar goed, ik word ingeleid. Hoor dinsdag of het 38 of 39 weken wordt. Er is bij mij wel zwangerschapssuiker geconstateerd.

3. Eetje

Eetje Bekend lid

1 feb 2011
    719
    7
    18
    Gehandicapte zorg
    Leiden
    Een kleine geruststelling , een groei echo in dit termijn is niet bepalend. Het kan zomaar zijn dat de kleine even een groeispurt heeft of net een vol maagje waardoor het buikje groter is .

Mijn eerste dochter was ruim 8 1/2 pond . Ik met mijn 1.65 en 60 kilo was dit natuurlijk veel te groot . Ze was telkens geschat op 6 pond , een aardige blunder.
    Bij de 2e wilde ik het dus anders en werd ik getest op suiker en ook diverse groei echo's , suiker was oke , groei echo's waren weer groot . Doordat ik zi een angst had opgelopen door vorige bevalling en een verzakking door het lange persen ( 2 1/2 uur ) is er besloten om in te leiden . Ik was al verstreken en had 2cm ontsluiting bij 38.5 wk . Hierdoor hoefde alleen de vliezen doorgeprikt te worden en de bevalling kwam op gang .
    Tot ieders verbazing woog de dame 3200 gram . Aanzienlijk kleiner dan werd gemeten . ( ruim 8 pond en bij voldragen zwangerschap 9 pond )
    Zo zie je ... Het kan alle kanten opgaan .

Oh en bij beide een medische indicatie .

4. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn zoon liep 4-5 wkn voor bij groeiecho's en werd geschat op 9-10 pond bij geboorte. Ik had geen suikerziekte, hij was 'gewoon' een groot kind, wat ook wel past binnen de genen (ik was zelf al 9 pond bij geboorte en mijn man is bijna 2 m).

In mijn geval is er niets gedaan, behalve dat het wel bijdroeg tot het krijgen van medische indicatie. Macrosomie noemden ze dat. Gyn zag geen reden om in te grijpen, ik mocht gewoon een 'proefbaring' doen zoals hij het noemde: natuur gang laten gaan en kijken wat gebeurd. (maar dit is inmiddels wel bijna 10 jr geleden ;):$)

Ik ben spontaan (heel soepele en vlot) bevallen met 41+3 wkn en zoonlief bleek 'maar' 4355 gram te zijn (p95). Hij had/heeft een groot hoofd, waardoor hij relatief overschat was bij groeiecho's.

Aan de andere kant, lag mijn middelste dochter slechts 2 weken voor op gemiddeld, maar was bij geboorte 4520 gram (p97) ;). Zwaarder dus dan haar broer, terwijl ze echt consequent (stuk) kleiner ingeschat was tijdens de zwangerschap.

Groeiecho's kunnen er flink naast zitten.

(maar sorry, on topic, geen ervaring dus met inleiden :))

5. Klavrtje4

Klavrtje4 Bekend lid

15 mrt 2016
    756
    1
    0
    Fijn, deze eigen ervaringen te lezen.
    Ik vind het toch wel een beetje spannend. Ik wil gewoon echt heeeeeeel graag dat het deze keer goed gaat en we dit kleintje in de armen mogen sluiten.
    Ach, en die kleine had natuurlijk helemaal nergens last van en zat gewoon heel content een beetje te rekken, en aan zijn gezichtje te krabbelen en zo. Het blijft fijn om even weer daar binnen te mogen kijken.

6. saro81

saro81 Actief lid

12 aug 2014
    222
    32
    28
    Mijn 1e dochter werd ook groot geschat maar toen vond het ziekenhuis het niet nodig om eerder in te grijpen. Uiteindelijk ingeleid met 42 wk. Dochter was ruim 9 pond.
    Mijn 2e dochter werd wederom groot geschat. Daarom nu ingeleid met exact 40 wk. Dochter was ruim 8 pond.

7. Vakantieganger

Vakantieganger Fanatiek lid

4 jan 2016
    1.007
    4
    38
    Vinkeveen
    Mijn dochter liep ook voor (p98) toen ik 20 weken zwanger was. Bij de geboorte 3500. Valt behoorlijk mee.

8. liekeb

liekeb Lid

19 jan 2011
    86
    11
    8
    Hier heb ik ook extra controles gehad omdat onze dochter voor liep op de groei. De gynaecoloog vond het vanaf 32 weken niet meer nodig, dochter lag keurig op schema. Mijn verloskundige vond haar nog steeds erg groot. Na 38 weken op ernstig aandringen van de verloskundige toch ingeleid en natuurlijk bevallen. Onze dochter woog 4695 gram!
    Ik ben enorm blij dat de verloskundige zo aan heeft gedrongen. Schijnbaar zeggen ervaren handen van een verloskundige meer dan een echo op deze termijn.

9. saro81

saro81 Actief lid

12 aug 2014
    222
    32
    28
    Bij mij was het juist andersom. De verloskundigen bleven maar volhouden dat ze heel gemiddeld waren (ondanks mijn enorme buik) maar de echo's wezen toch echt anders uit.

10. Nemo2

Nemo2 Niet meer actief

#10 Nemo2, 23 sep 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 sep 2016
    Bij de eerste dachten ze ook een grote baby en uiteindelijk was ze met 39+2 3300 gram en 48 cm!

de 2e was heel klein geschat en dachten aan 2100 gram hij is uiteindeljk met 37+4 geboren en was 2600 gram en 47 cm dat was prima voor het termijn.

11. Klavrtje4

Klavrtje4 Bekend lid

15 mrt 2016
    756
    1
    0
    Ik ben voor mijn gevoel wel een beetje van mijn roze (of in dit geval blauwe) wolk af aan het vallen. Ik moet er gewoon niet aan denken dat er iets mis gaat.
    Zijn vast de hormonen, maar ik maak me toch best een beetje zorgen.

12. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Schattingen zijn echt maar schattingen. Mijn dochter werd destijds op ruim vier kg geschat en was toch echt maar 3,5 kg bij de geboorte. Bij de tweede een schatting van bijna 4,5 en uiteindelijk net geen 4 kg. De gyn zei zelf dat je er eigenlijk geen zekerheden mee behaalt, omdat een paar mm ruimer aanduiden op de echo meteen een verschil van honderden grammen maakt...

Bij de tweede ben ik overigens wel ingeleid owv die grootte, in combinatie met een groot hoofd en een relatief klein bekken. En dat is helemaal goed gekomen.

13. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Mijn nicht hebben ze zo bang zitten maken met een geschatte grote baby (zou rond 4500gr uitkomen bij 40 weken) dat ze al bij 34 weken riep dat ze ingeleid wilde worden. Allerlei glucosetesten gehad, extra groeiecho's etc. Uiteindelijk spontaan bevallen bij 39+4, en een mini baby van 2610gram!
    Zo zie je maar, ze kunnen er zo bijna 2kg naast zitten...

Bij mij zaten ze er overigens ook bijna 1kg naast...

14. Boef12

Boef12 Bekend lid

6 jan 2012
    830
    702
    93
    Mijn jongste lag al snel ver voor in groei op alle metingen.
    Haar buikje lag met 35 weken ruim 4 weken voor.
    uiteindelijk Is ze met precies 38 weken gehaald met een geplande gentle sectio en Was ze 4100 gram.

15. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    zoontje lag al die tijd erg voor op groei. gehaald met 38 weken 4080 ze schatte hem op 4050 dus enorm goed geschat elke echo weer!

nu zwanger van de tweede deze word nog groter geschat. ben benieuwd

16. Klavrtje4

Klavrtje4 Bekend lid

15 mrt 2016
    756
    1
    0
    Dankjewel voor de persoonlijke verhalen.
    Ben toch wel iets meer gerustgesteld!

17. Fortunae

Fortunae Fanatiek lid

6 jul 2014
    1.263
    119
    63
    Hier ook 2 grote kindjes. De eerste onverwacht, vk had niks in de gaten en riep dat het een keurig gemiddeld kindje zou worden toen ik er in de zwangerschap naar vroeg. Nou niet dus :) de kaart van deze zwangerschap heeft het over p92.
    De tweede werd wel gecontroleerd met echo's omdat ze het bij de eerste hebben gemist. Ook een groot kindje. Nog net iets zwaarder en eerder geboren dan zijn zus. P90 geloof ik, verschil komt door geslacht.
    Nu krijgen we weer echo's.
    Voor de kleintjes maakt het niks uit. Iets groter schijnt zelfs gezondheidsvoordelen te hebben, wat precies weet ik niet hoor, maar dat werd me verteld door de vk (volgens de nieuwste inzichten).
    De bevallingen verliepen ook prima, eerste iets lastiger met persen, maar nog wel binnen de norm. De tweede ging bizar snel en is met zijn handje naast zijn toch al grote hoofd geboren. Ging ook zonder problemen. Maak je geen zorgen, die kleine heeft het gewoon goed bij je.

18. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Mijn dochter werd met 34 weken geschat op 8 pond.
    Ik zei nog tegen de gynaecoloog: "8 pond bij de geboorte toch?" Nee, zegt ie, nu is ze 8 pond, maar ze zal niet echt meer aankomen want er is geen ruimte meer. Dat er geen ruimte was, daar had hij gelijk in, dat ze niet meer zou groeien niet. Op het laatst begon mijn buik op de striae te scheuren. Aan de buitenkant :$
    Ze werd met 41+5 weken geboren, en ze was 9 pond en 52cm lang. Alles was trouwens groot aan deze zwangerschap. De placenta was bijna net zo groot als mijn dochter, en ik had veel vruchtwater. De dag na de bevalling op de weegschaal leverde een verminderd gewicht van 20 kilo op, ik was 35kg aangekomen! De overige 15kilo was ik na een half jaar ook kwijt.

Omdat mijn dochter zo groot was, is er tijdens de zwangerschap van mijn zoon voor gekozen om eerder in te leiden. Dat ondanks mijn kinderen verschillende vaders hebben. Mijn exman heeft met zijn nieuwe vrouw nog 3 zeer kleine kindjes gekregen, en mijn man met zijn ex 3 kinderen die eem gewoon normaal geboortegewicht hadden. Ze gaan er vanuit dat de grote kinderen uit mijn genen afkomstig zijn.
    Mijn zoon is met 38+5 weken geboren en was 8 pond en 54cm lang. Bij deze zwangerschap kwam ik slechts 10 kilo aan. er bleef 5 kilo zitten.
    De tweede keer kreeg ik wegens mijn hernia en stuitligging van mijn zoon een keizersnede.
    Mijn eerste bevalling was wel een natuurlijke bevalling.

Ik ben nu weer zwanger, en merk nu al dat het zwaarder wordt. Ik vermoed weer een zwaar kindje, ik krijg weer een dochter. Ik heb de keuze of ik weer een keizersnede wil, en daar ga ik voor kiezen. Ik ben nu zo'n 6 kilo aangekomen (16wk)

19. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.488
    113
    Klavrtje4
    Door je hele voorgeschiedenis houden ze je gewoon extra in de gaten.
    Fijn dat ze nu groeiecho's gaan doen, dan kunnen ze de groei extra goed checken en hierop inspelen mocht jullie zoontje wat groter worden. Ze willen er gewoon alles aan doen om je een gezonde baby te geven, maar ook het voor jouw goed te laten "bevallen".

Ik had 2 grote knullen, de eerste werd uiteindelijk een spoedkeizersnede (40.0 weken) want hij lag verkeerd met zijn hoofdje (sterrenkijkertje) de tweede werd ook groot geschat en die hebben ze dmv geplande keizersnede gehaald met 39.2 weken. Dit was mijn keuze, omdat ik erg op zag tegen een bevalling zoals die bij mijn eerste kindje ging.
    #1 bijna 4400, #2 4100 gram.
    Ik liep bij een verloskundige praktijk maar die hebben het des tijds allemaal helemaal niet zo goed kunnen inschatten, ze hadden het wel over een groter kind, maar nooit over wat er voor opties waren, ik ben ook pas heel laat een keer doorverwezen om met een gyneacoloog te praten,, ik had zelf misschien juist wel voor die 40 weken ingeleid willen worden, en een normale bevalling willen doen.
    Ik wil erbij zeggen dat een keizersnede echt absoluut niet standaard is bij grote kinderen (helaas was het pech voor mij)

Vriendinnetje heeft ook 2 grote jongens (4200/4300) op de normale manier gebaard, beide rond de uitgerekende datum, en beide ging erg goed.

Ik had overigens ook grote placenta's en extra veel vruchtwater.

Groeiecho's zeggen over een paar weekjes wat meer, dan krijgen ze vaak een groei spurt. Misschien valt het wel mee!
    Probeer van je zwangerschap te genieten!

20. Klavrtje4

Klavrtje4 Bekend lid

15 mrt 2016
    756
    1
    0
    Ja het genieten lukt gelukkig ook weer beter.
    Ik durfde eerst niet op vakantie te gaan, werd er allemaal een beetje onzeker van, maar nu een weekje later gaat dat weer iets beter en gaan we volgende week op babymoon naar Parijs. :)

Deel Deze Pagina