Opvang voor buitenlandse moeder en dochter met verblijfsvergunning

Discussion in 'De lounge' started by Evia, May 13, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Evia

Evia Bekend lid

Mar 11, 2015
    595
    0
    16
    Hallo allemaal,

Ook hier plaats ik graag een oproep, wie weet kunnen jullie me helpen! In een buurthuis hebben gisteren een buitenlandse moeder en dochter (7 jaar) aangeklopt. Na vijf jaar relatie en twee jaar hier samenwonen met een Hollandse man, heeft hij haar en haar dochter er uit gezet vanwege een andere vrouw. Ze heeft 1 nacht van hem in een hotel gekregen, maar verder staat ze op straat. Na een kort gesprekje besloten om komende nacht mijn huis open te stellen voor moeder en dochter, op goed geloof, vertrouwen en geluk. Ik hoop dat ze snel een eigen plek zal vinden, maar veel geld heeft en verdient ze niet. Deze mevrouw heeft een verblijfsvergunning, maar is geldig zolang ze inwonend is bij haar ex. Recht op een paspoort heeft ze volgens mij pas na juli als ze haar inburgeringscursus heeft gehaald. Dochter zit dichtbij op school, dus ik help graag, maar maandenlang twee extra mensen in huis zie ik ook niet heel erg zitten.

Hebben jullie ervaringen, tips, contacten voor mij?

2. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Wat goed dat jullie dat doen! Wat vreselijk voor hun zeg! Ik heb geen idee wat je nu zou kunnen doen...

3. Talvi

Talvi Niet meer actief

Misschien het leger des heils? Echt heel lief van je dat je mevrouw en haar kind in huis neemt!

4. Brinta

Brinta Fanatiek lid

Apr 9, 2013
    2,145
    191
    63
    Zuid holland
    Geen tips, maar ik vind het wel onwijs lief dat je dit voor moeder en dochter doet.

5. tantetil

tantetil Bekend lid

Jan 1, 2010
    768
    162
    43
    Female
    Noord Holland
    Wat de opvang betreft zou ik het niet zo goed weten, misschien kun je eens bij het coa of leger des heils informeren. Als ik het goed begrijp heeft deze mevrouw pas 2 jaar een verblijfsvergunning. Nu zij niet meer samenwoont, voldoet zij niet meer aan de voorwaarden van de verblijfsvergunning. Haar partner is verplicht om dit aan de IND door te geven (hij kan zelfs een boete krijgen als hij dit niet doet). Als hij het doorgeeft of haar uit laat schrijven, zal haar vergunning worden ingetrokken. Misschien kan vluchtelingenwerk of een andere instantie haar helpen, maar eigenlijk zit er niks anders op dan terugkeren naar land van herkomst, want een verblijfsvergunning op andere grond zit er niet in. (Mits het klopt dat zij hier slechts twee jaar een verblijfsvergunning heeft obv relatie met partner.) Ik vind het wel erg lief van jou dat je haar zo helpt hoor.

6. Roze22

Roze22 Actief lid

Nov 23, 2012
    107
    0
    16
    NULL
    NULL
    Vrouwenopvang? Blijf van me huis?

7. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Wil ze in NL blijven wonen?
    Heeft ze in NL familie of in land van herkomst?

Als ze hier "pas" 2 jaar is en haar kinderen nog jong zijn heeft ze misschien meer toekomst in het land van herkomst qua financieen/taal?
    Weet natuurlijk niet hoe goed ze de taal bezit en of ze hier inkomsten heeft.

8. Evia

Evia Bekend lid

Mar 11, 2015
    595
    0
    16
    Ze heeft hier geen familie en haar dochtertje is 7 jaar. Zit hier op school, praat goed Nederlands, maar is geboren in land van afkomst moeder. Moeder zelf praat beetje NL (wel goed engels), is wel aan het leren en heeft twee parttime baantjes. Ik ben bang dat je gelijk hebt Tantetil en dat haar verblijfsvergunning zal worden ingetrokken nu haar ex haar op straat heeft gezet. Ik wil haar graag helpen, maar niet strafbaar bezig zijn.. Lastig. En hoe modern we ook zijn in Nederland, heel duidelijk aangegeven is het ook niet wat je in zulke situaties kan/moet doen. Je komt uiteindelijk toch uit op hulp van kerken en instanties a la leger des heils, jammer dat de NL regering niet ook noodoplossingen heeft. Zeker voor moeders met hun kids. Al snap ik ook wel dat je ergens een grens moet trekken, maar pfff ik zou niet graag in haar schoenen staan!

Morgen zal veel dicht zijn dus vrijdag ga ik verder bellen.. Als jullie meer tips/advies hebben voor me, roep maar, heel welkom!

9. Jute

Jute Fanatiek lid

Jul 20, 2011
    2,011
    204
    63
    Female
    Als je de IND wilt bellen, die is vrijdag gesloten. Rechtbanken en gemeentes ook trouwens.

10. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,243
    11,823
    113
    Maatschappelijk werk inschakelen. Die zullen wellicht vrijdag ook nog dicht zijn. Die hebben altijd een crisisdienst die ingeschakeld kan worden. Dus je zou morgen ook al kunnen bellen. Dan krijg je vaak een bandje die zegt wie je kan bellen.

11. Evia

Evia Bekend lid

Mar 11, 2015
    595
    0
    16
    Ik wil wel voorzichtig te werk gaan, niet strafbaar maar ook niet haar aanmelden bij de IND ofzo..

12. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,243
    11,823
    113
    Die noodoplossingen zijn er wel hoor. Dat heet daklozenopvang of crisisopvang voor daklozen. Daar zitten ook vaak hele gezinnen.

13. Joycey

Joycey Niet meer actief

Nou, allereerst, wat ik ga zeggen is niet volgens de regels/wetgeving. Tenminste, als mevrouw in Nederland wil blijven. Je zegt dat ze twee parttime banen heeft. Dus ze heeft wel enig inkomen. Vanuit dat inkomen kun je denken aan een kamer/hospita of andere mate van verhuur. Er is altijd wel iemand die iets van woonruimte of iets wat er op lijkt verhuurt. Ik heb zelf toen ik minderjarig was ook in iemands zolderkamer vertoeft. Probeer die twee maanden daar te overbruggen, incasseer die 'permanente' verblijfsvergunning (als ik het verhaal goed heb begrepen krijgt ze die na de inburgeringscursus?) en ga daarna pas legaal te werk.

Sorry dat ik het zeg hoor, maar soms is er geen werkzame oplossing vanwege de bureaucratie. Dan moet je daar maar omheen werken. Mijn motto is ook wel zo'n beetje: gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het wel gaat. Dus mondje dicht, ex-partner niet frustreren, tijdelijk opvang zoeken en nadat ze 'Nederlander' is pas gebruik maken van het vangnet. Dat heb ik ook gedaan toen ik meerderjarig werd. Ik heb zeker een jaar of 3 ondergedoken gezeten; een paar maanden moet je echt wel kunnen bereiken! Mensen die geld aan je kunnen verdienen houden vaak hun mond wel.

Denk aan zolderkamers, een schuur (wees blij dat het warm weer wordt, ik had echt een probleem toen het -20 was), bungalow, caravan/camper... etc.

14. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,243
    11,823
    113
    Misschien kan ze in een tent ergens op een camping?

15. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

Apr 16, 2013
    4,184
    1
    0
    Hoe lang kan ze bij jou blijven en heeft er toevallig niemand in je omgeving een logeerkamer op overschot?
    Als het echt "maar" om een periode van 2 maanden gaat voor ze kans maakt op een echte verblijfsvergunning, zou ik die tijd nu proberen te overbruggen.
    Is er niemand anders van 't buurthuis die mee kan helpen met opvang?

En hoe staat ze er zelf tegenover? Wil ze hier blijven? Of wil ze liever terug naar haar "thuisland" waar ze misschien meer familie en vrienden heeft?

Als ze echt wil blijven, zou ik op dit moment - de volgende twee maanden - niet teveel officiële instanties wakker maken. Want die gaan gegarandeerd lastig doen en haar uiteindelijk het land uitzetten.

16. tantetil

tantetil Bekend lid

Jan 1, 2010
    768
    162
    43
    Female
    Noord Holland
    Ze heeft pas recht op "zelfstandige" verblijfsvergunning als zij 5 jaar een verblijfsvergunning bij partner heeft gehad, inburgeringsexamen heeft behaald en 5 jaar heeft voldaan aan alle voorwaarden van het doel van de verblijfsvergunning (dus samengewoond). Het gaat dus niet om 2 maanden, maar om nog 3 jaar. Wat joycey zegt, zou ze kunnen doen. Dus nog 3 jaar veinzen alsof ze een relatie hebben, haar partner zou dan wel moeten meewerken. Mocht ze toch terug willen naar land van herkomst, dan kan het IOM hierbij helpen. Uit welk land is zij trouwens afkomstig?

17. Loth

Loth Bekend lid

Nov 2, 2011
    721
    96
    28
    NULL
    NULL
    Het land van herkomst is idd belangrijk, omdat er ook uitzonderingen zijn op de hierboven genoemde 5 jaar. Is het kind van de Nederlandse man?

18. Joycey

Joycey Niet meer actief

Nou, dat is niet echt aan te raden. Je loopt letterlijk overal tegen aan en raakt op een gegeven moment zelfs bijna jezelf kwijt. Bovendien ben je dan 3 jaar lang afhankelijk van een ex-partner. Ik zou nog geen 3 dagen afhankelijk willen zijn van een ex-partner, 3 jaar al helemaal niet. Dan kun je beter de staat hebben met protocollen en bureaucratie :D Dan word je ook wel genaaid, maar dan via het boekje. Dan kun je je er op voorbereiden.

19. Marti

Marti Fanatiek lid

Apr 18, 2014
    2,384
    867
    113
    Ik zou ook contact maken met de school van het kind. Misschien kunnen zij ook helpen.

Share This Page