Hoi dames, Na lang wikken en wegen het besluit genomen om af te bouwen met de borstvoeding. Mocht het lukken wil ik de ochtend en avond voeding blijven geven. Nu heb ik vanavond voor het eerst kunstvoeding gegeven.. (Hij vond de borstvoeding veeel lekkerder), Mijn zoontje woog 2 wkn terug 5780, hij zou dus 180cc+6 mogen. Nu heb ik ook weleens afgekolfde borstvoeding gegeven, dan had hij meestal 120 tot 140cc in de fles. Is het dan niet ineens heel veel? Vanavond heb ik eerst maar eens 150cc+5 aangemaakt. Dit dronk hij op, maar daarna gaf hij best wat terug. Was dit dan toch te veel? Of is het een kwestie van wennen?
Ik denk een kwestie van wennen. wat je kan doen is bijvoorbeeld half borstvoeding en half kunstvoeding. Dus, even als voorbeeld, per voeding eerst 100 borstvoeding en nog 60 kunstvoeding aanbieden. als dat goed gaat 90 borstvoeding en 90 kunstvoeding etc, en zo langzaam meer kunstvoeding per voeding.
Borstvoeding en kunstvoeding is niet vergelijkbaar, kunstvoeding valt veel zwaarder. Daarnaast zijn de adviezen voor kunstvoeding vaak; zo veel mogelijk voeding in zo weinig mogelijk voedingsmomenten. Voor genoeg flesvoedings kindjes is 180/6 op deze leeftijd ook veel te veel. Omdat hij normaal 120/140 cc borstvoeding drinkt zou ik zeggen: maak 120/4 klaar, dan heb je 135 cc voeding. Kijk hoe dat weg drinkt en bij honger maak je nog eens 30/1 klaar. Dan hoef je niet de flesvoeding weg te gooien wat niet opgedronken wordt. Bij borstvoeding verloopt een voeding anders dan bij flesvoeding. Bij flesvoeding krijgt je kindje altijd dezelfde hoeveelheid van begin tot einde, bij borstvoeding werkt dit anders en krijgt je kind ook de signaal dat de borst leeg raakt. Belangrijk bij flesvoeding is dan dus dat je zorgt dat je kindje hard moet werken voor een voeding, zodat deze lang genoeg duurt en het lichaam de kans krijgt om het signaal 'ik ben voldaan' af te geven. Een flesvoeding hoort ongeveer 20 minuten te duren. Mengen zoals hierboven kan ook heel goed, hoewel ik wel minder per keer zou geven.
Ons dochtertje krijgt, 4x 120ml+ 4 schepjes En 2 x 150ml + 5 schepjes. 1 voor de nacht, en de andere als ze wakker word. En ze weegt ongeveer het zelfde
Ik geef ook borstvoeding, gekolfde borstvoeding en kunstvoeding. Volgens de vk is er een rekensom. lichaamsgewicht x 150 = is het aantal cc wat je kleintje moet krijgen per dag. Maar met de borst weet je niet hoeveel hij binnen krijgt. Wij zitten daar de ene dag ruim boven en een andere dag onder. Als hij genoeg heeft stopt hij wel met drinken. Meestal moeten ze even wennen aan kunstvoeding en als hij vol zit en je gaat met hem 'schudden' komt het er makkelijk weer uit.
De richtlijn voor flesvoeding is 150 cc voeding (dus poeder + water) per kg per 24 uur. Het minimum is 120cc en max is 180cc voeding. De max van flesvoeding is altijd 1 liter ofwel 30 schepjes voeding. Zeg hij weegt nu 6 kg. 6 x 150 = 900 cc Dan mag hij 900cc voeding per 24 uur. Voor alleen flesvoeding kijk je dan naar hoe vaak hij een voeding krijgt. Dus als dit 5 voedingen zijn; 900/5= 180 cc voeding Omdat je ook borstvoeding geeft, waar geen max aan zit, kun je de richtlijn in je achterhoofd houden voor later. 120cc voeding per kg is volgens de richtlijn het minimum. Echter het is belangrijker naar je kind te kijken.
Omdat kinderen met een fles sneller overvoed raken is er een wat ingewikkeldere rekensom. La Leche League adviseert het volgende: Neem zijn gewicht in kilos en vermenigvuldig het met 100 tot 150 cc. Zo kom je te weten hoeveel je baby waarschijnlijk op 24 uur drinkt. Voor een jonge baby tot één maand oud reken je ongeveer 150 cc per kilo lichaamsgewicht. Op twee maanden reken je 140 cc en op drie maanden 130 cc per kilo lichaamsgewicht. Geleidelijk aan daalt de hoeveelheid melk per kilo lichaamsgewicht. Tegen de tijd dat je baby zes maanden oud is, drinkt hij waarschijnlijk nog maar 100 tot 110 cc per kilo lichaamsgewicht. Omdat babys alsmaar minder hard gaan groeien, hebben ze namelijk in verhouding tot hun gewicht steeds minder melk nodig.
goeie! Ik moet zeggen dat onze dochter niet aan de 100 per kilo komt maar dit klinkt een stuk logischer dan de 150 per kilo
Zo klinkt het idd ook. Een kindje van 5 maanden drinkt vaak minder dan een kindje van 4 maanden. Alleen omdat de meeste kindjes al veel eerder tegen de max aan zitten merk je het denk niet snel.