Ik heb de ziekte van crohn en ben tijdens mijn zwangerschap gestopt met medicatie (imuran) omdat ik borstvoeding wilde geven en er teweinig onderzoek is gedaan of dit schadelijk is voor het kind. Nu vroeg ik mij af of er mensen zijn die toch medicatie slikken en borstvoeding geven waar te weinig onderzoek naar is gedaan of het schadelijk is voor het kind. Wat waren je beweegredenen etc. Ik hoor namelijk verschillende verhalen over oa imuran en dat ziek zijn nog slechter is dan het beetje wat de baby ervan mee zou krijgen. Ik heb het trouwens tot week 30 geslikt.
Ik denk dat je het beste contact kunt opnemen met iemand van LLL en VBN, die kunnen je in contact brengen met een ervaringsdeskundige. Via borstvoeding.com kun je ook contact leggen met een lactatiekundige die een medicatieconsult met je kan doen.
Imuran krijgt een L3-classificatie, en dat betekent volgens de website: "Er zijn geen wetenschappelijke onderzoeken beschikbaar over het gebruik van dit geneesmiddel door borstvoedende vrouwen. Desondanks zijn de risico's op nadelige effecten bij kinderen klein. Wetenschappelijke onderzoeken bij borstvoedende vrouwen laten alleen geringe, niet-levensbedreigende bijwerkingen bij het kind zien. Een vrouw die borstvoeding geeft mag alleen dit geneesmiddel gebruiken als de voordelen opwegen tegen de mogelijke nadelen voor haar kind. Nieuwe geneesmiddelen waarvoor geen data beschikbaar zijn, worden automatisch in L3 ingedeeld." Beste is dus overleg met lactatiekundige, en overleg met arts (voor veel medicatie betaan borstvrindelijke alternatieven)
Bedankt voor je berichtje. Ik heb morgen m'n onderzoek en donderdag wordt het plan van aanpak besproken en ga ik dit zeker meenemen i. Het gesprek
Heb geen crohn maar wel colitis, dat is het broertje daarvan. In mijn zwangerschap ben ik naar een bijeenkomst geweest van de crohn en colitis vereniging over zwangerschap en borstvoeding. Hier werd verteld dat het Erasmus een groot onderzoek heeft gedaan en dan eigenlijk bijna alles mag in de zwangerschap en met borstvoeding behalve mtx. Imuran mag je gebruiken tot 30 weken zwangerschap uit mn hoofd en na de geboorte ook weer met borstvoeding. Juist met crohn en colitis wordt aanbevolen om minimaal een jaar bv te geven omdat je kindje dan later minder kans heeft om ook de ziekte te ontwikkelen (mocht je kindje natuurlijk ook wel de zelde gen mutatie foutjes hebben als dat je zelf hebt). Zelf gebruik ik salofalk, en dat gaat prima. Je kindje kan er wel dunnere ontlasting van krijgen, maar dat is nu met Saar nog niet duidelijk in het begin hebben alle kindjes spuitluiers. Met mijn zoontje verder nooit problemen gehad, die heeft zelfs klysma's gehad omdat hij zoveel obstipatie had... Laat je mdl arts anders even contact opnemen met de patientenvereniging, erasmus mc of een lacatiekundige.