Vorige week vrijdag had ik een duif gevonden. Een postduif uit Engeland. Een of andere onverlaat heeft haar vleugels geknipt, dus ze kan niet goed meer vliegen:x Ik heb de eigenaar uit Engeland aan de lijn gehad en die vroeg of ik voor haar kon zorgen tot de veren weer aangegroeid zijn. Nu heb ik iemand van de duivenvereniging gevraagd hoelang dit kon gaan duren. Daar had ze geen antwoord op en zou het aan iemand van de club vragen. Nou kreeg ik vandaag een mailtje dat het wel een jaar kan duren en dat de duif dan afgemaakt moet worden omdat ze de weg naar huis na een jaar niet meer kan vinden. Ik vind dat nogal wat. Ik wil dat beestje niet afmaken, ze is verder helemaal gezond Nou heb ik twee vragen: A. Duurt het echt zolang voordat gewoon geknipte (niet superkort) veren weer aangegroeid zijn? B. Als dat inderdaad een jaar duurt, is het dan niet beter om een nieuwe eigenaar voor haar te zoeken? Of kan dat niet met een postduif die wedstrijden vliegt? Bij mij kan ze niet want ik heb geen ruimte voor haar en geen andere duiven. Voor een paar dagen in een klein hokje zonder soortgenoten kan wel maar een paar maanden tot een jaar niet. Wie weet wat ik het best kan doen??? (Das vraag drie)
De geknipte veren groeien pas weer aan als met de rui de afgeknipte veren eruit vallen. Je kunt dit proces versnellen door de geknipte veren eruit te laten trekken. Maar als ik het zo lees, gaat het toch wel om een behoorlijk aantal. Je zou met een dierenarts kunnen overleggen, bij voorkeur een vogelarts, hoeveel veren je maximaal eruit kan trekken zodat hij weer kan vliegen. Dit klinkt heel zielig, maar als het goed gebeurd, voelt het ongeveer alsof je een haar bij jezelf eruit trekt.
Vreemd antwoord trouwens van iemand van de vereniging dat een duif na een jaar zijn thuis niet meer kan vinden..hier al HEEL vaak meegemaakt dat ze na dik 2 en zelfs 2,5 jaar nog terug komen naar hun thuis en zelfs in hun broedhok van toen gingen zitten..dat is dus alvast onzin! Een nieuwe eigenaar kan inderdaad wel, maar dan zou de eigenaar van de duif nu het eigendomsbewijs moeten opsturen naar de nieuwe eigenaar. Bij elke ring hoort namelijk een eigendomsbewijs dat geregistreerd staat op eigenaar, en als je dat bewijsje hebt kan hij 'overgeschreven' worden
Bedankt voor je antwoord. Het gaat om de laatste 4/5 veren van de vleugel. Dus als je hem uitrekt de punt van de vleugel zeg maar. De eigenaar had het geloof ik ook over uitrekken van de veren, maar ik verstond hem niet zo heel goed, hij had namelijk een behoorlijk accent Ik zal eens vragen of de dierenarts hier een beetje verstand van vogels heeft.
zou zowiezo zeggen tegen eigenaar dat je dit niet kan volhouden tot de veren terug zijn.. miss in overleg via een andere duivenhouder iets regelen? anders moet hij de duif maar komen halen hoor als het te lang duurt.. duiven horen bij elkaar te zijn dus anders kan hij best gelukkig zijn bij iemand anders met duiven,,succes iig
vaak is het wel zo een duif die niet thuis komt of te laat thuis komt dat ze daar niks mee kunnen/willen hier in de buurt zit een opvang voor duiven, heb daar al een aantal heen gebracht
Vriend vraagt of het aan allebei de vleugels afgeknipt is( de laatste 4/5 veren dus).. En het aangroeien duurt volgens hem zeker geen jaar, rond december 'gooien' ze die veren en groeien ze dus snel terug..
Fleurrebel, de vogelopvang is ook een goeie. Kijk das mooi als mensen even meedenken, nu heb ik al twee dingen die ik kan doen Heart, jij ook bedankt voor je antwoord. Ik vind het ook al een vreemd verhaal dat het een jaar zou duren voor de veren terug zijn, helemaal omdat de ruiperiode eraan komt, las ik op internet. Maar een duif kan dus gewoon zijn huis terugvinden na een jaar. Mmm dat maakt wat die vrouw zegt nog vreemder. Ook handig om dat te weten van die eigendomspapieren. Me83, ik had al gelezen dat een duif een sociaal dier is. Daarom zit hij nu ook bij die vrouw waar ik het overhad want die heeft ook duiven. Alleen zit ze daar ook in een klein hokje. Misschien heeft die vrouw ook geen zin meer om voor haar te zorgen en zegt ze het daarom? Ik weet het niet. In ieder geval zijn er weer een paar dingen die ik kan doen. En dat allemaal voor een duif die niet van mij is Bedankt allemaal!
Heart, het is alleen de linkervleugel. Oh ik woon trouwens in Noord-Holland een eind bij jullie vandaan dus Denemarkw; zou dat dan niet komen omdat de wedstrijdduif dan niet snel genoeg is? Dit is de duif zijn schuld niet, wie weet hoe snel ze was thuisgekomen als haar veren niet waren geknipt.
Tijdens de rui worden niet alle veren gewisseld, anders zou je met een kale duif zitten 4 a 5 veren trekken zal geen trauma opleveren, het zal wel alleen een paar weken duren voor ze weer teruggegroeid zijn. Een week of 6 ongeveer.