Familie van mij heeft een pas geboren dochter en zij geven haar melk met warm water rechtstreeks uit de kraan. Volgens hun verloskundige mag dat. Mij is destijds geadviseerd om de kraan eerst goed door te laten lopen met koud water en dat dan op te warmen. Een beetje tegenstrijdig dus. Dus mag het nou wel of niet, warm water rechtstreeks uit de kraan?
Ja het mág wel. Maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen en de eerste maanden koud water gebruiken idd. Dat is ieder voor zich dus.
ik deed altijd koud water uit de kraam en dan in de magnetron de verloskundige zei van als je eens weggaat kun je warm water in de fles doen en dan voeding erin is handig als er geen magnetron in de buurt is
Volgens mijn kraam mocht het wel, maar op de site van de waterbedrijven staat weer dat ze alleen de kwaliteit van koud water kunnen garanderen. Is waarschijnlijk puur om zichzelf in te dekken, maar voor de zekerheid hier dus toch maar koud water.
voor volwassenen is het niet goed om warm water rechtstreeks uit de kraan te drinken en voor babys al helemaal niet, puur door de metalen die er in warm water direct uit de kraan zitten, om te zwijgen over de bacteriën die er in warm niet gekookt water zitten. de een zegt dit de ander zegt dat, er is geen enkele instantie die adviseerd om zuigelingenvoeding aan te maken met warm water rechtsteeks uit de kraan, ik kan ook geen enkele instantie of site vinden waarin men het goed keurt dat je zuigelingenvoeding aanmaakt met warm water, de 1e die wel die site of instantie kan vinden zou ik graag willen zien. doe het beste voor je kind en gebruik gewoon gekookt water voor de flesjes of koud water uit de kraan verwarmen.
Mijn kraamhulp deed het ook. Wij doen nu zelf barleduc opwarmen in de magnetron, dit ben ik zo gewend bij Esmee.
Water dat verwarmt wordt door een boiler wordt afgeraden ivm de vele bacteriën die daarin zitten. Warm water verwarmt door de ketel of een geiser kan wel, mits je het even door laat stromen èn geen loden leidingen hebt! Zo ook met koud water uit de kraan. Dat kun je veilig gebruiken, wanneer je 100% zeker weet dat je gèèn loden leidingen onder je huis hebt liggen...
dat waar jij het over hebt betreft koud water. warm water wordt voor iedereen afgeraden, zowel voor volwassenen, maar zeker voor de hele kleintjes.. ik zou van jou dan wel een site willen zien of een instantie welke zegt dat je zuigelingenvoeding klaar kunt maken met warm water rechtstreeks uit de kraan. Ik kan er geen vinden,en ben dan ook werkelijkwaar benieuwd welke (proffesionele site of instantie) site oid jij kunt vinden waarbij ze jou (ons)vertellen op welke manieren jij de voeding klaar kunt maken waaronder die van warm water direct uit de kraan?
Het spijt me heel erg, ik heb inderdaad onjuiste informatie gegeven . Ik meende mij te herrinneren dat ik een poos terug een stuk had gelezen waarin stond dat je wèl warm water uit de kraan kon gebruiken, maar het wordt juist àfgeraden. Ik zal dat stuk hier nog eens plaatsen (had het al eerder gedaan), want het is heel helder beschreven. Er staat ook nog in dat je in bepaalde gedeelten van Nederland ook beter geen koud water uit de kraan kunt gebruiken, ookal heb je geen loden leidingen...Komt ie; ***Water uit de kraan of uit de fles? In Nederland is kraanwater van goede kwaliteit en wordt het voortdurend gecontroleerd. Het is dan ook meestal gewoon geschikt voor het klaarmaken van babyvoeding. Alleen als je loden leidingen hebt, putwater gebruikt of wanneer het nitraatgehalte van je drinkwater te hoog is, kun je voor babyvoeding beter bron- of mineraalwater (zonder koolzuur) gebruiken. Lood vooral in oude huizen Kleine kinderen zijn gevoelig voor lood. Babys die flessenvoeding krijgen dat aangemaakt is met water uit loden leidingen, krijgen al snel een te grote hoeveelheid binnen. Dit kan schadelijk zijn voor de ontwikkeling van hersenen en zenuwstelsel. Sinds het jaar 2000 mag Nederlands kraanwater niet meer dan 10 microgram per liter bevatten. Deze norm kan alleen gehaald worden als álle loden leidingen vervangen worden. Het is niet precies bekend tot welk jaar loden drinkwaterleidingen werden gebruikt, maar in huizen die voor 1945 gebouwd zijn, is de kans op aanwezigheid van een loden leiding groot. Onschuldige kalk Het is onzin om bronwater te gebruiken omdat er teveel kalk in leidingwater zou zitten. In melkpoeder zit een hoeveelheid calcium (kalk) die vele malen hoger is dan die in het water. Nitraat in kraanwater Nitraat is afkomstig uit mest. In Oost-Gelderland, Oost-Brabant en in Zuid-Limburg zijn enkele grondwaterstations waarvan het nitraatgehalte hoger is dan 25 mg/l. In de rest van Nederland is de concentratie nitraat lager dan 25 mg/l. Als babys gedurende langere tijd drinkwater binnenkrijgen met een te hoge nitraatconcentratie, hebben zij een verhoogde kans op het blue baby-syndroom. Doordat de baby een zuurstoftekort krijgt kleurt de huid blauw. Voor volwassenen is een concentratie van 50 mg/l nitraat in drinkwater een veilige waarde. Voor baby's wordt een grenswaarde van 10 mg/l per liter geadviseerd. In gebieden waar het gehalte aan nitraat hoog kan zijn, wordt aangeraden voor baby's en kleine kinderen flessenwater te gebruiken. Het waterbedrijf weet hoeveel nitraat er in jouw kraanwater zit. Bacteriën in kraan- en flessenwater Het is niet waar dat water uit pak of fles veiliger is dan water uit de kraan. Waarschijnlijk gebruik je niet iedere keer een ongeopend pak water. En als een pak een tijdje openstaat, kunnen er juist bacteriën in groeien. Water dat stromend en koud uit de kraan komt, is vers en veilig. Gebruik geen water dat uit een boiler of geiser komt, omdat het water dan meer metalen kan bevatten. Laat de kraan eerst even lopen voor je het koude water gebruikt, zodat eventuele restjes van boiler- of geiserwater uit de leidingen gelopen zijn. Gebruik ook geen warm kraanwater, maar warm de fles op in de magnetron, flessenkoker of zet hem even in een bak met heet water. Water koken of niet? Als je een fles klaarmaakt voor direct gebruik, dan hoef je het koude water alleen maar te verwarmen tot de temperatuur waarbij de poeder het beste oplost. Het is onzin om het water door te koken in verband met de hoeveelheid kalk. In de melkpoeder zit immers een hoeveelheid kalk (calcium) die vele malen hoger is dan de hoeveelheid in het water. Wil je de voeding voor de hele dag in één keer klaarmaken, dan is het wel aan te raden om koud leidingwater, maar ook bron- of mineraalwater, eerst te koken. Daardoor vernietig je eventueel aanwezige bacteriën en virussen. Eventuele opgeloste schadelijke stoffen (nitraten of zware metalen) blijven in het water. Daarnaast kunnen bacteriën zich minder goed ontwikkelen in een voeding die is klaargemaakt met gekookt water.*** Bron: Verswater. Overigens heb ik zelf altijd gekozen voor koud kraanwater (eerst even laten stromen) en opwarmen in de magnetron. Warm water voelde gewoon niet goed, ookal zei de kraamhulp dat het wel kon. Ik gaf nog bv toen zij er nog was, dus ze heeft het nooit toegepast, ze gaf pure informatie voor het geval ik over zou gaan op fv..
@ mamatje 24 Dit staat bijv op de Etos site: Moet ik het water koken voor de bereiding van zuigelingenvoeding? Op alle Etos-verpakkingen zuigelingenvoeding staat duidelijk aangegeven hoe een fles bereid moet worden. Gebruik altijd gekookt (afgekoeld) water of gekookt (afgekoeld) bron- of mineraalwater. Opvolgmelk en groeimelk mogen eventueel ook direct worden bereid met warm water uit de kraan mits direct geconsumeerd. Groeimelk kan ook met koud water uit de kraan worden bereid, mits direct geconsumeerd.
en zie deze site van de GGd : Linksbovenaan bij fbaby 0-6 maanden en dan het kopje flesvoeding http://www.spaarnepoort.info/folders/gg ... 283771c1d8
dit is werkelijkwaar de 1e site waar ik dit op lees, en geloof me, morgen ligt er van mij een brief bij hen binnen waar ze hoogst waarschijnlijk ergens volgende week pas op zullen reageren, daar zij tot nog toe de enige zijn die ik ken die zeggen dat je warm water kunt gebruiken voor het aanmaken van zuigelingenvoeding terwijl alle instanties zeggen dit niet te doen en of zelfs afraden.
weet niet hoe lang de website het al niet meer doet maar goed de doorgegeven website onderaan de brochure werkt in ieder geval niet meer, dus ik ga er van uit dat de doorgegeven informatie doorgeven via diezelfde brochure net zo verouderd is als de website zelf
De site heet nu zo van die betreffende GGD http://ggd.vrk.nl/client/2/?websiteid=2&contentid=43 Ik vind het ook vreemd hoor. Wat betreft dat van de etos, dit staat ook op de site van Ah zag ik net. Ik werk bij Etos en ik ga dinsdag even met ons kantoor ontact opnemen hoe hun aan die info komen.
Onderstaand mailtje heb ik gestuurd naar Etos: Geachte heer/mevrouw. Ik gebruik altijd de Etos standaard opvolgmelk en die bevalt mij prima.Laatst zat ik te lezen op de Etos site en toen vond ik onderstaande: Opvolgmelk en groeimelk mogen eventueel ook direct worden bereid met warmwater uit de kraan mits direct geconsumeerd. Groeimelk kan ook met koudwater uit de kraan worden bereid, mits direct geconsumeerd. Ik schrik hier eigenlijk best van ,omdat alle waterbedrijven koud water uitde kraan adviseren en dan opwarmen in de magnetron. Ook staat dit op alle site's van A-merken. Reden hiervoor is de hoeveelheid bacterieen in warmwater of als men bijvoorbeeld loden leidingen heeft etc. Ik vraag me eigenlijk af hoe jullie aan de info komen dat dit wel gewoon zou mogen bij opvolgmelk. Ik kan het nergens terug vinden op internet en ook consultatiebureau's zeggen dat je geen warm water mag gebruiken. Ik zou graag uitleg willen of een verwijzing naar iets dat het wel gewoon mag en dus ook niet slecht is. En dit was het antwoord: Geachte mevrouw Burger, Hartelijk dank voor uw e-mail. Wij kunnen u informeren dat onderstaandetekst letterlijk uit het boek van het Voedingscentrum komt. Op dit document is de tekst op de Etos website gebaseerd. Waarom de A-merken dit niet op de site vermelden weten wij niet en consultatieburo`s kennen misschien nog niet de nieuwste versie of hanteren hun eigen regels. Vertrouwend u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, Coriene Kos Consumentenservice Etos Voeding van zuigelingen en peuters. Uitgangspunten voor de voedingsadvisering voor kinderen van 0-4 jaar Uitgangspunt 17 Bij de bereiding van kunstvoeding is aandacht voor de hygiëne en de dosering van belang. Toelichting: Kunstvoeding is bacteriologisch gezien een kwetsbaar product, omdat het poeder waaruit kunstvoeding wordt bereid, niet steriel is en bereide kunstvoeding een goede voedingsbodem is voor bacteriën. Voorkomen moet worden dat er ongewenste bacteriegroei in de voeding optreedt. Daarom is goede hygiëne bij de bereiding essentieel. Om te zorgen dat het kind de juiste hoeveelheid voedingsstoffen krijgt, is het van belang om de verhouding poeder-water aan te houden die op deverpakking staat aangegeven. Voor de bereiding van kunstvoeding kan in Nederland gewoon leidingwater worden gebruikt; het gebruik vanmineraalwater is overbodig. Het Nederlandse leidingwater kan zonder vooraf koken voor de bereiding van kunstvoeding worden gebruikt en hoeft alleen nog maar op de gewenste temperatuur worden gebracht. Desgewenst kan ook warm water uit geiser of boiler worden gebruikt. In het buitenland kan het,afhankelijk van de hygiënische omstandigheden, nodig zijn om het water voorde kunstvoeding vooraf te koken of om mineraalwater te gebruiken. Om een te hoge blootstelling aan aluminium te voorkomen, wordt geadviseerd water voor de bereiding van zuigelingenvoeding niet te verwarmen of te koken in ketels die uit aluminium zijn vervaardigd of die een aluminiumbodem hebben. Aanbevolen wordt de voeding per fles klaar te maken. Als ze niet langer dan 8 uur worden bewaard, kunnen eventueel een of twee flessen van tevoren worden klaargemaakt. Deze moeten dan wel direct na bereiding in de koelkast worden gezet en worden bewaard bij een temperatuur van maximaal 4°C. Bereide zuigelingenvoeding mag niet langer dan een uur bij kamertemperatuurworden bewaard. Restjes moeten altijd worden weggegooid.
NOOIT warm water uit kraan gebruikt of koud water in magnetron verwarmd. Op advies van kinderartsen (buitenland) kookte ik het water elke keer en dan in begin paar minuten. Snap ook echt niet waarom je dit niet zou moeten doen, is toch een kleine moeite? Als ik een kopje thee drink, kook ik het water ook eerst anders is het niet te drinken, ook al is het water heet uit de kraan! Maar goed, dit even off topic, want nu gaat het om wat het beste (gezondst) is voor je kind.