Bouwgrond erfpacht net zo duur als bouwgrond eigendom

Discussie in 'De lounge' gestart door Sannebc, 27 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Wij zijn van plan om een kavel te kopen om een huis op te bouwen.
    Dit kavel bestaat voor ruim 700m2 uit erfpachtgrond wat we niet kunnen overkopen van de gemeente. De rest van de kavel (bijna 100m2) wordt wel eigendom.
    Wij willen nu uit laten zoeken welke verkoopwaarde deze grond heeft.
    Volgens de verkopende makelaar zijn de m2 erfpacht net zo duur als de 100m2 eigen grond. Wij denken daar anders over.

Wie heeft ervaring met zoiets?

2. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik zou kijken wat de grond gemiddeld per m2 doet in je gemeente, dan heb je beetje een idee wat het moet zijn.

Ik denk dat de waarde niet zo'n probleem zou zijn, danwel de mogelijkheden in de toekomst om je huis weer te verkopen.

Banken financieren geen erfpacht (of zijn er errug terughoudend in) en ik zou zelf geen huis op erfpachtgrond kopen.

3. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Bank financiert deze erfpacht trouwens wel omdat het gemeente erfpacht is.
    Zie trouwens net dat ik me vergist heb, 't is geen 700m2 erfpacht maar 2700m2.
    Over verkoop in de toekomst zitten we niet in, we hopen er zelf gewoon heeeel lang te gaan wonen. ;)

4. koala28

koala28 Niet meer actief

Ik werk in een werkgebied met woningen die op gemeente erfpachtgrond staan (en waar wij hypotheken voor afsluiten). De grondwaarde wijkt idd bijna niets af als deze in gemeente erfpacht uitgegeven is dan dat deze in volle eigendom zou zijn. Maar dan spreek ik echt in het werkgebied waar ik zit. Bijv. Amsterdam is het weer anders omdat daar vaker sprake is van particuliere erfpacht.

Deel Deze Pagina