Geboren in het verkeerde lichaam en nu bezig zichzelf te worden. Worden wie je bent. Je voelt je een vrouw, je bent een vrouw, maar je bent geboren als jongen. In het nieuwe KRO programma Hij is een Zij volgt Arie Boomsma vijf jonge mensen die in het verkeerde lichaam zijn geboren en een lange weg gaan om van vrouw man te worden of andersom. Hij is een Zij volgt deze jongeren meer dan een jaar in de hoop beter inzicht te kunnen geven in wat zij doormaken. Freddie: Als je meisjeskleren droeg dan voelde je aan alles, dit klopt niet. Mick: Ik zag er ook niet uit als meisje. Ik denk dat heel veel mensen denken dat het een fase is, of een psychische ziekte of misschien zelfs in de war." Freddie: Maar ik ben helemaal niet in de war. Hij is een Zij telt zeven afleveringen waarin Freddie, Mick, Sophie, Arjon, Martin en Bo centraal staan. Bo staat bijvoorbeeld nog helemaal aan het begin van haar transitie van man naar vrouw en hoopt snel te mogen beginnen met geslachtshormonen, Arjon daarentegen maakt zich klaar voor de geslachtsveranderende operatie, waardoor hij definitief een man wordt. Arie Boomsma volgt de jongeren niet alleen gedurende het medische traject, maar ook in hun dagelijks leven met de daarbij behorende vooroordelen, teleurstellingen en (on)begrip. Maar vooral ook de overwinningen. Want wanneer vertel je bijvoorbeeld aan je klasgenoten dat je transgender bent? Hoe ga je om met reacties van collegas of vrienden? En hoe vul je je leven opnieuw in na de geslachtsverandering? Transgenders hebben onvrede met het lichaam waarin ze geboren zijn. Ze voelen zich van binnen anders dan hun uiterlijk doet vermoeden. Na hun coming-out kunnen ze eindelijk gaan worden wie ze zijn. Een moeilijke weg met vaak vele hindernissen. Waarom kiezen ze dan toch voor deze weg? Sophie: Transgender zijn is als buiten de lijntjes tekenen, je krijgt te horen dat het zo niet hoort, maar het kan wel gewoon. Daar word ik vrolijk van, want het is de enige manier waarop ik mijzelf kan zijn en dat voelt nou eenmaal goed! Martin: Don't dream your Life, Live your Dream. Hiermee wil ik duidelijk maken dat je moet doen waar jij jezelf goed bij voelt. Ga je dromen achterna en laat ze uitkomen. Bo: Ik heb me altijd al zo gevoeld zoals nu. Het gevoel dat je vrouw bent. Iedere ochtend doe ik erg mijn best om er zo vrouwelijk mogelijk uit te zien, het is meer dan een verkleedpartij. Arjon: Sinds de laatste operatie klopt het voor mij en ben ik ongelofelijk trots op mezelf! Hij is een Zij, vanaf dinsdag 7 januari, 7 afleveringen, om 21.50 uur bij de KRO op Nederland 3.
oh erg interessant! Ik vond de docu van Valentijn ook erg mooi. En haar naderhand in expeditie robinson te zien, en van veel mensen te horen dat ze niet wisten dat ze als jongen geboren was is wel mooi . Ik ben erg benieuwd naar deze reeks! De docu van Valentijn is alweer wat ouder inmiddels...
Ik ga kijken Heb zelf ook een aantal transseksuele vrienden/vriendinnen en het blijft me echt fascineren.
Ik ook! Op Youtube heb je een docu rond Valentijn de Hingh. Zeker de moeite waard op te bekijken. Inmiddels is ze een bekend model!
Nee die heeft heel lang geleden al de geslachtsveranderende operatie gehad. Op de website kun je al foto's zien van de deelnemers.
Ik zit nu naar Valentijn te kijken. Tranen gaan over mijn wangen... Wat heeft zij een moeilijk jeugd gehad zeg! En dan met zulke begripvolle ouders! Ben blij te weten dat ze nu model is en goed terecht.
Vind het ook heel interessant...ook heel erg eigenlijk hoe die mensen eigenlijk een groot deel van hun leven zich niet zichzelf voelen
Ik ken Arjon en Lenny goed. Lenny is een goede vriendin van mij. Vond het erg mooi om te zien zo op tv. Arie stelt echt goeie vragen