Nou, de titel zegt het al. Onze dochter is net 1 maar begint het allemaal reuze interesant te vinden. Handen in het warme eten, met de hand eten. Ik heb haar vandaag voor het eerst een lepel gegeven maar die stopt ze met de achterkant in de mond. Dus: hoe leer ik haar zelf eten, het liefst met lepel?? En, heeft ze daar nu de leeftijd al voor of moet ik wachten tot ze ouder is?
Ik denk door haar gewoon zelf te laten doen. Wij geven haar vaak een klein beetje met een lepel erbij, en het gaat soms toch echt in haar mond. Maar meestal is het gewoon lekker met haar vingers erin roeren en die aflikken. Ach het komt vanzelf wel.
Ons zoontje at halverweg de 8 maanden al zelf met een plastic vork. Wij prikken het brood er voor hem op, leggen dan het vorkje neer. Hij pakt het vorkje op en stopt em in z'n mond. Heb er weinig voor hoeven doen. Ik merkte dat hij het vorkje zelf vast wilde pakken. Dus ik gaf het aan hem. In het begin pakte hij het brood met z'n andere hand weer van de vork af. Maar al heel snel had hij door dat het meteen in z'n mond moest. Een lepel gaat hier nog niet. Tenminste... dan valt echt alles er weer af.
Hier ben ik er pas mee begonnen toen ze anderhalf was gewoon een bord en een lepel voor haar neus gezet en het ging gelijk goed zonder te knoeien. Ik hou er zelf niet van als er vies gedaan word met eten daarom heb ik wat langer gewacht. en ik heb pas een programma gezien en vanaf 18 maanden weten ze welke kant van de lepel ze in hun mond moeten doen. Ik heb haar wel al eerder haar brood in stukjes gegeven met een vork.
Gewoon veel laten oefenen, het beste met wat dikker spul zodat het niet snel van de lepel af valt. Tess eet sinds ze 8 maanden is zelf haar brood/fruit met een vork en sinds een maand of 2 met een lepel.
Mijn zoon (bijna 2) een ook nog altijd niet fatsoenlijk met een lepel hoor. Hij eet het liefst met zijn handen...(soms minder fijn natuurlijk maarja... hij krijgt het gewoon niet goed op zijn lepel vaak)
Weet je zo ook in welk programma dat was? Ik ben wel benieuwd want Tess doet al vanaf dat we haar de lepel geven de lepel op de juiste manier in de mond.
hmm ja , met die vraag zit ik ook ... ze wil , ALLES ZELUFF DOEN !!! ik hoef niet in proberen een lepel in haar mond te stoppen , weigert ze ! wil ,ZELUFF DOEN !!! dus ik lees ff mee !
Wij hebben als motto:"Eten is een feestje" , want anders waren we gillend gek geworden van onze knoeierd haha... We hebben hem dus gewoon een kinderbestek gegeven en een bordje eten en maar laten gaan! En nu eet hij stukjes met een vork en als het niet snel genoeg gaat pakt hij het met zijn handen... Als hij maar eet en spelenderwijs leert vind ik het goed!
hier ook eentje die soms wijgerd als we het eten aanbieden op een lepel/vorkje. ze wil het zelf doen, kwamen we daarna achter. ze begon lekker met haar handje eten te pakken en dat op te eten. wel een grote kliederboel maar ik vind het ook wel erg grappig om te zien, laat haar maar lekker heen gaan. als ze maar eet..
Gewoon zelf laten experimenteren. Nana wil niet eens meer geholpen worden door ons.Als het haar even niet lukt met de lepel dan pakt ze het met de hand en ach daar doen we niet moeilijk over. Denk dat er ook niet een specifieke manier is om je kindje dit te leren, denk juist dat een kindje dit zelf moet ontdekken.
Wij hebben Nathan alles zelf laten doen. Nu eet hij keurig met een vork of lepel ( net 2 jaar ) Maar soms, als het wat moeilijker te eten is, zoals rijst, dan schept hij het nog met zijn handjes. Wij willen hem dan helpen, doen het voor maar dan wordt hij meteen woest. Dus, lekker aanprutsen. Het komt vanzelf!
ik wacht er met jamie nog even mee. ik vind kliederen met eten zo vies! wel eet hij zijn brood zelf, koeken zelf enzo... van de week had ik banaan in stukkies gesneden en aan zijn vork geprikt en deze deed hij dan zelf in zijn mond. hier werd niet mee gekliederd! met zijn handen eten mag hij van mij niet. ik wil hem het "vast" eten zoals banaan en vleesballetjes enzo heus wel zelf laten proberen. maar zijn prakkies doe ik voorlopig zelf nog wel best met een vorkje beginnen lijkt mij. stukkies aanprikken en dan laten eten. van een lepel valt alles af..
Mijn zoontje is bijna 15 maanden en wil ook alles zelf doen.. Prima... dat doen we nu dus maar. Wat ik doe: - een bord met eten voor mama - een diepbord met een heel klein beetje eten voor ventje - een lepel of vork voor ventje - een lepel voor mama En dan... ga maar los.. Zoontje gaat dan lekker aan de slag met z'n bordje en bestekje en ondertussen geef ik hapjes. Dat vindt hij prima. Hij gaat steeds beter met de lepel overweg. Kan 'm prima in zijn mond stoppen, alleen het 'scheppen' lukt nog niet erg maar ook daarin zie ik wel verbetering. Het geeft wel wat troep maar ach, dat ruimen we dan maar weer op. Wel zit hij tegenwoordig met een spatscherm (Silly Billy) aan en zonder broek te eten hihihihih.. Een boterham eet hij zelf.. of met de hand of van de vork (dan prik ik het eraan voor hem).