Mijn zoon van 3,5 jaar is steeds zo moe. Het is eigenlijk een week of twee geleden begonnen na een buikgriep. Zijn ontlasting begint nu weer een beetje normaal te worden. Daarnaast wil hij ook een paar weken niet meer naar bed 's middags. Ik merk dat de dagen zo wel lang voor hem zijn, maar als ik hem wel naar bed doe dan slaapt hij niet en gaat liggen ouwehoeren en dat is weer niet echt handig met een zusje dat wel moet slapen. Hij is de laatste tijd ook erg dwars en driftig en zomaar overstuur. Maar dat zijn buien en verder speelt hij lekker (veel buiten met het mooie weer) en is lief en aanhankelijk. Op school is hij ook gezellig zegt de juf. Ik vroeg me af, is het iets wat erbij hoort, en zou het komen door het ziekzijn enzo? Is het iets om mee naar de huisarts te gaan of is het normaal op deze leeftijd? Of zou ik het nog een paar weekjjes aan moeten kijken. Het is tenslotte voorjaar en dan zijn veel mensen moe (ik ook) Wie herkent dit bij zijn peuter? Misschien kan ik hem eventueel ook wel even op de bank een dutje laten doen 's middags. De oppas doet dat ook en dan slaapt hij echt even. En af en toe als ik echt merk dat hij moe is dan gaat hij wel gewoon naar bed en slaapt dan ook echt een paar uurtjes. Maar meestal wil hij niet en wil hij lekker buiten spelen ofzo. Dus wat ik nu graag wil horen zijn ervaringen van mensen die ook een peuter van deze leeftijd hebben. Herkenbaar, mijn verhaal?
Als je t echt niet vertrouwt zou ik naar de dokter gaan. Als ik t zo lees lijkt t me een combi van de buikgriep die hij gehad heeft en t middagslaapje dat hij niet meer doet. Heeft t zin hem op bed te leggen met wat boekjes en speelgoed? Anders idd lekker op de bank onder een dekentje. Evt een filmpje aan of gewoon lekker liggen. Zo pakt hij wel een uurtje rust....
hij moet ook even wennen dat ie geen middagslaapje meer heeft denk ik. ze hebben ook nog steeds sprongetjes, misschien zit ie daar wel middenin.
Wanneer is hij precies moe dan? Isabella doet al een tijdje geen middag slaapje meer maar we rusten wel altijd even uit rond een uurtje of 3. Dan is ze echt heel moe. Op bed wil ze niet maar op de bank een uurtje even tv kijken knapt ze van op en kan dan weer verder de da.
Als ik je verhaal zo lees, lijkt het gewoon even een fase. Het is al bijzonder dat ie tot voor kort altijd nog 's middags geslapen heeft! Logisch dat het wennen is voor hem, en dan zijn bankdutjes soms wel een uitkomst. Ik ging je topic gelijk lezen omdat mijn dochter van 3 ook een lange periode zo vreselijk moe was. Achteraf bleek dat het bij haar de ziekte van Pfeiffer was. Maar dan had je het wel gemerkt bij je zoon.. Mijn dochter wilde alleen maar slapen, was lusteloos, moe, speelde niet en hing de hele dag maar op de bank. En dat voor lange tijd! in ieder geval succes ermee, het is even niet leuk he!
Meestal is hij aan het einde van de morgen moe en aan het einde van de middag. Aan het einde van de morgen knapt het meestal wel op na een broodje, maar aan het einde van de middag is hij zo vervelend. Zal dus idd wel een logisch gevolg zijn van niet meer slapen 's middags. Maar af en toe maakt het me toch ongerust vooral omdat hij daar anders nooit over klaagde.... Maar zoals vanmorgen komt hij weer helemaal vrolijk terug van de peuterspeelzaal en is er niks aan de hand.
mijn ervaring is dat kleintjes tussen de 3 en half en de 4 vaak erg dwars en vervelend worden. nu hij het middagdutje niet meer wil en met een griep achter zich zal hij inderdaad moe zijn. maar kinderen willen daaraan niet toegeven en worden nog dwarser en jengeliger. ik denk dat het een periode is.de vermoeidheid zal langzaam minder worden en het dwarse zal overgaan als hij nar de kleuterschool gaat. kun je hem niet op een andere manier laten rusten. na de middag met een deken op de bank leggen met een dvd ofzo? zodat hij de jongste boven niet wakker kan maken maar wel aan zijn rust toekomt.
pfeiffer is inderdaad anders. dan moet hij heel de dag dood en dood moe zijn en alleen maar willen slapen. mijn dochter van 15 is al 3 jaar herstellende ervan.
ik denk zelf ook niet aan Pfeiffer. Als het al wat medisch zou zijn dan een ijzertekortje misschien. Ik leer zelf voor doktersassistente dus ik heb al heel wat dingen voorbij horen komen, maar daar ben ik niet zo bang voor. Ik had wel van mijn docent begrepen dat sommige kinderen prikkelbaar worden als er onderliggend bijvoorbeeld een darmkwaal sluimert, maar ook daar ben ik niet zo bang voor...
Helemaal herkenbaar! Emme slaapt ook al een poos niet meer en kan dat op een goeie dag helemaal aan, maar op een slechte dag ook helemaal niet. Slapen wil ze dan niet. Rusten op de bank ook niet meer. Op tijd eten en zorgen dat ze rond 19.00 uur echt in bed ligt is dan de enige oplossing. Ik vind het een erg vermoeiende fase deze leeftijd. Soms denk ik ook dat ze echt toe is aan de kleuterschool ipv de opvang. En andere momenten vind ik haar daar nog te klein voor. Zo zal ze het zelf waarschijnlijk ook voelen: een grote kleine dame. Heel verwarrend met vervelend gedrag als gevolg. Sterkte, haha! Pim
Dat denk ik ook idd, Pim.... Arme mama's (en papa's) die hier elke dag mee mogen dealen.... Overigens is hij nu heel lief: Bekijk bijlage 64863
Hij heeft nu 2 uurtjes op de bank geslapen, was wel moe na een ochtendje PSZ. Hij speelt nu weer buiten, heeft nog wel een beetje een kort lontje, maar ach hij is net wakker.
Hey meis, Het hoort er wel een beetje bij hoor. Ze zitten net in een lastige fase. Ze zijn nog klein, maar willen groot zijn. Waarschijnlijk wil hij ook ineens meer dingen zelf doen, tenminste dat heeft Thomas. Ik heb Thomas een hele periode alleen laten slapen als hij echt moe en vervelend was, maar dan niet in zijn eigen bed, maar in mijn bed met de tv aan. Misschien niet de meest pedagogisch verantwoorde oplossing, maar het werkte wel. Als hij echt moe was viel hij in slaap en anders ruste hij toch mooi even een uurtje uit. Geen ruzie of vervelend gedoe. En Jasper kon daardoor ook gewoon slapen. Doordat ze minder slapen en nu ook weer veel buitenspelen zijn ze toch wel vermoeid. Ik denk echt dat het een overgang is.