Een vraagje. We hadden een autostoeltje voor Emma en Julia zat in de maxicosi. Nu is Julia uit de maxicosi gegroeid en gaat ze in Emma haar oude autostoeltje. Nu moeten we er dus eentje voor Emma hebben. Nu zien we steeds van die zitjes alleen, daarbij staat vanaf 3 jaar, 15 kilo. Moeten ze perse 15 kilo daarvoor zijn? Of is vanaf 3 jaar voldoende? We hebben zelf geen auto en gebruiken het stoeltje dus niet vaak. Deze zitjes zijn niet zo duur en als die ook al prima zijn voor Emma dan doen we dat liever dan dat we een duur stoeltje voor even aanschaffen. Emma is nu nl 13,5 kilo
nee echt 15 kilo, het gewicht is leidend hierin, niet de leeftijd. Het gaat nl om het veiligheidssysteem van het stoeltje. Die werkt niet voldoende wanneer het minimum aantal kilo's niet bereikt is.
Hoeveel weegt ze dan? mijn ruim 4,5 jarige zit nog steeds in een type 1 stoeltje. En past Julia er echt niet meer in?
Zoals tulip al zegt is het gewicht het belangrijkste, de gordel blokeert pas als er wat gebeurt bij meer dan 15 kilo dus dat is wel erg belangrijk. Als ze dus nog geen 15 kilo is dan toch maar een andere stoel of kiezen voor een stoel 2,3.
Nee een 2/3 groep stoeltje is niet geschikt onder de 15 kg. Daarvoor heb je de groep 1 stoeltjes tot 18 kg.
Kunnen jullie dit beter uitleggen? sorry begrijp niet helemaal hoe het zit. Is het zo dat een ander stoeltje nog iets tegenhoud dan? Want de gordel blokkeert als er meer als 15 kilo opzit? Omdat ze nu natuurlijk ook in een stoeltje zat/zit met een riem ervoor? @yolanthe Julia zat niet meer goed in de maxicosi en de kinderwagen is ook verkocht ondertussen. Hebben een andere buggy nu (kleiner opvouwbaar) Ik doe het ook zeker niet dan hoor, dan kijken voor een ander stoeltje. Maar snap de uitleg niet helemaal
een groep 1 stoeltje heeft eigen riepmpjes. Een groep 2/3 stoeltje heeft alleen de gewone gordel van de auto en die werkt/blokkeert pas vanaf 15 kg.
Oke, nu snap ik hem Zat te lastig te denken. Bedankt, gaan we nog even op zoek. We kunnen er nu een lenen van vrienden gelukkig
Hier hebben de voor de oudste een 1/2/3 stoel gekocht. Omdat de jongste ook over ging en in de stoel van de oudste kwam. Oudste is ook nog geen 15 kg. Dus nu nog in de 1 stand en als ze zwaarder wordt dan komt ze in de 2 stand. Gewoon even zoeken op een 1/2/3 stoel, kunnen ze nog heel lang in.
bij mij hebben ze dat niet verteld in de winkel maar dat het om de lengte ging. Mijn zoon is lang en dun en stak met zijn hoofd boven de stoel uit maar hij is ~13kg maar dat was volgens die man niet erg. Hmm, dit geeft me nu even een slecht gevoel...
ik heb nu ook de 1-2-3 stoel van de hema (NU in de aanbieding!) voor onze zoon: te groot voor zijn eigen stoel, wat een gezeul. Nu in deze stoel is het ineens stukken beter, zowel voor hem als voor mij. En toch nog met vijfpuntsgordel. Heerlijk!
Wij hebben dit dus ook...hij zit in de curve boven de +2 lijn en zijn hoofd stak al voor meer als de helft boven de type 2/3 stoel uit. Daarnaast is hij nu 14 kg. Ik heb hierop contact opgenomen met maxicosi en zij hebben mij verteld dat het veiliger is om hem in een grotere stoel te vervoeren dan dat hij met zijn hoofd uitsteekt. Dat van die 15 kg heb ik ook voorgelegd, maar zij zeiden dat dit niet klopte. Het probleem met een losse gordel is dat kindjes er gemakkelijk uit kunnen en je dus heel goed moet opletten dat ze deze goed omhouden. Bij ons zoontje zijn we hier heel streng in geweest. Voor extra zekerheid hebben we toch ook maar isofix genomen, zodat de stoel nog extra vast staat.
Een autogordel blokkeert zodra er plotselinge kracht op komt. Ook beneden de 15 kilo dus. Stoeltjes en verhogers moeten enkel zo aansluiten dat de gordel goed over schouder en buik loopt en NIET langs het nekje, omdat in het laatste geval je kind gewurgd wordt als je een aanrijding krijgt. En uiteraard moet je kind die gordel ook laten zitten. Dat heeft hier altijd even gekost, (ervaring met m'n stiefkids), die trokken dan de gordel losser, zaten helemaal voorover, enz enz, want die "strakke" gordel was niet fijn... Tja, pech gehad, uit de gordel schieten is nog minder fijn, dus omhouden en rug tegen de leuning houden. Duurt even en vergt goed opletten, maar dan leren ze het wel
Ons zoontje, nu 5, is nog steeds geen 15 kilo en zit al een jaar in een 3 stoel. Volgens de verkoper was dat veiliger dan dat hij met zijn hoofd een stuk boven het stoeltje uitkwam. Ook kwamen de riempjes bij zijn vorige stoel, achter op zijn rug uit en moesten eerst naar boven over zijn schoudertjes. Lengte is leidend, niet gewicht.
Ik ben bij meerdere babyzaken geweest en iedere verkoper zei steeds tegen ons dat, met een gewicht van onder de 15 kilo, de kans groot is dat de autogordel niet blokkeert omdat er te weinig kracht op komt. Wij zaten namelijk met het dilemma welke autostoel voor ons zoontje. Jongste groeide uit de maxi cosi, maar oudste weegt net iets meer dan 13 kilo. Qua lengte heeft hij ongeveer nog 5 cm in de Tobi (volgens de verkopers mag het tot bovenkant oren. Dan hebben we wat meer cm over) Uiteindelijk na weken zoeken en informeren naar een geschikte stoel, hebben we er gewoon nog een Tobi bij gekocht. De 123 stoeltjes komen of slecht uit de testen of niet eens getest en de enige die er goed uit komen zijn die met stootkussen en dat vond hij helemaal niks.
Hebben jullie er ooit wel eens aan gedacht dat als het echt zo zou zijn dat een gordel niet blokkeerd bij een groep 2/3 stoel als het kind geen 15 kilo is, dat dit ook niet gebeurd als die stoel een 5punts gordel heeft? Fijn extra gordels, maar de stoel vliegt dan toch naar voren??? Heb je zelf wel eens geprobeerd om plotseling aan de gordel te trekken zonder hier veel kracht op uit te voeren? Ook als je zachtjes een plotselinge beweging maakt slaat hij vast. De hele regel met de 15 kilo dat hij dan niet zou blokkeren kan naar mijn inzien gewoon niet kloppen. Dan zou een 1/2/3 stoel nooit voldoen aan de veiligheidseisen en dat doen ze echt wel! (heb er hier 2 verschillende staan die echt voldoen aan die eisen) En een maxicosi met pasgeboren baby erin weegt toch ook geen 15 kilo? Dan blokkeerd de gordel dus ook niet? Nee, dat klopt echt niet. Ik vind het heel goed dat ze richtlijnen aanhouden hoor, maar ik denk idd dat het hier vooral te maken heeft met de lengte en hiermee de plaats van de 3punts gordel over de schouder dan met het gewicht.
kiki, bij de stoel groep 1 (dus tobi/priori ed) mogen alleen de oren er niet bovenuit komen...het bovenste stukje van het hoofd wel. Wat ik zeg over die kilo's komt trouwens van maxi cosi zelf.
die 15 kilo is ook niet om de stoel op zn plaats te houden...dat gebeurt sowieso door de gordel, maar dat hij daarbij ook strak trekt om je kindje op zn plek te houden. In een maxi cosi en groep 1 stoel zitten riempjes in de stoel zelf die daarvoor zorgen.
Daarom Ik hoef maar heel ietsje aan de gordel te trekken, zolang die vast zit in dat ding waar je de gordel insteekt, blokkeert ie direct. Dan is mijn trekkracht nog lang geen 15 kilo hoor! Weet niet hoe verkopers erbij komen, maar verkopers zijn iig niet de meest betrouwbare groep om info van te krijgen die klopt. Zij willen je een zo duur mogelijke stoel verkopen, dat heeft prioriteit boven betrouwbare info geven. Nou denk ik niet dat ze maar bewust gaan staan liegen allemaal, maar als ze info horen die hun verkooppraatje ondersteunt, zullen ze dat meestal ook niet checken, maar gewoon gebruiken... Zodra een gordel bevestigd is, blokkeert ie bij het minste of geringste en dus ook bij een kind van nog geen 15 kilo...