hoeveel moet ik kolven zonder dat mijn baby gaat spugen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Marieke1988, 5 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ik ben sinds gisteren begonnen met zo af en toe eens af te kolven voor mijn baby. Nu heeft hij gisteren 110cc gedronken maar hij maakte daarna helemaal geen tevreden indruk. Hij heeft er verder toch 5 uur op geslapen (was de laatste voeding voor de nacht)
    Vandaag wilde ik eens uitproberen hoeveel hij uit zichzelf zou opdrinken en toen dronk hij 130cc. Hij was daarna ook heel tevreden en voldaan en wilde meteen lekker gaan slapen. Maar toen ik m in zn bedje had gelegd spuugde hij een heleboel van die voeding weer uit. Heb ik m nou teveel gegeven? Of kan het zijn dat het wat naar boven is gekomen omdat ik daarna nog zn luier heb verschoond? (doe ik normaal na iedere voeding maar als hij gewoon uit de borst drinkt spuugt hij nooit). En hoeveel moet ik hem nou de volgende keer geven?
    hij is bijna 3 weken oud en ik schat dat hij ongeveer 4500g is. Hij krijgt meestal 7 voedingen per dag.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    wat een kindje ongeveer per voeding mag hebben (lees: niet moet drinken maar mag hebben) kun je makkelijk uitrekenen op basis van zijn gewicht. neem 150-170 per kilogram en deel dit door het aantal voedingen wat hij krijgt. nu heb je een indicatie. het ene kind neemt meer, het andere minder, het kan ook verschillen op het moment van de dag.

baby's spugen makkelijker dan wij: wat ze teveel hebben gooien ze er gewoon uit, het lijkt ook al gauw veel, maar als het er uit is, hebben ze er ook geen last meer van meestal. kijk het maar aan, verschoon anders voor het voeden?

succes verder,
    heidi margit

3. bedankt voor het antwoord! ik zal het nog eens een tijdje aankijken en wat uitproberen met de hoeveelheden :)
    verschonen voor het voeden kan ik wel doen maar hij begint meestal tijdens het eten pas echt veel te poepen dus dan moet ik anders alsnog na het voeden verschonen. Of is dat niet erg dat hij nog 3 uur dan in een poepluier ligt?

ik had eigenlijk nog een vraagje trouwens.. kan een baby ook wennen aan de fles zodat hij niet meer uit de borst wil drinken? Dus zit er een maximum aan het aantal keer dat je hem een flesje mag geven?

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    ik zou hem niet 3 uur in een poepluier laten liggen inderdaad.

flesje kun je best iedere dag een keer aanbieden, of om de dag, dan heb je het grootste gedeelte nog de borst. dan zal het met dat aanwennen wel meevallen. ik kom in de praktijk eerder het omgekeerde tegen: kindjes die te weinig uit een flesje drinken oefenen en dan straks dat weigeren. Dus minimaal 2 x per week een flesje, indien mogelijk zou ik zelfs haast zeggen nog vaker om het bij te houden.

Heidi Margit

Deel Deze Pagina