kolven en effectief drinken en welke kolf

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Nathalie6, 20 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nathalie6

Nathalie6 Actief lid

7 jan 2008
    186
    0
    0
    Hoi,

Een tijdje geleden heb ik een schema gekregen om te kolven, 7 min, 5 min, 3 min.

Nu vraag ik me af moet ik deze tijd ook volmaken als er niets meer uitkomt?
    En is dat wel normaal dat er nadat ik 7 min gekolfd heb, er bij de 5 min niets meer uitkomt? Ik heb 2 uur naar de voeding gekolfd en dan beide borsten om en om.

Wat ik me ook afvraag is wat houdt nu precies effectief drinken in en hoe kan ik zien of mijn dochter dat doet? Ik zie het vaak in jullie reacties staan maar ik weet niet wat ik er mee moet.

O ja, ik heb nu een gehuurde kolf van de thuiszorg. Ik wil er nu zelf een gaan afschaffen. Ik kom er niet zo goed uit welke ik moet nemen.
    Het is voor vervanging van eens een avondje weg willen en ik ga straks weer 3 dagen in de week werken. Ik heb de merken Medela, Avent en Ameda gezien. Ik heb gekeken voor de Medela Pump in style maar die is te duur.

Graag jouw advies over merk en welke pomp. Ik wil in ieder geval een elektrische, max budget is 150 euro.

Groetjes,
    Natalie

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    hoi,

wanneer je na kolft of tussen de voedingen door, kan het zijn dat je al eerder geen melk meer ziet. wanneer je kolft om een voorraadje aan te leggen kun je dan stoppen. wanneer je juist kolft om meer productie te krijgen, zou je de minuten vol kunnen maken.

als je drie dagen in de week gaat werken kun je toe met een enkelzijdig electrische kolf. ga je drie dagen aan een stuk werken of zit er misschien nog een dag tussen, dat kan nog uitmaken in je beslissing. En natuurlijk hoe makkelijk je produceert. (klinkt een beetje plastisch)

de medela swing is een prettige kolf omdat deze licht is in gebruik, vrij stil en het twee-fase systeem heeft wat je nu in de huurkolf waarschijnlijk ook hebt (de druppelknop)
    de avent iq uno is vergelijkbaar, met het verschil dat je de motor van de kolf boven op het flesje hebt, waardoor het ietsje zwaarder aanvoelt. dit hoeft geen probleem te zijn. Hier dien je wel zelf het kolfritme in te stellen met de hand, welke de kolf dan overneemt. hier zit een mogelijke vertraging in.

qua prijs zijn ze even duur: 150 euro. je kunt ze ook online bestellen. bijvoorbeeld op www.borstvoedingalmere.nl

voor wat betreft het effectieve drinkenL: hiermee bedoelen we dat kinderen aan de borst gaan, even aanzuigen (toeschietreflex opwekken) en vervolgens goed teugen maken om de melk te drinken. vaak zie je dan even pauze waarna ze zelf weer doorgaan met drinken. eventueel de tweede borst nog. een voeding duurt dan 7-15 minuten voor de snelle drinkers en kindjes boven de drie maanden, of 20-30 min. voor de meer ontspannen drinkers.
    ineffectief drinken, is bijvoorbeeld afwachten tot de melk in het mondje loopt, of in slaap vallen, of niet zelf weer beginnen met drinken na een pauze.
    Hoop dat je hier wat mee kunt?

hartelijke groet,
    heidi margit.

3. Nathalie6

Nathalie6 Actief lid

7 jan 2008
    186
    0
    0
    Bedankt voor je reactie.

Ik vraag me nog af of ik de Medela Swing ook 2e hands zou kunnen kopen. Natuurlijk gebruik ik dan mijn eigen kolfsetje die ik nu ook al gebruik.

Ik heb overigens ook een Medela Pump in Style gevonden (2e hands) die ik kan betalen.

Mijn vraag is kan ik de Medela Swing 2 hands aanschaffen of is dat niet aan te raden (zo nee, waarom niet?).
    Mijn vraag is hetzelfde voor de Medela PISA.

Ik ga 3 dagen in de week werken, 2 dagen achter elkaar dan 1of 2 dagen vrij ertussen en dan weer een dag.

Ik twijfel nog tussen de Swing en de PISA. Ik wil de kolf ook makkelijk mee kunnen nemen. De PISA zie ik nergens in de winkels staan dus die heb ik nog niet "live" kunnen zien. Is die makkelijk mee te nemen (kan die ook uit het rugtasje)? Is de PISA erg groot?

Welke adviseer je voor mij?

Groetjes,
    Natalie

4. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    hoi nathalie,

wanneer het binnen je vermogen ligt en je wilt langer kolven (misschien komt er nog wel een keer een kindje ;) zou ik je altijd de PISA aanraden, omdat dubbelzijdig afkolven enerzijds natuurlijk tijd bespaart, en anderzijds je productie makkelijker in stand houdt. Hij is naar mijn mening het handigst in de rugzak, en dat is ook beter beschermd dan wanneer je hem in een andere tas zou overladen. Wellicht kun je het apparaat op je werk laten staan en neem je enkel je set en flesjes mee naar huis, ik noem maar iets.

Eventueel kun je losse onderdelen bestellen, zoals slangetjes voor de kolf en flesjes of borstschilden, en dan kun je een hele tijd vooruit!

Veel succes!
    Heidi Margit

5. Nathalie6

Nathalie6 Actief lid

7 jan 2008
    186
    0
    0
    Bedankt voor je snelle reactie.

Uit jouw antwoord maak ik op dat de PISA ook 2 hands aangeschaft kan worden mits ik maar mijn eigen kolfsetje erbij gebruik.

Hoe is dat bij de Swing? Kan ik die ook met een gerust hart 2e hands kopen of raad je dat af en waarom zou je het afraden?

Groetjes,
    Natalie

6. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    zoals ik al aangaf in mijn vorige bericht, zou ik je zeker de dubbelzijdige kolf aanraden. de swing heeft echt een minder krachtige motor, die is dus ook eerder 'op'

groetjes Heidi

Deel Deze Pagina