glutenallergie

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Emmarijn, 28 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    #1 Emmarijn, 28 mrt 2013
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2013
    Hallo,

Ik vroeg me af of hier iemand is met een kindje met een glutenintolerantie. Zo ja, wat zijn/waren de symptomen? En hoe kwam je erachter?
    Is dit met een bloedtest aan te tonen als een kindje pas 1 is?

Ik hoor graag ervaringsverhalen!

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.468
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Vanuit mn werk weet ik dat een bloedtest wel mogelijk is, maar bij zulke kinderen vaak een vals negatief resultaat geeft. De uiteindelijke echte diagnose wordt op een darmbiopt gedaan, ook geen pretje.

Symptomen van coeliakie zijn oa krampen, obstipatie of juist diarree, afname van gewicht, bloedarmoede (later stadium) en een aantal andere zaken die bij die kleintjes lastig zijn vast te stellen.
    Maar hopelijk krijg je nog wat reacties van ervaringsdeskundigen!
    Sterkte!

3. monedoos

monedoos Actief lid

12 mrt 2011
    261
    0
    0
    utrecht
    Ons dochtertje is geboren met gluten en koemelk allergie,inmiddels overheen gegroeid.
    Jullie geven al andere voeding neem ik aan ?
    Allergietesten zijn pas betrouwbaar vanaf 4 jaar !

4. samantha1

samantha1 Fanatiek lid

30 nov 2010
    2.688
    6
    38
    Ik lees ook even mee..
    Mijn dochter is vorige week getest op glutenallergie dmv een bloedtest. De waardes lagen op de ondergrens. En nog een aantal waardes waren dubieus. Dus ze moet vandaag weer opnieuw prikken.

Krijg volgende week de uitslag van alles! Hier KMA gehad. Daar is ze over heen gegroeid. Maar de buikkrampen blijven en haar groei blijft achter ( tijdje stil gestaan ). Dus vandaar dat de kinderarts dat wou testen.

5. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Wij hebben nog geen onderzoeken gehad en tot die onderzoeken is het volgens mij afgeraden op een glutenvrij dieet te gaan, omdat dan de kans erg groot is dat de test vals negatief is.

Ik vermoed het wel, maar moet het nog met de dokter bespreken... Ik weet anders ook niet wat er met ons meisje aan de hand is...

@samantha: hoe groot is jouw dochtertje nu?

6. samantha1

samantha1 Fanatiek lid

30 nov 2010
    2.688
    6
    38
    Ze was 2 weken geleden 72 cm en 8250 gram. En in oktober 69 cm en 8020 gram. En jouw meisje?

7. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Ook wel licht dus...

Ze was gisteren 7660 gram bij exact 13 maanden.
    4 februari was ze 7450 gram en 71 cm.

Met haar geboorte zat ze op de +1 lijn en toen steeds meer afgezakt naar de -2 lijn, daar bleef ze een tijd ophangen, maar nu is ze daar ook onder gezakt.

Dit is haar curve:
    gewicht.jpg

8. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.468
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Het klopt idd dat als je nu glutenvrij gat geven dat de kans op vals negatief dan groter is.
    Jammer is dat, want je gevoel zegt toch: het is het proberen waard...

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Je kunt natuurlijk op dieet gaan, kijken wat er gebeurt en dan een week of 2 voor de test aan weer normaal gaan eten?

10. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Ja idd. Als uit de test niks blijkt, gaan we het sowieso wel proberen hoor.

Ik kijk wel even wanneer ze een test kunnen doen. Ik hoop eigenlijk binnen 2 weken.

11. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Twee weken voor de test weer gluten geven is absoluut onvoldoende. Je moet zeker 3 maanden een belaalde hoeveelheid gluten per dag binnen krijgen wil je een betrouwbare uitslag krijgen. En coeliakie kun je niet overheen groeien, glutenovegevoeligheid wel. Succes.

12. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Klopt en ik zou sowieso nooit zomaar op een glutenvrij dieet gaan.

Er is trouwens een verschil tussen gluten/tarweallergie en coeliakie.
    Coeliakie is chronisch.
    Mijn zoon heeft coeliakie en daarmee dus drager van het gen.
    Mijn dochter heeft geen coeliakie maar is ook drager van het gen.
    Zonder het gen is de kans dat je coeliakie hebt/krijgt vrijwel nihil.

Via een bloedtest kunnen ze wel antistoffen meten. Dit heb ik van glutenvrij.nl
    Met de standaard bloedtest wordt nagegaan of antilichamen tegen weefseltransglutaminase (tTGA) aanwezig zijn. tTGA is gebaseerd op aanwezigheid van IgA antistoffen. Een deel van de mensen met coeliakie heeft een IgA-deficiëntie. Dat is een aangeboren aandoening waarbij de afweerstof IgA gedeeltelijk of geheel ontbreekt. Deze mensen hebben een aanvullende test nodig. Deze tTGA-test is gebaseerd op IgG-antistoffen.

Bij mijn zoon was deze test positief. Hij had eigenlijk niet heel specifieke klachten op het moment dat we het ontdekten bij hem.
    Wel eens buikpijn. Wel afkeer tegen brood bijv. Hij groeide met name in de lengte niet zo hard.
    Hij heeft een biopt gehad waaruit bleek dat hij inderdaad coeliakie had.
    Dat biopt klinkt heftig maar hij heeft er echt niets van meegekregen.

Ga jezelf informeren op het forum over coeliakie of anders op Glutenvrij - Welkom Daar is veel informatie te vinden.

succes!

Deel Deze Pagina