Ik zit er even een beetje doorheen. Ons zoontje is nu ongeveer een half jaar oud en sinds een week of twee drinkt hij weer 3 tot 4 keer per nacht. (fantaseer hier een gapende smiley) Ik geef hem als ik rond 22.00 naar bed ga nog een laatste avondvoeding. Dit is hij inmiddels zo gewend, dat hij zelf tussen tien en half 11 wakker wordt als ik een keer oversla. Daarna komt hij tot 7 uur 's ochtends dus nog drie of vier keer. Ik werk inmiddels weer drie dagen in de week en dit is toch wel erg pittig. Toen ik twee maanden geleden begon met werken, dronk hij meestal 1x per nacht, dat was wel te doen. Ik sta 's nachts letterlijk te tollen op mijn benen als ik hem uit bed ga halen. Ik loop alsof ik dronken ben. Gisteren knalde ik daardoor met mijn schouder tegen de deurpost. Geeft op zich niks, maar ik schrok er wel van: het had net zo makkelijk zijn hoofdje kunnen zijn. Ik heb mijn man ons zoontje terug op bed laten leggen. Hij doet dat wel vaker hoor, als hij toevallig toch wakker is. Maar meestal slaapt hij er doorheen en ik vnd het zo lullig om hem daarvoor wakker te maken. Ik zal het de komende tijd toch maar even doen. Maar dat lost het probleem natuurlijk niet op! Ik kolf maar net genoeg voor mijn werkdagen, dus 's nachts een fles laten geen is geen optie. Ik dacht eerst zelfs om misschien 20 cc water te laten geven. Maar ja; meestal drinkt hij 's nachts wel echt zijn buikje vol. Ik heb een paar keer geprobeerd hem na 1 borts terug te leggen, maar meestal huilt hij dan alweer voor ik terug op onze eien kamer ben. Pfff, ik weet echt niet hoe lang ik dit nog vol kan houden. Maar ik wil ook echt niet stoppen. Iemand tips?
Jeetje meis, wat moet jij het zwaar hebben... pffff Het zou kunnen zijn dan de kwaliteit van je borstvoeding wat terug loopt volgens mij. Misschien dat je mannetje wel genoeg cc binnen krijgt, maar te weinig voedingsstoffen...? En dat hij hierdoor weer sneller honger heeft. Daarnaast kan het natuurlijk ook gewoon een sprongetje zijn... Sterkte ermee!
Bij ons is het een beetje af en aan... de afgelopen nachten kwam hij ineens weer 3 keer, terwijl hij 2 weken geleden een weekje doorgeslapen heeft. Ik dacht dat het misschien iets te maken had met de bijvoeding .. ben je al aan het bijvoeden? Soms eet mijn kindje veel van iets wat zwaar op de maag ligt en dan slaapt hij langer. Als hij de dag daarna maar weinig eet savonds heeft hij ineens snachts meer honger.
We zijn inderdaad begonnen met bijvoeden. Het zijn echte oefen-hapjes, hij krijgt er nog niet zo veel van binnen. De bv is echt nog de belangrijkste voedingsbron. Hij hoeft van mij echt niet door te slapen hoor. Ik vond die ene nachtvoeding wel een moment om van te genieten. Maar ik merk dat het me nu tegen gaat staan omdat het er zo veel zijn. En daar baal ik dan van, want ik vind het heerlijk om bv te geven en wil eigenlijk gewoon van elk voedingsmoment genieten.
Hier ging mijn zoontje juist ook meer drinken na de start van bijvoeding. Omdat dat bij ons Rapley was, kreeg hij niet veel binnen, maar wel genoeg om overdag tijdelijk minder/korter te gaan drinken en dat 's nachts in te halen.
Hmm, ik heb niet het idee dat hij overdag minder drinkt. Hoewel ik al wel had bedacht dat het misschien wel zou helpen als hij overdag meer zou drinken. Maar ja, hij drinkt natuurlijk alleen als hij zelf wilt (En zo hoort het ook, wat mij betreft.) Hoewel ik open sta voor baby-vriendelijke manier om overdag meer te drinken zodat hij 's nachts minder vaak nodig heeft. Hoe lang duurde dat bij jou ongeveer zogelukkig? Moet ik dan denken aan weken of maanden? (Ik weet dat elk kind anders is, maar ik ben toch wel benieuwd.)
Ik was het al voor je aan het opzoeken, maar heb hier alleen een dagboek vanaf 1 mei naast me liggen. Ik zal het opzoeken voor je. Geef je trouwens wel eerst borst en dan bijvoeding?
Tja, hoe het uitkomt eigenlijk. Hij krijgt de bijvoeding gewoon als wij ook eten. Soms valt dat mooi tussen twee voedingen in. Soms heeft hij net gegeten. Hij drinkt bijna altijd nog altijd even na de bijvoeding. Even weer iets vertrouwds na al die nieuwe-smaken-onzin
Hier was het 2 weken na start bijvoeding weer rustig elke 3 uur. Bij 5,5 mnd meldde de dame zich overdag elke anderhalve uur en 's nachts elke 2 uur. Toen we dus goed met de bijvoeding, (wel gepureerd, moest ook wel met haar honger, rapley kon ze niets mee hier), werd dat beter. Bijvoeden hielp hier dus zeer zeker wel
heel herkenbaar, ik heb 2 spoken snachts gehad, nu nog 1.... voor ons is een luxe nacht 2x eruit en 6uur op. Erg he. Het is doorbijten. Bij de oudste hielp de osteopaat, de jongste heeft echt honger...of speen kwijt. tja kan een osteopaat ook niet bij helpen Ik heb geen tips.....sterkte!
Goh, het ene kindje gaat dus juist 's nachts meer drinken door bijvoeding en de ander juist minder. Wij geven het ook gepureerd. Ik wilde eerst een soort pureer-rapley-combi doen. (Eerst een stuk om mee te spelen en te oefenen en daarna gepureerde hapjes om toch vast wat voedingstoffen binnen te krijgen en aan de smaken te wennen.) Maar manlief vond heel dat rapleygebeuren sowieso al niks. En nadat zoonlief een paar keer flink heeft zitten hoesten / kokhalzen omdat het toch verkeerd schoot, vind hij het te eng. Voorlopig pureren we dus. (En ik geef soms toch een stuk fruit als papa er niet bij is en er dus niet van kan schrikken. )
@Brenda; wat was er met de oudste aan de hand, als ik vragen mag? Ik krijg de indruk dat die van mij meestal echt honger heeft. En soms hoest hij zichzelf wakker en als hij dan toch wakker is, dan lust hij wel wat. Hoe merkte jij dat er bij Sander iets anders aan de hand was? Dronk hij maar kort?
Nou mijn kindje heeft snachts ook echt honger hoor, vannacht geprobeerd om eens een speentje te geven maar hij werd ontzettend boos en spuugde de speen uit. Maar het zou ook wel aan je productie kunnen liggen.. het irritante is als ik snachts door kan slapen heb ik lekker veel melk, maar van die uitputtende nachten keldert mijn productie ook nog eens, dan zit je in een neerwaartse spiraal .... weinig melk, dus wil kindje vaak snachts drinken... dus slaapt mama nog minder.. dus komt er nog minder melk.
Isabelle is nu 6,5 maand en komt ook zo'n 3 à 4 keer per nacht. Dit is eigenlijk al vanaf het begin zo en nu we zijn begonnen met bijvoeden (Rapley) merk ik (nog) geen verschil. Ik ben ook redelijk moe moet ik zeggen (Milan komt ook nog 1 keer meestal en is 's ochtends standaard om 5 uur wakker), maar ik trek 't op zich nog wel. Wij laten Isabelle namelijk bij ons in bed slapen, dan hoef je er 's nachts niet uit. Als ze begint te mopperen leg ik haar aan en dan slaap ik lekker verder. Ze stopt zelf weer met drinken en als ik dan weer tussendoor wakker wordt leg ik er even verder naar boven, maar anders blijft ze gewoon tegen mij aan liggen. Misschien een idee voor jullie? Of anders een co-sleeper, als je bij jullie in bed eng vindt?
Ik vind het inderdaad eng om hem bij ons in bed te leggen. Onder zo'n dik, warm dekbed vind ik persoonlijk gevaarlijk. Er is naast ons bed gee ruimte voor een co-sleeper, dus dat valt helaas ook af. Anders zou ik daar wel wat voor voelen.
Hier begon ze met 6 maanden er ook mee om vaker te komen. Inmiddels vaak nog om half 12 en 4 uur. Vannacht was het half 1 en 6 uur, daarna sliep ze nog tot 7.45. Hier ook aardig moe inmiddels, zeker met combi met werken.
Herkenbaar, op die leeftijd zaten wij ook op 3 a 4 nachtvoedingen. Ik ben met 5,5 maand begonnen met bijvoeding, en daar merkte ik de eerste twee maanden ook echt niks van. Op een gegeven moment ben ik overdag langer tussen de voedingen gaan laten, ook omdat Irem toen ook goed uit de rietjesbeker thee en water ging drinken. Dat ging zonder protest en toen is ze eigenlijk vrijwel vanzelf zelf 's nachts ook meer tijd tussen de voedingen gaan laten. Op dit moment zitten we op 2 'nacht'voedingen; 1 rond 22.30 en 1 rond 6.00 uur, waarna ze sowieso nog een uur gaat slapen, soms langer. Ik moet er soms nog wel uit om te troosten maar bied geen voeding meer aan omdat ik weet dat ze hem niet nodig heeft, vaak genoeg slaapt ze gewoon door tot de voeding van 6.00 uur. Ik denk/vrees dat het echt even doorbijten is tot ze wat meer gaat eten en ander drinken gaat drinken, dat was hier wel echt een beetje het omslagpunt! Maar sterkte! het is zoooooooo vermoeiend! Oh en dan nog even off topic: wij zijn hier ook begonnen met alles geprakt eten omdat ik Rapley niet zo zag zitten en Irem zich ook echt te vaak verslikte, inmiddels eet ze alles zelf behalve yoghurt en soms het avondeten dus maak je geen zorgen, dat komt vanzelf!
hey tupp ( da's weer lang geleden) helaas hier ook ergggg herkenbaar het werd zelfs zo gek dat ik elke uur moest voeden en 2 keer zelfs 2 keer in een uur !! terwijl hij sinds hij 1 mndje oud is doorsliep van 21 uur tot 07,30 zonder nachtvoeding!! maar het gaat nu na 1 wk al beter hij komt nu maar 2 keer en soms 1 wij zijn ook begonnen met bijvoeding langzamerhand sochtends krijgt ie fruithapje en later op de dag groente weet niet of dat de reden is maar het gaat al beter even doorbijten het duurt niet lang meer echt
Herkenning alom, ook bij mij Ik ben vast van plan te proberen "orde op zaken te stellen" op de een of andere manier, maar er komt maar niets van. Vorige week zij ziek, deze week ik bijv. Idd langer tussen de voedingen laten overdag zodat ze went aan meer in 1x drinken, en 's avonds goed laten drinken (? hoe), 's nachts wakkerhouden zodat ze goed drinkt, pff geweldig in theorie maar momenteel valt ze direct aan de borst in slaap en ligt zo een uur zachtjes te sabbelen...
En mijn gevoel zegt juist dat ik overdag niet juist meer tijd tussen de voedingen moet laten, maar minder. Zodat hij overdag meer drinkt en 's nachts minder nodig heeft. Geen idee wat nou verstandig is. Ach, manlief en ik hebben ooit met ons hoofd en ons hart besloten om voeding "op verzoek" te geven. En ik sta nog steeds achter de redenen die we daarvoor hadden. Dus moeten we maar even doorzetten. Pittig is het wel, maar ik vind het in ieder geval al erg fijn om te lezen dat andere moeders dit ook herkennen. (Al vind ik het voor jullie ook erg sneu.)