Als je baby iets niet lust? +/- 8 mndn

Discussie in 'Voeding' gestart door zilvervosje, 13 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    hoi! Mijn dochter was altijd heel goed met eten. We noemden haar wel eens onze kliko, want ze lustte alles. Maar nu wordt ze wat kieskeuriger. Hoe pak ik het aan? Blijven aanbieden? Iets anders geven? Laten zitten tot het op is?

Kijk, als ze ouder is kan je uitleggen dat ze niks anders krijgt en kan je haar bijv 3 groentes laten kiezen die ze niet hoeft te eten... Dat soort dingen. Maar daar lijkt ze me wat jong voor. Maar ik wil haar ook niet aanleren dat wij een a la carte restaurant zijn.

Hoe doen jullie dat?

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Relaaaaaaax!

Je kindje krijgt nog maar net bijvoeding en de kans is groot dat er nog een aantal langere of kortere periodes komen waarin ze niet of nauwelijks zal eten. Dat kan komen door doorkomende tanden, doorat de groei stagneert en er dus minder behoefte is aan eten.

Jij biedt haar gezonde dingen aan en zij mag bepalen hoeveel ze daarvan neemt. Het is bijvoeding, maak er geen halszaak van he!

Keuzes geven, laten zitten kan je proberen, maar zo werkt dat echt niet bij een baby van 8 maanden.

3. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Thanx, ik probeerde al niet gekwetst te zijn om mijn bij elkaar gefietste, biologische, verantwoordelijke, zelfgemaakte hapjes. Sinds een week eet ze ze meestal wel, maar steeds minder enthousiast. Normaal dus.... Pffff.... Gelukkig! Ik zag al voorbodes van en kind dat alleen spaghetti en bounty's lust ;)

(hoe ga ik dit meisje groot krijgen zonder een maagzweer?, hahaha.... Aan vakantie toe, geloof ik)

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Als je je er nu al zorgen over maakt, zal ik maar vast een doosje Rennies kopen!

Ik hou ook van lekker gezond met liefde klaargemaakt voedsel totdat zoon er rond 18 maanden besloot om voor een half jaar maar niks meer te willen eten (op borst en een stuk fruit na). Ja, dat was soms best frustrerend maar ik heb het wel losgelaten. Hij hoefde niet te eten, mocht van tafel en mocht daarna ook nog wat anders.

Nu eet mijn kind weer. Soms ook niet hoor, zoals vandaag toevallig ook het geval was. Jammer dan.;)

5. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hier werd het eten vandaag ook weer keihard uitgespuugd! Nouja dan niet, boterham en bakje yoghurt dan maar.. Zal ooit wel goedkomen denk ik.. Allemaal FASES!

6. babyproject

babyproject Niet meer actief

Ik hou als regel aan (volgens mij komt dat uit het CB boekje): eten op deze leeftijd moet vooral nog leuk zijn. Jij bepaalt wat ze eten en zij bepalen hoeveel.

Onze meid is ook net een kliko, maar ze heeft ook haar mindere dagen, meestal als ze niet zo lekker is. Dan eet ze een paar hapjes en dan wil ze niet meer. Dan haal ik haar bordje weg en zeg dat ze goed gegeten heeft (ook al is dat niet zo...). ;)

Ik zou gewoon blijven aanbieden! Komt wel weer goed!

7. adi

adi Niet meer actief

Goede tips hierboven, vooral je niet te druk maken.

Nog een paar aanvullingen van deze kant:
    - op haar leeftijd is avondeten nog steeds BIJvoeding, het is met name belangrijk dat ze haar melk drinkt, dat is nog steeds de hoofdvoeding;
    - op deze leeftijd kun je niet echt opvoeden met eten, ze snapt dat echt nog niet. Als ze iets niet wil qua avondeten en je biedt een kwartier later iets anders aan, of een boterham, of pap of zo. Die link kan zij nog niet plaatsen, dat komt pas veel later. Je 'verpest' haar nu echt niet als je iets anders aanbiedt;
    - er zijn maar weinig dreumessen en peuters die een 'kliko' blijven. Vanaf ong 11 maanden groeien kindjes veel langzamer en hebben ze minder voeding nodig. Een peuter kan soms prima groeien op 3 happen aardappel en 3 boontjes als avondeten. Kijk vooral naar haar (hoe ze het doet, hoe ze groeit) en niet naar haar bord.

8. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Sluit me daar helemaal bij aan. Als ik me zo'n zorgen moest maken om mijn zoontjes eetgedrag, zou ik al 5 maagzweren hebben... :)

Probeer zo neutraal mogelijk te blijven! Ik hou dus ook niet van complimenten geven bij de maaltijd of straffen of dergelijke. Eten doe je omdat je voedsel nodig hebt en niet omdat iemand anders het belangrijk vindt dat jij veel eet of omdat je anders aan tafel moet blijven zitten tot je bord leeg is ofzo... Daar kweek je ongezonde eetgewoonten mee, volgens mij!

Probeer gewoon maaltijden gezellig te laten verlopen en laat door je eigen eetgedrag zien hoe zoiets normaal verloopt.

9. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Hey meiden,

Bedankt, dat had ik even nodig. Gek genoeg had ik me dit allemaal ook al bedacht... maanden terug... en als ze dan ineens vieze blikken trekt bij het avondeten dat ik net helemaal in elkaar gedraaid heb verdwijnt die redelijkheid net zo hard. Dus ik kan niet anders zeggen dan dat ik het helemaal met jullie eens ben, en heel erg bedanken voor het feit dat jullie mijn voetjes weer op de grond gezet hebben.

Soms wil ik het zo graag goed doen dat ik vergeet dat het ook gewoon leuk moet zijn.

10. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Gek is dat he, zo'n omschakeling? Hier at mn dochter ook ineens 2 weken lang bijna geen hap 's avonds. Fruit, soepstengel, fles, alles ging er in, ook gekookte aardappel wou ze wel aan sabbelen of mee spelen, maar groente ging resoluut op de grond. Gelukkig weer het magische woord; een fase!

Helemaal eens met de meiden boven me! En gelukkig kan je 't zelf nu ook een beetje relativeren!

Deel Deze Pagina