Mijn kleine man is nu bijna 6 weken oud. Het gaat verder goed met hem. Gisteren waren we voor de eerste keer op het CB en hij was al 2 cm gegroeid en 1 kilo aangekomen. Een grote vent dus. Dat geeft mij ook wel wat meer zelfvertrouwen over de borstvoeding. Maar toch gaat het niet altijd super die borstvoeding. Mijn kleine man heeft soms dagen dat hij mijn rechterborst weigert. Hij slobbert er een paar keer aan en gaat vervolgens heel hard huilen. Op de een of andere manier pakt hij hem niet goed. Soms begint hij al te huilen als hij op die kant gedraaid wordt of hem 'ziet'. Dan zijn er ook weer dagen dat hij hem weer wel pakt. Uit de linkerborst drinkt hij altijd goed. Het kan niet liggen aan de melkproductie in mijn rechterborst want die zit er wel. Hij gaat dus ook gewoon lekker omdat hij hem niet goed leegdrinkt. Ik weet niet wat het is. Het is steeds een strijd. Kan het komen doordat hij met zijn hoofdje ook altijd naar rechts kijkt en het dus fijner vindt om links te drinken? Dan hoeft hij geen moeite te doen met zijn lijf en lichaam om te draaien. Dat moet hij wel als hij rechts drinkt. Ik weet het allemaal niet. Heb ook geen idee of hij zo genoeg voeding krijgt, of dat hij honger blijft houden. Hoelang mag je hem uit één borst laten drinken? En wat kan het probleem zijn? Pijn heeft hij niet aan zijn armpje of beentje aan die kant. Kan hem ook gewoon aanraken/optillen zonder dat hij gaat huilen.
Ik denk dat het er inderdaad aan kan liggen dat je kindje zo graag naar rechts kijkt. Mijn zoontje had/heeft ook een zeer hardnekkige voorkeur naar rechts en dronk ook 10x liever uit de linkerborst dan uit de rechter. Met gevolg dat mijn linkerkant ook veel meer en waarschijnlijk ook makkerlijker melk gaf en er zo een cirkeltje ontstond. In principe lijkt het mij dat je zoontje er geen honger door hoeft te krijgen. Wat hij rechts minder drinkt, drinkt hij waarschijnlijk links meer. Ik bleef wel altijd rechts ook aanleggen, ook al dronk hij maar een paar slokjes. Je wilt zo min mogelijk producteverlies rechts neem ik aan. Maar heb je het op het consultatiebureau aangegeven dat hij zo'n voorkeur naar rechts heeft? Want het is wel belangrijk om dat in de gaten te houden.... Niet alleen voor afplatting van het hoofdje, maar ook voor de motorische ontwikkeling ( en blijkbaar een symmetrische melkproductie haha) Wij zijn met 10 weken doorgestuurd naar een fysiotherapeut en die heeft goed geholpen in combinatie met een osteopaat.
Ik zou er wel even naar laten kijken. Hier had ik het ook en dat bleek te komen door zijn nekje (pijn). Hij werd namelijk nogal gelanceerd tijdens de bevalling. Na twee bezoekjes aan de chiropractor voor babies (maar dat kan ook fysio zijn hoor) was het over. Nog wel even fysio gehad vanwege zijn voorkeurshouding en afplatting hoofdje. Mijn zoontje had ook moeite met de rechterborst (dus op links liggen). Vaak legde ik hem dan links aan in de madonnahouding en rechts in de bakerhouding, dan 'schoof' ik hem dus door met zijn beentjes onder mijn rechteroksel zodat hij wel op zijn favoriete (rechter)kant lag maar wel aan de linkerborst. Niet te lang wachten met hulp hoor, want buiten dit 'borstprobleem' kan die voorkeurshouding ook zich uiten in andere dingen (afplatting hoofd, motorische ongelijkheid etc).