Moeder van moeder als medevoogd?

Discussie in 'Alleen en zwanger' gestart door Brennepen, 5 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Brennepen

Brennepen Lid

6 apr 2014
    54
    0
    0
    NULL
    Spijkenisse
    Hoi iedereen,

Ben ik weer met een vraag! Ik ben nog vanalles aan het uitzoeken, omdat ik het allemaal graag zo goed en zo snel mogelijk geregeld heb. Nu heb ik een vraagje waar google me niet heel goed mee helpt:

Kun je iemand anders aanwijzen als medevoogd? Mijn moeder kwam op dit idee, omdat ze bang is dat jeugdzorg op jonge alleenstaande moeders 'jaagt'. Als zij als medevoogd aangewezen zou kunnen worden in plaats van de vader (want die is uit beeld), dan moeten ze in geval van wat voor incidentje dan ook, zowel langs haar als langs mij. Mensen hebben altijd meer respect voor haar zodra ze een universitaire titel in de strijd gooit. Ik aan de andere kant heb vrij weinig overtuigingskracht als studentzijnde.

Ik ga natuurlijk mijn uiterste best doen voor mijn kindje om hem of haar een prachtig leven te bieden. Maar met 'jagen' worden meer ongelukkige situaties bedoeld, zoals zeurende buren of vooroordelen. ;)

2. moesje1

moesje1 Bekend lid

18 dec 2013
    595
    0
    16
    NULL
    NULL
    Of het kan weet ik eigenlijk niet..
    Ik vraag me als het al kan, wel heel erg af of je dit wel moet willen?
    Besef je wel dat als je dit zou doen, je jouw moeder overal "toestemming" voor moet vragen als je iets wil met jouw kindje??
    Even heel grof gezegd, nu is alles ws koek en ei tussen jou en je moeder, maar wat als jouw moeder opeens anders denkt over bepaalde dingen in jouw opvoeding? Wat als jij iets doet waar je moeder niet achter staat en zij moeilijk gaat doen?
    Je kunt je dit nu ws niet voorstellen, maar dit kan echt de beste moeder/dochter relatie overkomen...
    Verder vraag ik me ook af of je er echt zoveel sterker uit komt... Misschien komt het voor andere juist wel over of je zelf al denkt het zelf niet te kunnen?
    Hulp van je ouders, vrienden of wat dan ook is natuurlijk altijd prettig... maar bedenk je wel goed dat als je dit zou doen je moeder dus ook mede zeggenschap heeft en dat dit misschien ook kan inhouden dat ze dingen gaat wensen die jij absoluut niet wil..

Ik ken verder je achtergrond niet, dus weet ook niet hoe oud je bent en wat je situatie is, maar mocht dit wat jij vraagt wel mogelijk zijn denk er dan nog wel eens goed overna.

3. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    #3 maja246, 5 mei 2014
    Laatst bewerkt: 5 mei 2014
    Ben je minderjarig dan? Anders hoef je hier echt niet mee bezig te zijn hoor. JZ jaagt echt niet op jonge alleenstaande moeders. En als je als contact krijgt met JZ is dat moment vroeg genoeg om een tweede gezaghebber te regelen

Je maakt jezelf totaal afhankelijk van je moeder als je dit doet. Is dat wat je wil? Beslissingen als op vakantie gaan met je kind, schoolkeuze, etc kan je dan alleen nog samen met haar maken, want je hent dan haar toestemming nodig

4. Mamske

Mamske Bekend lid

5 feb 2014
    757
    20
    18
    Vrouw
    Draagconsulente
    Ik zou het ook niet zo snel doen. Moeders staan er om bekend dat ze bewust of onbewust graag meedoen in de opvoeding van kleinkind - zij weet het tenslotte allemaal al. Veel vrouwen komen op een gegeven moment wel op een punt dat ze moeder even moeten bedanken voor alle hulp maar haar toch echt even moeten vragen zich met haar eigen zaken te bemoeien. Dat wordt een flinke discussie als moeder medevoogd is.

Jeugdzorg gaat echt niet achter iedere jong alleenstaande moeder aan en als de buren klagen en jij kan laten zien dat je het allemaal netjes voor elkaar hebt dan is het snel weer opgelost hoor! Jeugdzorg is er echt niet voor bedoeld om moeders en kinderen uit elkaar te trekken om het minste of geringste.

5. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik weet niet waar je moeder die 'wijsheid' vandaan haalt, maar dat is echt gewoon lulkoek :(

Dit soort acties kunnen ook averechts werken ... Jij wilt iets, maar je moeder niet en dan kan je dus gewoon fluiten naar je plannen.

6. JoyofLiving

JoyofLiving Fanatiek lid

10 apr 2013
    2.571
    0
    0
    Ik zou het echt niet doen. Daarnaast is er wel heeeel wat voor nodig als JZ zich ermee gaat bemoeien. Als je aan de drugs gaat, of je kind mishandeld of whatever. Eerder komt JZ echt niet aan je deur hoor, al ben je 15 met een kindje ;)

Ik heb een hele goede relatie met mijn moeder, we zijn ook vriendinnen zeg maar bespreken alles met elkaar. Maar toch zou er geen haar op mijn hoofd erover nadenken om mijn moeder als medevoogd te doen. Wel als voogd voor het geval mijn man en ik zouden overlijden.

Dan daarbij, dr universitaire titel, is dat iets wat jij bedenkt dat zal 'helpen'? Of je moeder? Ik moet er eigenlijk best om lachen want dat slaat nergens op. Ook mensen met een universitaire titel kunnen hun kinderen mishandelen daar kijkt JZ echt niet naar hoor ;)

7. TmrZra

TmrZra Niet meer actief

Dit dus.. Ik ben alleenstaand, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om ook maar iemand anders medevoogd te maken.
    En BJZ houdt echt geen rekening mee een universitaire titel hoor. Zou ook niet best zijn als zij dit wel deden..

8. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik zou wel ergens op papier zetten waar je wilt dat je kindje belandt als er ooit iets met jou gebeurt (stel dat ...). Is dat je moeder / zijn dat je ouders oké ...

Maar je moeder nu medevoogd maken, dat zou ik niet doen. Daar hang je dan aan vast voor de komende 18 jaar en je weet echt niet wat die komende jaren gaan brengen.

Niks belet je moeder dat ze je zo zonder dat officieel voogdijschap volledig steunt als er ooit problemen zouden komen of als jeugdzorg ooit zou komen lastig doen.

9. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Die universitaire titels gaan echt niet helpen hoor. En laat stiekem ook wel een beetje doorschemeren hoe jou relatie me je moeder is.
    Jij bent een student je moeder heeft hij uni afgerond en vind zichzelf blijkbaar vrij belangrijk.
    Het is absoluut lief dat ze meedenkt en het beste met je voor heeft. Bedoel je mag blij zijn met zo'n lieve moeder die je helpt want dat kan ook anders.
    Maar stel je bent nu jong. Over een jaar of 4 gaat de kleine naar de kleuterklas en jij wil graag een bepaalde school. Maar daar is je moeder het niet mee eens. Hoe ga je dat dan uitvechten? Stel jij komt een leuke man tegen helaas voor je moeder het is een Amerikaan en jullie willen daar gaan wonen. Dan mag je je kind dus niet meenemen als oma tegenstribbelt. Doe je het wel ontvoer je je eigen kind.

Zo lang jij een stabiel leven bied aan je kind. En er goed voor zorgt dan ga je no way wat met jeugdzorg te maken krijgen. Ze hebben wel wat andere dingen aan hun hoofd daar.

10. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel
    Ben het met de rest eens. Zou het indd ook niet doen. Lijkt mij ook niet dat jz jaagt. Die hebben wel belangrijkere dingen te doen dan jonge moeders lastig te vallen.

Je kan het echt wel alleen meid. Met wat steun van je moeder en misschien anderen kom je heus wel. Maar laat dat never nooit niet vastleggen op een officieel document.

11. troetjuh

troetjuh Fanatiek lid

21 okt 2010
    2.654
    34
    48
    Niks
    Op een mooie plekje
    Nou idd
    Doet me erg denken aan teen mom op MTV
    Weet niet of iemand dat wel is kijk maar die janelle had ook niks meer over der kind te zeggen omdat mams de voogdij had
    Bezint eer gebegint

12. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Oeh ik krijg hier spontaan een paniekaanval van. Dit kan zoals andere zeggen zo ontzettend verkeerd uitpakken!
    En mbt jeugdzorg zou ik me geen zorgen maken. Zolang er geen reden is komt jeugdzorg echt niet om de hoek kijken. Ik werk zelf in de hulpverlening en zou soms juist graag zien dat ze ingrepen maar het niet doen. En vaak is jeugdzorg ook een goed iets als de thuissituatie niet oké is. Ze kunnen veel aanbieden om het te verbeteren. Jeugdzorg wordt pas echt een probleem als het ook echt extreem uit de hand loopt.
    Ken een gezin waar het nog jaren geduurd heeft voor een uithuisplaatsing terwijl de kleine opgesloten werd in de hondenbemnch en echt verwaarloosd werd door verslaafde ouders. Even ter illustratie hoe ver het soms moet komen voordat jeugdzorg echt gaat ingrijpen.

13. Vrouwke87

Vrouwke87 Fanatiek lid

26 jun 2013
    1.451
    322
    83
    Je ziet het juist regelmatig maar dan meer psychische mishandeling. Hebben hogen eisen waardoor een kind letterlijk op de tenen loopt of nooit goed genoeg is. BJZ jaagt echt niet op jonge moeders met kinderen. Deze zijn er juist voor om hulp te bieden waardoor kinderen bij zijn of haar ouders kunnen blijven. (Als de situatie zich voordoet)

14. mamavanyasmin

mamavanyasmin Actief lid

11 dec 2011
    403
    1
    16
    Zuid Holland
    waarom ben jij in godsnaam zo bang voor jeugdzorg? dat is totale onzin dat ze 'jagen' op jonge (?!?) alleenstaande moeders. Als ik het goed inschat ben je meerderjarig, klopt dat?
    Er is geen enkele reden om iemand anders medevoogd te maken, daar haal je jezelf alleen maar ellende mee op de hals.
    Ga een huisje zoeken, de overheid heeft zoveel toeslagen en subsidieregelingen, je redt het prima zelf. De tegenwoordige alleenstaande moeder heeft het echt niet slecht, ben er zelf een namelijk. Wel eentje van bijna 33 dan, maar toch...alleenstaand (bam)
    meid, maak je geen zorgen over later, je redt het echt wel, ook als je een opleiding wil afmaken, daar hebben we de creche voor;)

15. Angela123

Angela123 Niet meer actief

ha ik had gister ook al een heel verhaal getypt maar durfde het toch niet neer te zetten ivm misschien een rare reactie!

Maar gelukkig mijn reactie bestond ook uit bovenstaande. Een uni titel helpt echt niet hoor mn ma heeft er ook eentje en ik heb er nog nooit iets aan gehad. Het komt alleen op mij over dat je zelf heel onzeker bent en bang bent voor wat er straks gaat komen. Was ik ook met mn 21 jaar maar geloof mij een moedergevoel komt toch wel boven en je kind daar vecht je voor titel of niet. En geloof mij je staat er van te kijken wat je straks allemaal kunt als dat kleine frummeltje er is..........

Er zou geen haar op mn hoofd aan denken mijn moeder mede voogd te maken dan betekend dus dat zij tot het 18de levensjaar van het kind zeggenschap heeft. Dus ook mbt school etc. Je moet overal toestemming voor vragen en nog al wat dan niet meer. Wat denk je als je op vakantie wil naar het buitenland??? Wat als je relatie verslechterd met je moeder? Het hoeft maar 1 rechtzaak te zijn en het kind is van haar. Iets simpels als een bankrekening openen komt ook bij haar terecht. Wil je zoveel inzicht??

Wel zou ik iets regelen voor als jij komt te overlijden....

16. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Ik sluit me aan bij wat andere gezegd hebben. Hulp heel fijn, iets regelen bij overlijden (heel verstandig) maar verder.. Kans op problemen lijkt me groter dan dat je er ooit wat aan hebt.

17. bsmits

bsmits Actief lid

29 apr 2014
    127
    2
    18
    NULL
    NULL
    Nergens voor nodig, niet doen.

BJZ jaagt niet op jonge alleenstaande ouders. Bij minderjarigen komen ze wel om de hoek kijken, maar dat vind ik meer dan terecht omdat deze ouders toch vaak moeilijkheden hebben/krijgen op het gebied van huisvesting, financieen en opvoedingsinzichten (niet allemaal, er zijn er genoeg die het wel goed regelen, of eigen ouders hebben waar ze op terug kunnen vallen). En dan is hun eerste insteek niet om de kinderen weg te halen, maar deze ouders te ondersteunen en te begeleiden. Jij bent 20 jaar las ik in een andere post, dus meerderjarig. Dat je alleenstaand bent, maakt niets uit.
    Meerdere ouders krijgen een kind tijdens hun studie, ook dat maakt niets uit. Je bent 20, je hoeft niet te wachten met kinderen krijgen totdat je 24-30 jaar bent en klaar bent met je studie, mag ook gewoon lekker tijdens je studie. Er zijn ook een hoop gezinnen waarbij een of beide ouders werkloos zijn en nooit een studie hebben gedaan, daar wordt ook niet op geselecteerd. Een universitaire titel betekent niets wanneer er problemen zijn. Het zou toch slecht zijn, kind wordt mishandeld/verwaarloosd maar ouder/voogd heeft een universiteitsdiploma, dus dan komen ze maar niet kijken bij je?

En hoezo zeurende buren? Waarover zouden zij dan kunnen zeuren? Als nu alles goed gaat in jouw leven, en jij voorziet geen problemen in de toekomst met een kind erbij, dan zal je daar toch geen moeilijkheden van moeten verwachten? Als de buren terecht zich ergens zorgen over zouden kunnen maken (ik noem maar wat, feesten tot 's avonds laat, alcoholproblemen, kind die onvoldoende / slechte verzorging krijgt, vervuilde woning) dan is het misschien handig om daar hulp bij te krijgen.
    Ik zeg niet dat het zo is bij je, dit zijn maar voorbeelden!
    Maar ik vraag me wel af waarom jij en/of je moeder zich hier bij voorbaat al zorgen om maken? Ook dit is niet aanvallend bedoeld, maar als je denkt dat sommige dingen moeilijk kunnen gaan verlopen, is het misschien beter om daar aan te gaan werken.
    Als je je dit allemaal afvraagt omdat het momenteel een overweldigende periode voor je is en je aan alles gedacht wilt hebben, dan vertellen ik en mijn voorgangers jou dus dat een medevoogd opstellen nergens voor nodig is, en misschien zelfs een averechtse uitwerking kunnen hebben.

18. Mamsvan

Mamsvan Fanatiek lid

9 mrt 2014
    1.110
    1
    0
    Zuid Holland
    ik zou mijn moeder ook geen medevoogd maken, (hier zou er ook geen sprake van zijn want papa is er ook nog plus me moeder is al 60 en ziekig) maar al zou ik alleen zijn dan zou ik het ook niet willen, ik zal wel kijken wat de opties zijn bij bijvoorbeeld een notaris of advocaat om te kijken. dat is ook eigenlijk de beste advies wat ik kan geven, praat er met een advocaat of notaris over, leg je angsten uit, je bent vast niet de enigste, maar ik zal als ik jou was dat wel alleen doen. is meteen een goede stap naar volwassenheid :)

dat je moeder zegt dat ze JZ op jonge moeders jaagt lijkt mij totale onzin ;) en een universtaire titel doet er inderdaad ook niet toe.

bovendien al zou een instantie of de buren klagen over een reden, dan komt eerst de AMK van pas en pas daarna eventueel de JZ,
    en indien er geen reden tot zorgen is, zal er maar hoogstens 1 bezoek zijn van AMK, en anders hulp. JZ komt pas echt wat later aan de pas.

dus als ik jou was zou me niet druk maken en gewoon genieten van je zwangerschap :D

19. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik ben het met bovenstaande reacties eens.

Daarnaast wil ik nog wel zeggen dat ik het heel erg vind dat jouw hooggeschoolde moeder jou deze onzin aanpraat. Waarom zou BJZ gaan jagen? Waarom zouden buren gaan klagen? Ik heb het idee dat jouw moeder dit oppert om een vinger in de pap te kunnen houden. Hiermee maakt ze jou vreselijk onzeker. Geniet ervan je kunt het vast.

20. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Hmm... Wordt niet meer gereageerd. Mag wel hor ;)

Overigens staat er wel duidelijk dat het idee van haar moeder komt. Dat vind ik het lastige. Waar komt die angst bij je moeder vandaan?

Deel Deze Pagina