wanneer een zetpil

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door tweeling, 10 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tweeling

tweeling Fanatiek lid

9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    wanneer geven jullie een zetpil bij je kleintje van 1,5 jaar?

onze meid is nu ziek geworden omdat oma haar heeft aangestoken :(
    oma had erge griep (snotneus, hoesten etc) en veel spierpijn.
    mijn dochtertje hoest en niest nu ook heeft ook een snotneus en wat verhoging (spierpijn weet ik natuurlijk niet)
    ze gedraagd zicht verder normaal kon vanmiddag alleen slecht slapen...

wanneer besluit je nu een zetpil te geven tegen de verhogen en/of als verlichting?

2. Adine

Adine Fanatiek lid

12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Als ze iets verhoging heeft, zou ik haar een zetpil geven, voor het slapen gaan.

3. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Ik geef pas een zetpil in uiterste noodzaak. Dit is dus als ze echt, echt niet kunnen slapen van keel/oor of andere pijn door ziekte. Liever niet dus! Het is en blijft een medicijn, hoe onschuldig het door menigeen wordt voorgeschoteld, dat is paracetamol lang niet altijd....

Ook heeft koorts een functie. Het onderdrukken daarvan, kan de ziekte vaak alleen maar verlengen. Daarbij ben ik ook altijd een beetje angstig voor een koortstuip, die vaak veroorzaakt wordt door koortsonderdrukkers..

Dus in jou geval, met wat lichte klachten en als je kindje wel gewoon lekker slaapt, zou ik geen zetpil geven...

4. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    pas een zetpil geven als het echt nodig is, zo doen wij het altijd.

zolang ze zich normaal gedraagt, dus niet in elkaar hangt door ziekte maar gewoon lekker vrolijk nog e.d. zou ik niks geven, pas op het moment dat je ziet dat ze er echt last van heeft, dus jengelig, niets meer willen e.d. ja dan zou ik een zetpil geven, maar niet zomaar omdat ze wat snotterig en verkouden is en wat verhoging heeft, op die manier geef je het lichaam de kans de infectie zelf te bestrijden wat heel belangrijk is voor haar weerstand, door het snel geven van een zetpil ondermijn je haar afweersysteem, dus tja alleen jij kan beoordelen hoe ziek ze is.

als ze hier echt in de kreukels lagen (bij wijze van ;) ) en niets meer wilde (jengelig-kreunen- e.d.) gaven wij een zetpil, maar zolang ze zich aardig normaal gedroeg nee dan gaven we ze niets.

je ziet vaak dat kinderen op de dag niet zo veel last hebben maar dat het tegen de avond toch wat minder wordt en ze er wel last van krijgen, dan kun je altijd nog een zetpilletje geven.
    sterkte met de zieke ;)

5. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Eens met m'n voorgangsters. Hier ook alleen een zetpil als het echt niet anders kan en dan vooral 's nachts, omdat slapen ook erg belangrijk is als je ziek bent. Verder vind ik ook dat koorts meestal wel een functie heeft en dat je een lichaam ook de kans moet geven om het zelf op te lossen. Daar bouwt je kind ook weer meer weerstand mee op.
    Tegen snotterigheid helpt een zetpil trouwens toch geen steek.

Met hoesten geef ik vaak wel Tussikind van VSM (homeopathische druppeltjes). Dat verlicht bij mijn zoontje heel erg goed, je merkt gelijk dat hij minder hoeft te hoesten. En hij vindt het erg lekker, dus het is niet moeilijk om het hem toe te dienen.

6. zetpil, alleen als het kind pijn heeft, of hele hoge koorts boven de 39
    zei mijn huisarts.

koorts heeft inderdaad een functie, dus niet altijd onderdrukken met pcm

7. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Bij hele hoge koorts vind ik het dus dubbel eng. De koorts wordt dan kunstmatig getempert door de pcm, maar zodra die is uitgewerkt schiet die weer omhoog. En juist dan is de kans op een koortsstuip heel erg groot....

Nouja, het is geloof ik wel duidelijk dat ik niet zo'n pijnstillerfan ben 8)

8. noura

noura VIP lid

27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    hier ook als ik merk dat ze er echt last van hebben. anders niet
    omdat zetpillen niet meer zo makkelijk gaan bij saf van 2, doe ik nu het drankje van sinaspril. dat gaat beter

9. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Hier ook bij erge pijn en/of hoge koorts. Iman is laatst erg ziek geweest, met hoge koorts, toen heb ik haar wel zetpilletjes gegeven, ze was zoooo ellendig. Zodra t wat beter gaat geef ik haar dan alleen 1 voor de nacht.

10. Happymam

Happymam Fanatiek lid

7 feb 2009
    1.252
    306
    83
    hier krijgen ze ook alleen paracetemol als ze echt ziek zijn (niet spelen, jengelen en koorts) of heel onrustig slapen (bij ziekte ;) ).
    Beterschap!
    Groetjes, Happymam

Deel Deze Pagina