mijn kleine meid heeft nog steeds wellis pijnlijke krampjes, niet zoveel meer maar toch wel dat ze er soms wakker van word en van gaat huilen. nu is ze bijna vier maanden en mag ik een groente of fruit hapje geven maar ik ben bang dat ze daar weer krampjes van krijgt . ik hoop advies te krijgen want ik weet niet hoe je er mee moet beginnen geef je gelijk een heel potje geeft of begin je met een hapje ?vervang je het door een fles of niet? ik weet er eerlijk gezegt niets over dus krijg graag hulp
Als ze nog veel last van krampjes heeft, zou ik nog even wachten... Ik kreeg van het CB het advies om toch tenminste tot 5 maanden te wachten. (het eigenlijke advies is 6 mnd, tot die tijd hebben ze aan melk voldoende) Je kunt het beste 1 soort groente of fruit proberen en dit een paar dagen lang. Als ze hieraan gewend zijn en er geen klachten van krijgen, kun je een volgende soort gebruiken.. Na verloop van tijd kun je deze 2 dan gaan mengen. Ik ben begonnen met fruit, maar ze adviseren te beginnen met groente, omdat je anders kans hebt dat ze die niet meer eten, omdat ze zoet lekkerder vinden. Ik vind de potjes fruit niet echt zoet, maar vooruit.. Jelle kreeg de potjes van olvarit, en dan die vanaf 4 mnd. Ik deed ongeveer 3x met een potje. De eerste keren eet je kindje maar een paar hapjes. Als je geluk hebt.. Het meeste lag ernaast.. Erg leuk om te zien trouwens.. Voorlopig eten ze er nog zo weinig van dat je het nog niet kunt vervangen door een fles. Dat mag ook nog niet. Jelle zit sinds deze week op 3 flessen, en heeft dus 1 fles vervangen door groente en fruit. En dan nog, als ik hem 's ochtends om 9.30 een heel potje fruit geef, hoeft hij om 13.00 zijn fles niet, of maar de helft. Dus krijgt hij nu een half potje (= 100gr) Ik hoop dat je hier wat aan hebt, als het niet duidelijk is hoor ik het wel...
Ik zou wel beginnen met het alvast laten oefenen aan de fruit/groente hap. Mijn kleine had ook krampjes enzo,nu helemaal niet meer. ik geef haar sinds ze 3 mnd is klein beetje bij klein beetje wat potjes om aan te wennen,en ik moet zeggen dat ze helemaal geen last meer heeft van krampjes. Ik maak zelf ook want groenten en fruit klaar voor haar. Succ6
ik heb sowieso al gewacht tot ongeveer 5.5 maand totdat ik echt het gevoel had dat hij er aan toe was en het nodig had maar als er ook nog krampjes in het spel zijn zou ik zeker nog niet beginnen
Ik zou nog even wachten hoor. Het officiele advies is om met 6 maanden te beginnen. Met eerder beginnen vergroot je de kans op buikpijn en krampjes.
hallo! ook al zegt iedereen hier wachten wil ik ook ff iets toevoegen aidan heeft enorme last van krampen/verstopping gehad. kinderarts geweest etc etc. hij had er zelfs nog last van toen hij 16 weken was en ik dacht dat het met 12 weken wel weg zou zijn (had de dokter gezegd). ik durfde net als jou ook geen hapjes te geven omdat ik bang was weer die hel te starten. ik dacht ik probeer het 1x wacht dan af en als hijkramp krijgt stop ik gelijk. gewacht tot aidan 4 maanden was en ja hoor eerste hapje... hij heeft nu nooit meer last van krampen en het poepen gaat 200% beter. door het fruit en groentjes werken zijn darmpjes schijnbaar beter als alleenmaar op die melk. dus hier even een positief verhaal. kijk wat je ermee doet en volg je gevoel. succes!
tja wie weet heeft het juist een positief effect maar daar kom je pas achter als je het probeert en zo niet dan kun je zo weer stoppen
precies. zo dacht ik er dus ook over. kijk aidan heeft er lleen maar baat bij gehad, maar ieder kindje is anders.
Idd.. Ik heb het de eerste keer ook met angst en beven gegeven omdat jelle ook steeds zo'n last had van krampjes en moeilijk kunnen poepen. Op zich viel het na het geven van zijn 1ste potje fruit wel mee met de krampjes. Ik had een potje banaan staan, uit een van die gratis dozen, maar daardoor kon hij helemaal niet meer poepen. Hij krijgt nu dus ook geen potjes meer waar banaan in zit.
je kan het allicht proberen en dan zien of de krampjes minder worden...je kunt ook bij de apotheek of reformhuis homeopatische druppels halen tegen krampjes...desgewenst gecombineerd met het eten dat je de kleine geeft... succes in ieder geval meid..
Als je kindje krampjes heeft, dan zijn de darmpjes sowieso nog niet klaar voor iets anders dan melk. Bovendien als je je kindje met 4 maanden al bijvoeding geeft, wordt het niet verteerd, de darmen zijn immers nog niet uitgerijpt. Ik denk dat je gewoon voorzichtig moet zijn met bijvoeding,naar mijn mening wordt er maar veel teveel *uitgeprobeerd* , het is geen speelgoed wat je even uit probeert, het is wel een baby waarvan de organen, spijsverteringskanaal en andere ingewanden nog volop in ontwikkeling zijn. Je kan gewoon niet voorzichtig genoeg zijn.
Ik zou je adviseren om even te wachten. Ik weet dat de adviezen over wanneer je het kunt doen erg uiteenlopen. ikzelf heb gewacht tot ruim 5 maanden. dat was ook toen hij zeg maar op alles begon te kauwen. ALs je kindje nog veel last heeft van krampjes zou ik nog niet beginnen. de darmen zijn pas na een half jaar 'klaar' met ontwikkelen. dat betekent niet perse dat je niet eerder mag beginnen. Maar die keuze moet je voor jezelf maken, ik herken het wel hoor ik kon niet wachten. heb mezelf nog goed in kunnen houden ALs je gaat beginnen adviseer ik het zo. een paar hapjes van hetzelfde een paar dagen achter elkaar. dan kun je direct zien of er een bepaalde reactie ontstaat. zo ja? dan direct stoppen met fruit en nog een paar weken wachten. reactie's kunnen zijn: nog veel meer krampjes, niet meer kunnen poepen, of juist diaree. gaat het goed dan probeer je eens een ander soort fruit of groente uit, ook weer een paar dagen. en langzaam aan breid je het menu steeds verder uit. ook raad ik je aan niet direct combinaties te geven. als er dan een reactie komt dan weet je nog niet waarvan het is. pas als je alle ingredienten ook apart hebt geprobeerd gaan combineren. Overigens maak ik alles zelf. is ten eerste hartstikke leuk, ten tweede een stuk goedkoper, en ten derde je kunt zelf bepalen wat het menu van je kindje wordt
tja hoe het ook is, doe wat je gevoel je ingeeft meid, als jij wat anders wilt proberen moet je dat "gewoon" doen.... je merkt gauw genoeg hoe de kleine er op reageert en zeker in het begin doe je toch een paar lepeltjes per keer dus tja succes in ieder geval....
Je kunt het ook overdrijven he... Het is niet dat mensen maar eerder starten met bijvoeden omdat ze een kind als speelgoed zien. Je kunt ze ook niet in een glazen kastje neerzetten.
Zoë heeft ook heel erg last van krampjes gehad tot ong. 14wkn. Wij wilden gewoon voorzichtig met bijvoeden beginnen, want kon hierdoor ook beter gaan. Maar met 5 1/2 mnd was ze er zelf pas aan toe, want ze at gewoon niets van het lepeltje af tot die tijd, hoe hard we ook met haar oefenden, haha! Opeens had ze het door en nu krijgt ze fruit en groente hapjes en het gaat prima. Meloen krijgt ze we last van, maar het uit zich anders dan voorheen. twinny
ik denk dat je aan je eigen kindje wel merkt wanneer hij of zij er aan toe is mijn zoontje had gewoon genoeg aan alleen melk tot ongeveer 5.5 maand en toen merkte ik dat hij niet meer genoeg had aan zijn melk (hij kreeg al de max.) en toen zijn we rustig aan begonnen