Help, een spoedje over zere billen

Discussion in 'Baby en dreumes' started by janna76, Sep 5, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. janna76

janna76 Fanatiek lid

Nov 8, 2008
    1,412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe
    Hallo meiden,

Ten eerste sorry voor de hoofdletter gil.
    Maar ik zit even verlegen om advies.
    Mijn zoon heeft oorontsteking en dit bleek al een week of 2 er aan te zitten komen. Hangerig, beetje diaree en geen warm eten willen.
    Maar omdat hij geen koorts had en verder wel dronk en koude dingen wel at ben ik pas laat met hem naar de huisarts geweest. Eerte keer gewoon omdat ik zoiets had van er is iets mis en ik weet niet wat. De dok kon toen niets vinden. Tja, hij trok niet aan zijn oren dus. 3 dagen later ben ik weer geweest want hij begon verschrikkelijk te spugen. En toen ondekten we dus de oorontsteking.

Maar nu komt het. Hij heeft een antibiotica kuur. En daar kunnen ze dus ook verschrikkelijk van aan de diaree komen.
    Ik smeer dik met bepanthen en spoel zoadra ik zie dat hij heeft gepoept of geplast zijn zaakje onder de doesch met lauw water.
    En dan met een zachte hydrofyle luier voorzichtig droog deppen. Zo heb ik het dus een tijdje aardig de uitslag onder controle kunnen houden. Heb een zalfje gehad tegen schimmel dus dat gaat ook goed.Sudo creme prikt te veel dus dat gebruik ik niet meer. Maar nu heb ik iets nodig dat zijn billen dus een beetje tegen de zure stofjes beschermt en de huid een beetje helpt. Regelmatig om te luchten knoop ik hem op de ouderwetse manier hydrofyle luiers om de billen. Dit is wat luchtiger dan een gewone luier en ik houd het in de gaten. Iets in de luier? Direct een ander.
    Ik zat te denken om mischien er een beetje huidolie op te sprayen.
    Maar ik wil hem ook geen pijn doen. Want uit ervaring weet ik dat de poeperietes nog zeker een week aan zou houden. Hij krijgt wit brood om alles een beetje te stoppen. Veel liga stap twee en droog voer (Hij is nu dik 15 maanden maar dit soort dingen schijnen de darmen niet te prikkelen)

Hebben jullie hier ook ervaring mee of tips? Help, mijn arme kleine mannetje de komende week door te komen. En ook zijn mamma die nu ook echt zonder ideeen zit:(.
    Sorry voor het lange verhaal maar ik zit echt om advies en ideeen verlegen.

Bedankt alvast voor het lezen.

Liefs Janna

2. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    Ja dat probleem ken ik.
    Vroeger hadden ze babyzalf. Dat was een ERG dikke doorzichtige zalf die men op de billen smeerde om de ontlasting etc weg te houden als er luier uitslag was. Want verder was er toen alleen sudocreme. Dit waren de 2 standaard zalfjes die je in huis had als je een baby had.
    Maar toen ik met Wendy het zelfde probleem had als jij nu, kon ik die zalf NERGENS meer vinden.
    Toen heb ik vaseline gebruikt. Dit was niet zo dik maar met wat overvloedig smeren deed het wel het zelfde. Voordeel was dat ik in die tijd precies wist waneer er weer een poepie aan kwam (direct na het eten) Dus kon afwegen of het bepantene of sudocreme moest worden. Maar vaselinesluit wel het huidje af dus zou het niet teveel doen.
    Maisena heeft hier ook ENORM geholpen. Dat maakte het huidje lekker droog en daar door heelde de huid stukken sneller.
    Ik zou dus nadat je gespoelt hebt met lauw water er masena op poederen. En als je verwacht dat er ontlasting komt er vaseline op smeren. En lekker verder gaan met luchten als dat kan.
    Dan moet het hopelijk weer helemaal goed komen.
    Sterkte want het is erg zielig zon ukkie met zere kont.

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Banaan, dat stopt ook lekker :) En hem af en toe een paracetamolletje geven, als ie zich er echt niet lekker van voelt.
    Wij hebben hier ook net weer een oorontsteking achter de rug, en dat hadden we beiden niet overleefd zonder de paracetamolletjes...
    Thirza had ook nogal last van de antibiotica, maar gelukkig nooit luieruitslag. Maar ik heb begrepen dat zinkzalf ook goed werkt (werkt hier ook altijd goed voor de eczeem). En als het een beetje wegtrekt, zou je z'n billen ter bescherming in kunnen smeren met vaseline, zodat de diarree de kans niet krijgt z'n billen kapot te maken, zeg maar...
    Succes!

4. Mirthe81

Mirthe81 Bekend lid

Feb 21, 2008
    590
    0
    0
    Hier werkte wassen met water, droogdeppen, zalf van Weleda en een flinke schep maizena er overheen erg goed.
    In deze billenzalf zit calendula en dat verzacht.

Ik zou je ook ABC-Dophilis aan willen raden, zeker bij/na een ab-kuur. Zo'n kuurtje helpt toch even de hele darmflora om zeep en dit poeder helpt heel goed om het weer op te bouwen.

Succes met je ukkie!

5. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

Mar 8, 2007
    1,662
    1
    0
    Het enige wat bij ons helpt is de zinkolie van Dr. Swaab. Perfect spul.

6. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

May 22, 2007
    2,688
    4
    38
    Female
    Daro zinkzalf. Kan je gewoon bij etos of welke drogist ook kopen.
    Dit kreeg ik toen dylano een schimmel had en echt blaren en open wonden.
    binnen 2 dagen was de huid dicht en niet meer zo pijnlijk.
    Bij dylarius gebruik ik zinkoxide olie, maar dat is alleen op recept bij de ha te verkrijgen.
    Die kan je ook bellen voor een goede zalf voor de billen

7. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

Nov 6, 2008
    1,271
    1
    0
    apothekersassistente
    Zinkoxide olie is hetzelfde als zinkolie en dus zonder recept te verkrijgen. Het wordt op recept ook niet vergoed door de verzekering dus moet het zelf betaald worden.

Bij de apotheek is er ook billenzalf te koop (van Fagron) dit zijn tubes van 100gr en bestaat uit zinkolie en zinkzalf in gelijke delen.
    Misschien dat dit nog helpt???

Succes ermee!!!

8. Tink

Tink Niet meer actief

De kans bestaat dat het een schimmelinfectie is, de antibiotica doodt immers ook de goede bacteriën die normaalgesproken in evenwicht zijn met de schimmels op je huid.

Als het schimmel is (rode uitslag/plekken, die soms ook bloederig kunnen zijn) zou ik zeker NIET met maizena aan de gang gaan, dat vinden schimmels juist heel lekker.

Tegen schimmel werkt een zalfje met miconazol heel goed, dat kun je zonder recept bij de apotheek of drogist halen. (En kan ook geen kwaad als het géén schimmel is trouwens.)

Onze huisarts adviseerde om bij elke verschoning eerst miconazol en daaroverheen sudocrème (zinkzalf) te smeren.
    Sindsdien doe ik dat altijd als ik ook maar dénk dat ze schimmel heeft, en dat werkt altijd direct. Binnen uiterlijk 2 dagen weer mooie roze billetjes.

Wel eraan denken om daarna nog minstens 2 weken door te gaan met de miconazol, want schimmel is heel hardnekkig!

Sterkte voor je kleine man ;)

9. Tink

Tink Niet meer actief

P.S. (ik blijf aan het P.S.-en vandaag :D)

Met schimmel zou ik trouwens ook geen katoenen luiers gebruiken, dan zit er toch meer vocht tegen het huidje aan en dat vinden schimmels heel leuk. In een gewone papieren luier blijft het huidje veel droger.

Lekker bloot is wel goed! Maar ja daar moet je bij blijven :)

10. kimsch

kimsch Bekend lid

Feb 13, 2007
    517
    1
    18
    Wormerveer
    Vooral overde maizena sluit ik me helemaal bij aan 8) Werkt ontzettend goed dat spul.

Dus niet alleen lekker over de bloemkool :)

Groetjes,

Kim

11. janna76

janna76 Fanatiek lid

Nov 8, 2008
    1,412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe
    Heb van Weleda de billen zalf gehaald en vaseline. En ik moet zeggen dat die billezalf goed lijkt. En dat er geen toevoegingen in zitten is natuurlijk helemaal leuk. En schimmel zalf gebruik ik inderdaad ook. hahaha, maar is inderdaad wel zo dat je niet moet vergeten het vol te houden. Moet dan echt op de kalender zetten. Anders weet ik echt niet hoe lang ik al smeer.:(;)
    Nou ja, we hebben nog voor ongeveer 3dagen kuur. Dus volhouden maar.

Groetjes Janna

12. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

May 5, 2007
    1,308
    0
    0
    Hier heeft toen geholpen;

Billen schoonmaken met baby olie (lotiondoekje kunnen prikken)
    2 keer daags insmeren met creme voor schimmels even in laten trekken (voetschimmel)
    En een flinke laag uierzalf! niet de creme, maar de vette zalf, zorgt voor een lekkere vette laag zodat de poep niet meteen de huid intrekt.

succes.

13. Tink

Tink Niet meer actief

Da's inderdaad dezelfde crème die ik bedoel.

14. sniffy

sniffy VIP lid

Mar 26, 2008
    10,179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Dat is Miconazolcrème ;)

Share This Page