Mijn zoontje heeft wel een andere leeftijd, maar ook bij ons slaapt hij ineens weer door nu we de Nutrix tegenwoordig weglaten....
Ik heb daar ook al aan zitten denken, Jelle word ook steeds op dezefde tijd wakker 's nachts.. En is dan niet stil te krijgen.. Alleen met een flesje.. De laatste 2 avonden heb ik hem 2 desertlepels Bambix en 2 Nutrix gegeven (ipv normaal totaal 6 scheppen) , en hij heeft ze allebei doorgeslapen. Ik moet er 'snachts wel een keer of 2-3 uit voor zijn tutje, maar tegenover 1 1/2 uur gillen is dat een verademing.. Pap is toch geen "moeten"? Of wel? Want ik kan het wel 's ochtends gaan geven, maar van een bordje is niet handig want hij gaat na de fles van 7.00 weer naar bed. En ik ben bang dat hij dan ook zijn fruit niet eet, omdat hij nog vol zit van de pap.. Leuk he, kinderen?
Hoihoi, Ik ken het probleem. Mijn zoontje sliep vanaf 2,5 week door tot aan half 7. Opeens sliep hij toen hij 5,5 maand à 6 maanden oud was niet meer door. Hij werd opeens 3 à 4 keer per nacht wakker, elke nacht totdat hij 9 maanden oud was. Wij hebben vanalles geprobeerd en niets hielp. Mijn zoontje is nu bijna 1 en achteraf gezien waren mijn man en ik in die periode erg druk. Wij waren bezig met een ander huis, woonden in een tijdelijke woning die erg slecht onderhouden was en waren zelf niet erg ontspannen. Sinds we zijn verhuisd is er hier helemaal niets meer aan de hand. Dus wij vermoeden dat het daar door kwam. Mijn zoontje slaapt tegenwoordig van 20.00 uur tot 09.30 uur. Succes met deze zware periode! Als je meer wilt weten moet je mij even een pb sturen.
Pap hoeft niet per se nee, maar ik heb het idee dat hij daardoor wel wat meer verzadigd is. Hij krijgt trouwens nu 's avonds en 's ochtends een papfles en z'n fruit en groente eet hij nog allemaal op. Maar waarom probeer je het niet gewoon. Je kunt ook de pap uit een fles geven, dan zitten er iets minder schepjes pap doorheen, maar kan je hem wel makkelijker weer in bed leggen. En dan gewoon kijken of hij zijn fruit nog op eet.. Als je het niet probeert weet je het natuurlijk nooit.. Maar vannacht hebben we weer een goede nacht gehad! Jeej! Hij had gisteren om 23.15 uur een fles gehad en vanochtend kwam hij pas om 7.15 uur! Ik was helemaal happy! (en ben het nog steeds) Nu hopen dat hij het zo voortzet. Gisteren heeft hij overdag trouwens ook gewoon normaal geslapen en gegeten dus het was dan niet dat hij extra moe was.. Misschien dat het afbouwen van het flesje toch wel gewerkt heeft. Of het is gewoon toeval..
Wil toch even iets met jullie delen. Zoals jullie weten slaapt Britt ook erg slecht. Moest er meerdere keren uit per nacht en het feest begon al vroeg (soms half 12, soms half 2). Nu had ik ergens gelezen dat je je baby 's avonds, voordat ie in zijn diepe slaap komt (dus maximaal 3 uur nadat je hem/haar in bed hebt gelegd) kon gaan wekken voor een fles, zodat de nacht voor hen bij wijze van spreken nog moet beginnen. Dit was de tekst: Slaapt een kind langer dan 3,5 uur achter elkaar, dan pakt hij daarmee namelijk al veel slaap. Wordt hij daarna wakker, dan is het moeilijker voor hem om weer echt goed in slaap te vallen. Een klein kind wil dan het liefst opgepakt worden en bij je zijn. En daarom is het voor hem zo moeilijk om zelfstandig in slaap te vallen in zijn bedje. Hij is gewoon te wakker om dat zelf snel te doen. Dus zoekt hij middelen om het slapen gemakkelijker te maken. En daardoor komen jullie van pas. Bij mama en papa en bed is het veel lekkerder en dus gemakkelijker om in slaap te vallen. Waar je dus tegenaan loopt is het feit dat het nachtritme van je kind iets anders ligt dan jullie nachtritme. Hij begint om zeven uur s avonds en is tegen twaalf uur weer klaar voor de volgende dag. Jullie nacht begint een stuk later, en dus willen jullie ook liever slapen op het moment dat hij wakker is. Je kunt dit probleem verhelpen door de nacht van je kind ook iets anders te laten verlopen. Geef hem niet het flesje om twaalf uur s nachts, want dan dient de fles voor je kind als ochtendfles. Geef dat flesje een stuk eerder in de avond, bijvoorbeeld rond een uur of tien. Zorg in ieder geval dat je kind s avonds niet langer dan 2,5 tot 3 uur heeft geslapen al je hem zijn flesje geeft. Maak hem dan ook wakker op een moment dat hij snel wakker te krijgen is. Op dat moment is hij in zijn droomslaap, waar uit je snel wakker kunt worden. Ligt hij heel stil en is hij bleek, dan ligt hij in zijn diepe slaap. Daaruit wordt een kind slecht wakker, waardoor het geven van de fles voor hem geen duidelijk moment is. Wacht dan even een kwartier en ga dan weer kijken. Is je kind op dat moment onrustiger aan het slapen, voelt hij ook warm aan, dan is het de droomslaap en kun je hem goed wekken. Gebruik je zon moment, dan heeft je kind zijn echte nachtrust nog niet gehad wanneer je hem wakker maakt. Zijn nacht begint dan pas na de fles, bijvoorbeeld rond half elf. En dan is de kans groter dat hij in de nacht dus ook veel langer doorslaapt. Het is een truc, en niet meer of minder dan dat. Maar het heeft nogal eens effect om een nachtritme te doorbreken. Dit heb ik dus de afgelopen nachten gedaan.... en met succes. Tegen 7 uur gaat ze naar bed en we maken haar dan tegen half 10/10 uur wakker voor een fles (180 ml, Goede Nacht van Nutrilon). En ze slaapt nu (weer) door tot 5 uur. Das nog vroeg natuurlijk, maar beter dan dat het was. Dan geef ik haar 100 ml fles en ze slaapt vervolgens weer tot ongeveer 7 uur/7.30. Al met al ben ik hier erg blij mee, gezien de afgelopen periode.... .... Dus misschien voor jullie ook een idee?!
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar Jelle heeft al 4 nachten achter elkaar doorgeslapen zonder flesje.. Hij heeft dus die fles om 23.00 gewoon nodig.. @Shanna2: Wat jij zegt klopt volgens mij wel, want Jelle krijgt rond 19.30 een fles en dan rond 23.00 weer.. Hij drinkt hem dan wel half slapend leeg, maar hij geeft geen kik meer als ik hem op bed leg... Nouja, geen kik.. We moeten er nog minstens 1 x per nacht uit omdat zijn speentjes verzamelt onder zijn borst en hij kan ze dan niet meer vinden, maae dat is te doen!