Hoi allemaal, Heb hier al een paar berichtjes geplaatst omdat het eigenlijk vanaf begin flesvoeding niet lekker gaat met onze zoon. De meest voorkomende klachten even op een rij: onrustig, overstrekken, slecht slapen met name overdag, uitslag/pukkeltjes (niet erg), krijsen van de buikpijn, krijsen en persen voor elke wind, stinkwindjes, geluid tijdens ademhalen. Vanwege deze klachten zijn we sinds een week bezig met pepti (HA voeding en comfort werkte voor geen meter). Na een dag of 2 hadden we een ander kereltje: vrolijk, alert wakker met interesse in zijn omgeving, goed slapen, nauwelijks krampen alleen als hij een poepbroek aan het maken was, geen laxeermiddel van kinderarts meer nodig, minder windjes die ook minder stinken, betere huid etc. Echt geweldig, wat waren we blij! Tot vandaag...begon vanochtend met dat ik weer wat rode plekjes in zijn gezicht zag en hij weer erg aan het huilen. Na twee poepbroeken (vla in plaats van dun wat het de afgelopen dagen was) geen opluchting maar eigenlijk de rest van de dag huilen, huilen na de voeding, niet willen slapen etc. Hoe kan dit nu? De pepti heeft duidelijk wel gewerkt, nu ineens niet meer. Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt? Wat bleek het bij jullie kindje te zijn? Ik hoor graag jullie ervaringen, ik ben zo langzamerhand een beetje wanhopig aan het worden, Groetjes Rus05
Klinkt alsof de Pepti niet voldoende is, klinkt ook wel heel duidelijk als een koemelk allergie. (heeft mijn dochter ook gehad de eerste 2,5jaar) Vraag om Nutramigen, dit is nog verder verwerkt dat de Pepti. Of om Neocate (nog een stap verder).
Update: vannacht redelijk geslapen, 1 keer heel goed, de keer eens grommen en persen. Vanochtend huilend wakker van de harde winden, en rode uitslag arm mannetje
Dat was bij ons ook zo. Het wijst erop dat het dus wel degelijk KMA is, maar een zware vorm. Pepti is fv waarbij de koemelkeiwitten sterk verknipt zijn, waardoor de meeste KMA-kindjes het niet meer als dusdanig gaan herkennen en er dus niet op reageren. Maar in sommige gevallen heb je toch 'sterkere' voeding nodig. Nutramigen AA of Neocate zijn volledig koemelkvrij. Terug naar de KA dus!
Heb je de pepti ook voorgeschreven gekregen? Ga anders naar je huisarts en vraag om een recept uit te schrijven voor Nutramigen of Neocate. Dit is zo zielig. En.hoe langer je met een behandelde kma blijft door modderen hoe kleiner de kans er overheen te groeien. Mijn huisarts schreef meteen een.machtiging tot 2 jaar uit...
Dank je wel voor jullie reacties. Ben na het lezen meteen naar de huisarts gegaan en heb nu Nutramigen op recept gekregen. Ik moet het nu 4 weken proberen en dan gaan provoceren. Ik hoop zo dat dit helpt, het is inderdaad ontzettend zielig om je kindje zo te zien
Fijn dat je het hebt gekregen! Ik denk echt dat je kleintje het daar beter op zal doen als ik je verhaal zo lees. Maar ik heb zo'n hekel aan dat provoceren verhaal altijd! Mijn huisarts heeft dat NOOIT gevraagd....
Omdat het overduidelijk een zware allergie was hier, heb ik ook nooit moeten provoceren. Gewoon Neocate gedronken tot 16 maand. Welke nutramigen heb je overigens? Lgg of AA? Als ik het goed heb, is lgg nog steeds de 'mindere' variant, en is enkel AA volledig koemelkvrij. Dat betekent niet dat dit niet ok is, want het is nog steeds sterker dan pepti. Maar móest je dus opnieuw onrust merken, dan is AA of Neocate dus nog net dat stapje verder.
Aha OK, ik had me niet gerealiseerd dat je ook verschillende soorten Nutramigen hebt...ik heb even op de verpakking gekeken en er staat lgg op, hopen maar dat dat dan wel helpt. Die lgg is dus wel beter al dan de pepti?
Jaja, lgg is al een hele stap verder dan pepti. Maar enkel AA en Neocate zijn dus volledig koemelkvrij. Zoals gezegd: waarschijnlijk ben je hiermee perfect geholpen. Maar je weet nu ook dat er nog een laatste stap is. Beter voorbereid zijn dan weer met de handen in het haar
Hoi! Klinkt heel bekend. Vanmorgen net bij de kinderarts geweest en nu pardoes over op neocate. Want hier bleek zelfs de nutramigen niet voldoende. We hebben tussen door nog een poos nannycare geitenmelk voeding gehad. Ook daar groeide ze goed op totdat. Na een poos het te hebben aangezien bleek dat ze zelfs ging afvallen! Dus direct de kinderarts ingeschakeld en nu over op neocate. Ik ben heel erg benieuwd hoe ze daarop gaat reageren! In elk geval succes! Er zijn er meer die er net zo mee zitten, soms is dat ook fijn te weten!
Geitenmelkeiwitten lijken heel erg op die van koemelk, dus niet verwonderlijk dat ze daar ook op reageerde. Hopelijk ben je nu met Neocate wel goed geholpen.
Nee met een KMA verdragen kinderen ook geen geitenmelk. En anders gaan ze er later alsnog op reageren. Enige voordeel nog van de nanny is dat het biologisch is en er minder zooi in zit. Een kind met kma mag geen melk of melkproducten van alle 2 hoevige dieren. Trouwens hoop hoor met een kma, mijn dochter was er na 2,5 jaar over heen gegroeid. Maar tot die tijd wel volledig kma voeding gehad! Nu kan ze alles eten maar ik ben zelf voorzichtig met echte melkproducten zoals chocomelk en ijs etc ...
Ik wist al voordat ik aan de NannyCare begon dat het risico eraan vast zat. Maar mn middelste dochter heeft het ontzettend goed gedaan op de NannyCare. Dus de hoop was dat mn jongste het ook goed op de NannyCare zou volhouden. Maar ja afvallen voor een 17weken oude dame hoort niet zo. Dus nu tijd om te groeien op de Neocate. Maar inderdaad als jou kindje nu al zo reageerde op de pepti zou ik de geitenmelk absoluut niet aanraden hoor! Zet hem op! (ik heb zelf het idee dat ze al weer meer lawaai maakt, meer lacht en zich voldaner voelt maar goed ze heeft nu 2 voedingen gehad dus morgen zullen we het zien of het goed doorzet!)
Nu zo'n 5 flesjes Nutramigen gegeven - wat stinkt dat spul zeg!!! - en ik zie al wat verbetering volgens mij (kan dat, of wil ik het graag zien?): minder huilen tijdens en na fles, meer slapen en minder windjes. Na de fles van 5 uur vanochtend wel een uur liggen persen op een waterige broek maar dat kan heel goed nog van de pepti zijn toch?
Ik zag hier bij de oudste ook binnen 24 uur verschil, dus ja het kan best. Ontlasting kan wat langer duren voordat het goed gaat. Darmen hebben wat meer tijd nodig om de eiwitten te verwerken en de wijziging van voeding te verwerken.
En nog even heel goed je flesjes afwassen en steriliseren. Hier nog steeds een jongetje(2jr2m) aan de Nutramigen AA. Allereerst bv, daarna friso HA, daarna FrisoPep, daarna Friso Allergy Care en uiteindelijk toen hij 7 maanden was op Nutramigen AA.
Wat fijn dat je al verandering ziet. En ja hoor dat kan zo snel al! Darmen kunnen inderdaad wat langer herstel tijd nodig, en de huid reageert als laatste vaak. (al was dat bij mijn dochter altijd al heeeel snel, had na 1 broodje met melk erin al meteen plekken tot bloedens toe...) Hopelijk is dit de oplossing voor je mannetje!
@polletjepiek: kook de flesjes iedere dag even uit, gister vergeten trouwens, maar waarom raadde je dat aan? In verband met de nieuwe voeding of algemene tip? Het gaat beter, vannacht zelfs heel goed geslapen maar vandaag overdag wel nog wat last van darmpjes. Maar dat is nu nog normaal? Door de wisseling van voeding? En nog een ding: hij heeft wel sneller honger, met name overdag! Hadden jullie dat ook? Misschien iets meer geven soms? Hij drinkt nu 6 flesjes van 120 met 4 schepjes (7,5 week oud, ik schat ergens tussen de 4.5 en 5 kilo)