Mijn jongentje van bijna 3 gaat 2 dagen in de week naar een dagverblijf. Sinds lange tijd (zeker een half jaar, eigenlijk sinds hij het goed kan zeggen) is het altijd voor we weg gaan: "Nee, wil niet, dagverblijf is stom, kindjes zijn stom', enz enz. Volgens de leidsters heeft hij het naar z'n zin. Hij houdt niet van drukte en speelt vooral met de rustige kindjes. Soms is hij zelfs zo lekker aan het spelen dat hij niet meteen mee wil als ik hem kom halen. Maar vaak ook als ik kom ben ik ook 'stom' en zegt hij 'weg jij'..... Kortom, ik ben dat negatieve gedoe zo zat:x Herkennen jullie dit?
Ik herken 't een beetje. Milan gaat sinds vorig jaar december naar 't kdv (hij was toen 1,5), ook 2 dagen in de week. Als we 's ochtends tegen 'm zeggen: "ga je weer lekker met de kindjes spelen" begint 'ie al te huilen en zegt 'ie dat 'ie niet wil. En als we niks zeggen, krijgt 'ie 't in de auto door en zegt 'ie ook steeds: Nee, klaar! (hij wil dan uit de auto). Als we 'm afzetten is 't ook altijd even huilen en ons stevig vasthouden, maar zodra wij weg zijn gaat 't hartstikke goed. Hij is nog steeds liever thuis, maar hij vermaakt z'n eigen wel op 't kdv en hij huilt ook helemaal niet daar. Hij is wel altijd weer heel blij als we 'm op komen halen.
het is een bekende fase op die leeftijd. Helaas kan het zijn dat hij het komende jaar of over een paar maanden weer zo begint. Ze lopen dan namelijk tegen de basisschool leeftijd aan en ze gaan zich wat vervelen. Misschien even informeren of ze op jullie kdv een 3+ programma hebben en misschien kun je aangeven dat je denkt dat je zoontje daar geschikt voor is. Zo'n programma houdt in dat ze met een groepje wat andere activiteiten doen wat meer uitdagende dingen. Ook voor je eigen gemoedsrust is het misschien fijn om te vragen of de leidsters je zoontje eens willen filmen als hij in zn spel is, dan zie je zelf hoe het gaat overdag. Vaak zijn de kids dwars tegen papa en mama, maar merken wij er op de groep weinig van. Het is als je 3 bent natuurlijk supercool om te roepen dat je nergens zin in hebt en dat alles stom is.
Gelukkig hoeft mijn zoontje niet te huilen als we weggaan, heel soms gebeurt dat een keer. Er is inderdaad een 3+ groep waar hij binnenkort heen gaat, daar zal hij wel erg trots op zijn! Ik heb wel eens gevraagd of ze hem willen filmen, toen werd gezegd dat ze dan toch alleen maar de ' leuke' momenten filmden was hun ervaring. Maar dat zou me wel gerust stellen ja. Ik voel me gewoon slecht als ik hem weg breng en hij er nooit enthousiast over is...
maar dat ze de leuke momenten filmen, daar gaat het voor jou toch ook om. Jij weet zelf ook wel dat elk kind een momentje heeft waarop ze even wat stiller zijn ofzo, maar jij wil juist zien hoe je zoontje aan het spelen is. Dus precies dat leuke moment. Heeft je zoontje ook een mentor, bij ons heeft iedere leidster een aantal kids onder haar hoede, waarvan de begeleiding door die leidster extra in de gaten gehouden wordt. Anders zou ik eens een gesprek aanvragen en haar uitleggen dat jij bang bent dat je zoontje het nooit leuk heeft daar omdat hij zelf zo negatief doet. En dat jij het heel fijn zou vinden als ze een stuk filmen waarin hij heerlijk bezig is. Ze vertellen dat natuurlijk wel, maar op film dan komt het beter over.
Ja, ik ga het denk ik toch nog maar eens vragen! We hebben wel een vast leidster als contactpersoon. Een film zegt meer dan 1000 woorden ...