Hoi dames, Ik heb en vraag over de stap van 150 naar 180 cc voeding. Mijn dochter dronk vorige week alle 5 haar flessen tot op de laatste druppel leeg. Ze kreeg 160/5. Op donderdagavond meldde ze zich vroeger (21.30) voor een voeding en dus besloot ik om 190/6 aan te bieden. Leeg! Ze sliep ook door tot 8.30, toen schoot ik wakker en heb ik haar meteen de fles gegeven (normaal zet ik de wekker voor 7 uur maar was er doorheen geslapen). Die dag heb ik in totaal 4 keer 190/6 aangeboden en die gingen leeg. Nu kwamen we s avonds ook vroeger uit (21 uur) voor de laatste fles en ook daarna weer doorgeslapen, nu tot 7. Mijn vraag nu, ik moet morgen weer werken en moet haar de fles tussen 6.30 en 7.15 aanbieden (ivm begintijd op t werk). Hoe moet ik dit nu doen met de voedingen? 5x 190/6 en daardoor met de laatste fles weer laat uitkomen (22.30/23.00 uur)? En dit lijkt me ook teveel? 4x 190/6, maar hoe doe je dit zodat we met de laatste fles weer rond 21 uur uitkomen? Iets anders? Vind het best lastig! Mijn dochter weegt nu overigens tussen de 5,6 en 6 kilo (2 weken terug 5,5 dus het is een beetje een gok). Ik vind het wel prettig dat ze 's avonds wat vroeger dan 23 uur de fles krijgt. Help?
Hoi Inge, Mijn mannetje is ongeveer netzo oud en weegt ook netzo veel als jou kindje. Hij is alleen nog niet toe aan 180/6. 1 van voeding 180/6 op een dag red hij maar derest is nog 150. Sinds kort slaapt hij ook door en vind het inderdaad ook lastig wat te doen met de voedingen. Ik moet volgende week weer beginnen en ben benieuwd wat zijn ritme dan is. Ik zou als ik jou was 1 keer 150/5 ertussen doen zodat je een uur eerder uit komt. Bijvoorbeeld als ze net uit bed komt. Ik geef soms ook 120/4 als het niet lekker uitkomt met de voeding. En dan na 3 uur gewoon weer. Zodat ik in de avond goed uitkom. Het is een beetje spelen ermee. Vanmorgen heeft hij weer om 6 uur de eerste fles gehad. En gister de eerste om 8 uur. Daar zit gewoon 2 uur verschil in. Dus deze dag gaat er weer anders uitzien dan gister. Hoop dat je er wat aan hebt. groetjes
Marike, Dank voor je antwoord! Toevallig dat ik haar vanmorgen (half slapend) de fles gaf en ze liet ongeveer 40 cc staan. Nu komen we dus hoogstwaarschijnlijk vroeger uit vandaag en klopt het schema redelijke Wel een beetje puzzelen en soms zal er 3,5 uur tussen zitten. Baal er alleen even van dat we nu net een nieuw schema aan moeten gaan 'leren' terwijl ik nu dus aan het werk ben en mijn dochter bij de oppas is. Had het graag eerst even zelf uitgeprobeerd
Hier zitten we ook op 4 flessen En de dagen dat ik moet werken lopen 'rommelig' maar wel goed De dag ziet er dan zo uit: 7.15 180/6 10.45 180/6 13.45 120/4 16.45 180/6 21.30 180/6 Dat kleine flesje zit er tussendoor omdat hij t anders niet haalt met die 4 flessen... En je zou evt op die werkdagen ook gewoon 5x150 kunnen geven
Mijn dochter is nu 11 weken en rond 5,3 kilo en krijgt 5x 190cc en sinds gister lijkt het alsof ze er niet genoeg aan heeft! Ik wil graag de fles van 23.00 naar voren schuiven in de hoop dat ze dan ook doorslaapt tot 6.00 uur maar mijn man durft niet lol. Mijn tijden waren 6.30 10.30 14.30 19.00 23.00. Ik zal graag willen dat ze volgende ritme krijgt 6.00 9.00 12.30 16.00 19.30 Maar ze mogen 5x 180cc hebben en mijn dochter heeft dat ook zeker nodig.
Sam20: Jou schema ziet er ook goed uit, daar heb ik ook wel wat aan! Ik ben alleen zo bang dat ze geen genoegen neemt met een flesje van 120, maar goed dat is gewoon proberen. Wellicht dat dat wel goed is omdat er dan geen 4 uur tussen zit Ik wil alleen de laatste fles eerder geven, rond 20.30/21.00 uur. Gisteren weer om 20.30 uur gegeven en ze heeft de hele nacht heerlijk liggen slapen. Ze is veel onrustiger als ik de fles later geef want rond 21.30 uur komt ze meestal in een diepe slaap. Ik zat nu te denken aan het volgende schema: 07.00: 160/5 (vanmorgen kreeg ze de 190 niet op omdat ze nog half sliep, de slapekop ) 10.30: 190/6 14.00: 190/6 17.30: 160/5 20.30: 190/6 5x 150 gaat ze geen genoegen meer mee nemen denk ik..! Maggie100: Ik was eerst ook huiverig om die fles naar voren te doen i.v.m. doorslapen maar nu kwam het dus vorige week toevallig zo uit omdat ze vroeger kwam voor de fles en toen sliep ze dus beter! Normaal werd ze 's nachts 2x of zo wakker, niet voor een fles maar voor een aai over d'r bol en haar speentje en nu met de fles vroeger (20.30/21.00 uur) slaapt ze de hele nacht door zonder wakker te worden! Dan tot 06.00 uur, dan leg ik ze lekker bij mij neer en dan krijgt ze rond 06.30/07.00 uur een flesje en slaapt daarna weer lekker verder Van het weekend sliep ze zelfs tot 08.30 uur, HEERLIJK!
@ Maggie...dat is best veel vind ik voor haar leeftijd. maar goed ze mogen het idd hebben. max een liter. Anders moet je dingen gaan toevoegen eraan. Gebruik je gewoon standaart of h.a voeding. Het schijnt dat met h.a kinderen minder snel vol zitten dan met standaart. Mijn kereltje slaapt maximaal 7 uur achter elkaar. En misschien komt dat inderdaad wel omdat hij vergeleken bij jullie weinig binnen krijgt. Hij drinkt 5 x 150 en soms een 180 er tussen door. Dat probeer ik wel, omdat ik 750 ml = het minimum een beetje weinig vind. Maar goed hij is wel tevreden. Tenminst gister wilde hij ineens eerder drinken. Dus heb ik hem gewoon gegeven...Meer flessen van 180 kan hij nog niet op dus misschien dan maar wat sneller achter elkaar de flessen. Kan ook geen kwaad lijkt mij.
Ik ga trouwens ook proberen om de fles iets eerder te geven in de hoop dat hij dan ook lekker door tukt tot 6 a 7 uur, want wat je zegt ze komen op een gegeven moment in een diepere slaap dat zie je gewoon aan hun koppie als je ze wakker maakt. Eigelijk wel zielig...Ik ben nu nog een week vrij dus ga het gewoon proberen. Normaal gaf ik hem om 0.00 best laat dus. Moest er gewoon de wekker voor zetten. Wie weet doet hij het ook als ik om 22.30 de fles geef.
@ maggie het is dus helemaal niet te veel heb een schema gevonden Hoeveelheid flesvoeding - baby Melkbehoefte baby Natuurlijk is iedere baby anders en heeft dus ook andere behoeftes. De ene baby heeft heel veel honger en de ander is met een beetje melk al zo tevreden dat het in slaap valt. Ook bij flesvoeding geldt: zolang je de behoeftes van je baby volgt, krijgt je kind (over het algemeen) voldoende binnen. Schema Om toch een indruk te krijgen hoeveel voeding een baby gemiddeld drinkt, hebben we hieronder een overzicht voor je gemaakt. Gemiddeld kun je uitgaan van 150 cc per kilogram lichaamsgewicht per dag. De meeste pasgeboren baby's vragen om de 2 à 3 uur om een voeding. Heb je een slaapkopje of een uiterst tevreden kindje, houd dan wel in de gaten dat je wel zo'n 6 tot 8 voedingen per 24 uur geeft. Zolang je baby tevreden is en goed groeit, gaat het goed. Schema flesvoeding Gewicht (kg) Aantal voedingen (24u) Afgestreken schepjes poedermelk Water (ml) Totaal voeding (ml) < 3 7 2 60 65 3 - 3,5 6 3 90 100 3,5 - 4 5 4 120 135 4 - 5 5 5 150 165 5 - 6 5 6 180 200 > 6 4 6 180 200
Marike; Ik vind 5x 190/6 voor mijn meisje best veel vandaar dat ik hier ook tips/ervaringen vroeg . Ze krijgt 5 van die flessen ook niet leeg. Ik ga er nu 2x 160/5 tussen doen. 00.00 uur is inderdaad erg laat voor de fles! Voor jou ook lastig..! wij gaven altijd om 23.00 uur en dan moest ik haar echt wakker maken, dat vond ze niet echt prettig Ik had verwacht dat als ik de fles vroeger wilde gaan geven dat ik dat dan per week per kwartier moest vervroegen ofzo maar tot mijn verbazing was dat dus niet nodig, van 23.00 uur naar 20.30 uur ongeveer en het ging meteen goed! (nou ja eerste keer was 21.30 uur, nu inmiddels 20.30/21.00) Ik vind het heerlijk! Ik lig er ook weer om 22.00 uur in en slaap dus zo een volle nacht! erg fijn nu ook met werken...
Ja zeker fijn als je weer aan het werk bent. Je komt anders echt niet aan je rust met gebroken nachten. Ben ook al super blij dat hij in iedergeval 7 uur achter elkaar slaapt. Niet alle kinderen doen dat met deze leeftijd... Ik hoop dat je nu wel uit komt met je schema. Is dit ook je eerste kindje? Volgens mij zat jij ook bij het topic 37 weken lekker kletsen over de laatste loodjes toch? Grappig he dat je elkaar dan bij andere dingen weer tegen komt. Tja je zit toch vaak met dezelfde vragen.
Ja klopt ja! Daar praatte ik ook in mee ja Herkende je er al van! Ja zo kom je elkaar nog eens tegen ja Vind het ook ZOOO handig, zwangerschapspagina Leer er een hoop van en je krijgt vaak hele goede adviezen! En het is mijn eerste kindje ja, dan heb je toch al een hoop vragen en onzekerheden
Ik kijk ook iedere dag eventjes...Je leert er echt super veel van. En als je vragen hebt kan je inderdaad terecht. Al verschillen de meningen soms heel erg over bepaalde dingen, maar dat hou je toch. Maar maggie bizar he dat elk kind andere behoeftes heeft. Dat jou meisje (en over het algemeen eten meisjes minder) Gewoon veel meer eet dan mijn mannetje van bijna 3 maanden. Bij 8,5 week 5,5 kilo en 60 cm. Om 5 uur heeft hij dan toevallig een fles van 180/6 gedronken, maar dat is ook de enige vandaag. Maar heb je wel het idee dat ze nu voldaan is? Of heeft ze nog meer honger.
@ inge Daarom heb ik idd die van 120/4 ertussen omdat hij anders om 16.45 geen honger heeft En misschien pikt hij/zij(sorry ff vergeten) et wel een kleinflesje... Als je de andere flessen gewoon normaal houd... Uitproberen
Hier krijgt ze 5*180/6. Mijn dochter is wel iets ouder (4.5 mnd en twee weken geleden op cb 6 kg), maar anderhalve maand geleden kreeg ze dit ook al. Ze geeft het zelf wel aan als ze genoeg heeft. Dan laat ze gewoon wat staan. Het is niet zo dat ze elke dag van dezelfde fles veel laat staan, dat wisselt steeds. Vandaar dat we haar gewoon iedere keer 180/6 aanbieden en dan zien we wel hoeveel ze drinkt. Soms laat ze wel 90 ml staan , maar de volgende fles kan ze dan weer tot de laatste druppel leegdrinken... Als wij haar 's ochtends niet wakker maken (mijn vrije dagen) komt ze rond 8.00 uur voor haar eerste fles. De volgende flessen zijn dan ongeveer 11.30, 15.00, 18.00 en 21.00 uur. Maar dat wisselt, soms wel een uur eerder of later, afhankelijk van hoe lang haar slaapjes zijn enzo. We beginnen ook wel eens om 20.00 of 21.30 uur met haar laatste fles, afhankelijk van hoe we die dag toevallig uitkomen. (Op mijn werkdagen krijgt ze de eerste fles al om 6.45 uur, dus dan komen we meestal vroeger uit.) Ook dan slaapt ze door tot 8.00 uur. Kortom: wij houden juist niet te veel vast aan een schema, maar kijken van dag tot dag hoe het loopt. Wel proberen we zo veel mogelijk te vermijden dat er minder dan 2.5 uur tussen twee voedingen zit. Maar we mikken er altijd op dat we niet later dan 21.30 uur met haar laatste fles hoeven te beginnen, want anders liggen wij zo laat op bed en dat trekken wij gewoon niet. Zo lang ze maar niet meer dan het maximum per dag krijgt (180 ml per kg lichaamsgewicht; of 30 schepjes), zelf blijft aangeven wanneer ze genoeg heeft, en ze tevreden is, vinden wij het wel prima.
Inderdaad apart dat het zo kan verschillen! Zij drinkt de flessen echt helemaal op en dan nog zou ze eigenlijk nig wel meer op kunnen hoor. We geven friso comfort en dikken het nog extra in met nutriton.... Misschien dat we maar weer friso extra moeten gaan gebruiken want echt voldaan is ze dus niet meer echt. Voorheen sliep ze erg goed na de fles om 19.00 maar nu al 2 avonden gewoon wakker nu ook. Ik had een topic geopend om te kijken of ik de laatste fles naar voren kon halen zodat ze van 19.00 tm 6.00 uur kon slapen omdat we haar altijd wakker moeten maken voor de laatste fles maar dat gaat nu niet meer op....nu eerst maar eens zorgen dat ze in diepe slaap komt..... Ze veranderen en groeien zo snel! Mijn dochter is 11 weken, ik denk zo'n 5,5 kilo (laatste keer 2 weken terug 5,1) en 2 weken terug 59 cm.